Regiunea Asiei Centrale și a Caucazului de Sud are un potențial puternic de a deveni o sursă alternativă de aprovizionare cu energie pentru piețele energetice europene. În special, Turkmenistanul, care deține a patra cea mai mare rezervă de gaze naturale din lume, ar putea reprezenta o adevărată schimbare de situație pentru Europa, care are nevoie de energie. În 2021, Ashgabat a produs 79,3 miliarde de metri cubi (bcm) de gaze naturale, din care țara a consumat 36,7 miliarde de metri cubi.
În consecință, cooperarea energetică dintre Azerbaidjan, Turcia și Turkmenistan ar permite Ashgabat să exporte gaze naturale nu doar către piețele energetice tradiționale, precum Rusia și China, ci și către Europa, scrie Eurasiareview.
Cooperare între Azerbaidjan și Turkmenistan
Apropierea dintre Baku și Ashgabat după semnarea, anul trecut, a „Memorandumului de înțelegere privind explorarea și dezvoltarea în comun a câmpului Dostlug” din Marea Caspică a fost un semnal pentru viitoarea cooperare. Documentul semnat a rezolvat disputa de lungă durată dintre Azerbaidjan și Turkmenistan în Marea Caspică și a deschis noi oportunități pentru o cooperare regională mai largă.
În acest scop, anul trecut, Azerbaidjanul, Iranul și Turkmenistanul au semnat, de asemenea, un acord trilateral privind un schimb de gaze, în temeiul căruia Iranul livrează anual 1,5-2 miliarde de metri cubi de gaz din Turkmenistan către Azerbaidjan.
Începând cu 3 ianuarie 2022, au început livrări de 5-6 milioane de metri cubi (mcm) de gaz pe zi, ca parte a acordului. Iranul primește gaz turkmen în estul țării și livrează în continuare o cantitate echivalentă Azerbaidjanului.
Cooperarea energetică, prioritară pe agenda summitului
Prima a fost cooperarea energetică dintre cele trei țări, care este foarte importantă pentru securitatea energetică și dezvoltarea economică viitoare. Finalizarea coridorului sudic de gaze (SGC) a fost principalul catalizator al apropierii energetice dintre Turkmenistan și Azerbaidjan. Azerbaidjanul a devenit prima țară care exportă gaze naturale din regiunea caspică pe piețele energetice europene, ocolind Rusia. SGC, cu toate segmentele sale, este un proiect energetic strategic interregional care leagă direct regiunea caspică de Europa. Gazoductul trans-anatolian de gaze naturale (TANAP) și gazoductul transadriatic (TAP) reprezintă o sursă de diversificare pentru consumatorii de energie turci și europeni, prin urmare, cooperarea energetică cu Azerbaidjanul deschide noi oportunități pentru regiunea Asiei Centrale de a exporta resurse energetice către Turcia și Europa.
După cum a remarcat președintele Turciei, Recep Tayyip Erdoğan, „gazoductul trans-anatolian, care transportă gazul azer spre Turcia, și-a atins deja capacitatea de 32 de miliarde de metri cubi. Deoarece conducta transadriatică care transportă gaze către Europa prin Grecia și-a atins și ea limita de 6 miliarde de metri cubi, este esențial să se stabilească o nouă rută pentru a realiza un flux suficient de gaze naturale în regiune. Pentru Turkiye, situația actuală reprezintă o oportunitate substanțială de a deveni un centru comercial de gaze naturale care să utilizeze gazul turkmen pentru a aproviziona Europa cu surse de energie”. Aceasta arată că cooperarea în domeniul energiei este foarte importantă pentru Turkiye, deoarece Ankara va satisface atât cererea în creștere de gaze naturale, cât și pentru a deveni o țară de tranzit.
Pentru Turkmenistan, cooperarea energetică este, de asemenea, foarte importantă, deoarece va crește și opțiunile de export ale Turkmenistanului. Conform rezultatelor din 2021, exportul de gaze naturale în Turkmenistan, China a fost principala rută de export cu aproape 31 de miliarde de metri cubi/an, iar după China, Rusia cu 10 miliarde de metri cubi/an. După cum se vede, țara este foarte dependentă de exporturile de gaze naturale, iar noile piețe energetice sunt semnificative pentru diversificare. Făcând acest lucru, Turkmenistanul va avea o poziție mai favorabilă în negocierile privind exportul de gaze cu Moscova și Beijing. În plus, acest proces va crea un stimulent pentru a atrage noi tehnologii și experți în Turkmenistan pentru dezvoltarea de noi proiecte de gaze.
