După ce le-au luat americanilor şi englezilor locurile de muncă din IT, indienii vor acum să le mediteze copiii prin internet. Noua oportunitate de outsourcing stă şi la îndemâna românilor.
Când a vizitat SUA în 2005, indianul Krishnan Ganesh a fost uimit de atenţia pe care mass-media o acordă problemelor din sistemul de educaţie. „În unele şcoli, materiilor importante, ca engleză sau matematică, nu li se acordă atenţia pe care o merită. Acest lucru se întâmplă, deşi SUA este una din ţările cu cel mai bun sistem de educaţie din lume, care are cel mai mare număr de laureaţi Nobel şi universităţi ca Harvard sau Stanford“, spune, pentru revista Capital, Krishnan Ganesh, fondatorul TutorVista.com, ce oferă meditaţii online unui număr de peste 11.000 de elevi şi studenţi din întreaga lume.
Principalul motiv al acelei stări de fapt era, în opinia antreprenorului, că numai copiii familiilor înstărite îşi permiteau să meargă la cele mai bune şcoli şi să-şi plătească meditatori. „O mare parte a profesorilor şi a firmelor specializate din SUA, care oferă meditaţii, au un preţ cuprins între 45 şi 65 de dolari pe oră. Ca efect, mulţi dintre copiii care au nevoie de astfel de servicii nu şi le permit“, spune Krishnan Ganesh.
În urma acestei constatări, indianul a realizat că există o oportunitate de afaceri şi că poate oferi meditaţii prin internet, la un preţ mic, folosind profesori din India. În noiembrie 2005, a fondat TutorVista.com, pentru care a atras finanţare de la fondurile de investiţii Lightspeed şi Sequoia Capital (care a mai investit în Google şi Apple). „În prezent, avem peste 11.000 de clienţi, aproximativ 80% din aceştia fiind din SUA şi Anglia. Oferim un număr nelimitat de ore de meditaţie, la toate materiile, de la copii de grădiniţă şi până la studenţi, pentru un abonament de 99,99 de dolari sau 49 de lire sterline pe lună“, spune Krishnan Ganesh.
O astfel de oportunitate ar putea fi fructificată şi de firmele autohtone care oferă servicii de e-learning. Acestea însă vând în special soft educaţional pe CD-uri şi nu şi-au dezvoltat platforme online prin care să ofere, pe piaţa internaţională, servicii interactive de meditaţii. „În România, majoritatea universităţilor, multe şcoli şi firme de IT, training, fundaţii au participat şi participă la proiecte europene de e-learning. Există deci competenţe şi produse dezvoltate prin aceste programe. Din păcate, multe proiecte nu mai continuă după ce programul de finanţare se încheie“, spune Carmen Holotescu, directorul companiei Timsoft, ce oferă sisteme integrate de e-learning. „Cu un buget pornind de la 10.000-20.000 de euro, o firmă poate demara o astfel de afacere, care să crească în timp. Costurile includ platforma, pregătirea materialelor şi instruirea tutorilor“, adaugă Carmen Holotescu.
Indienii au înţeles la timp că multe servicii se mută online. Compania indiană Educomp, ce oferă medidaţii prin site-urile learninghour.com şi mathguru.com, are deja aproximativ 20.000 de abonaţi la serviciile sale şi peste 1.000 de tutori. „Meditaţiile online sunt mult mai eficiente decât folosirea CD-urilor de soft educaţional, pentru că există un profesor care îi