Cooperarea în domeniul transporturilor, un alt subiect important
Azerbaidjanul este un participant activ la coridoarele de transport Est-Vest și Nord-Sud. De fapt, războiul dintre Rusia și Ucraina, aflat în desfășurare, a avut un impact negativ asupra coridorului nordic. Sancțiunile UE și SUA împotriva Moscovei au avut un impact serios asupra transportului internațional și a transportului de mărfuri. Rutele comerciale tradiționale și-au pierdut relevanța, direcția transportului internațional de mărfuri Est-Vest s-a schimbat, iar o mare parte a fluxului de mărfuri a fost deviată dinspre nord spre sud. În urma sancțiunilor, se poate observa creșterea volumului de mărfuri în transportul de mărfuri de-a lungul rutei de transport internațional transcaspice (TITR) sau a coridorului median.
În acest context, cooperarea Azerbaidjan-Turcia-Turkmenistan este un format foarte eficient și important pentru a dezvolta în continuare coridoarele de transport. De asemenea, cooperarea în formatul rutei internaționale de tranzit Lapis-Lazuli consolidează și mai mult cooperarea Georgia-Turkmenistan-Azerbaidjan-Afganistan. Afganistanul, Turkmenistanul, Azerbaidjanul, Georgia și Turcia au semnat în 2017 un acord privind crearea coridorului de transport Lapis Lazuli, care urmează să conecteze cele cinci țări. În plus, în ianuarie 2021, Turkmenistanul, Azerbaidjanul și Afganistanul au semnat un acord privind o foaie de parcurs tripartită pentru aprofundarea cooperării pe coridorul Lapis Lazuli. Ca parte a conectivității eurasiatice și a Coridorului Mijlociu, coridorul de transport Lapis Lazuli va servi la aprofundarea integrării regionale prin crearea de noi oportunități de creștere a volumului comerțului. Coridorul multimodal est-vest Lapis Lazuli, care își are originea în Afganistan, este compus din rute terestre care trec prin Turkmenistan, urmate de conexiuni cu feribotul care traversează Marea Caspică până în Azerbaidjan; de acolo, mărfurile continuă pe calea ferată spre Georgia, Turcia și, potențial, spre Europa. Porturile Alat și Turkmenbashi din Marea Caspică joacă un rol important în transportul de mărfuri din Asia Centrală către Europa.
Poziție strategică pentru cele trei țări privind coridoarele de transport, energie și comerț
Este foarte important să subliniem că, în special, coridorul mijlociu a câștigat valoare după criza din coridorul nordic, pe fondul războiului dintre Rusia și Ucraina. În acest scop, Azerbaidjan-Turcia-Turkmenistan au o poziție strategică și un avantaj în întreaga regiune în ceea ce privește coridoarele de transport, energie și comerț. Prin urmare, Coridorul Mijlociu este un proiect de tranzit strategic crucial pentru Eurasia Centrală. De asemenea, acesta aduce o rută complementară alternativelor nordice și sudice, precum și suplimentează Coridorul economic China-Asia Centrală-Asia de Vest în cadrul Inițiativei Belt and Road (BRI). Coridorul Mijlociu prezintă o conexiune mai rapidă și mai scurtă cu Balcanii, precum și cu Europa de Vest și de Nord. Este evident că o cooperare regională mai largă este vitală pentru integrarea economică și accesul la piața unică a UE.
În concluzie, proiectele comune în domeniul energiei și al transporturilor nu vor face decât să consolideze importanța geopolitică și dezvoltarea economică a celor trei țări. Gazele naturale din Turkmenistan pot alimenta SGC, care reprezintă o sursă importantă de energie pentru Europa și Turcia. Cooperarea dintre Azerbaidjan-Turkmenistan-Turkmenistan va sprijini, de asemenea, Coridorul Mijlociu, care este o importantă rută de transport. Azerbaidjanul a implementat deja proiecte de transport importante din punct de vedere strategic, cum ar fi calea ferată Baku-Tbilisi-Kars, zona economică liberă Alat și portul Alat, și a planificat noi proiecte de infrastructură în regiunea economică Karabakh, inclusiv deschiderea coridorului Zangezur, care va sprijini conectivitatea în întreaga regiune, oferind Turciei o rută directă către Caucazul de Sud și Asia Centrală. Pe scurt, integrarea economică regională și conectivitatea infrastructurii sunt de o importanță vitală pentru asigurarea stabilității și prosperității, iar toate aceste proiecte energetice și de transport sprijină această inițiativă în întreaga regiune.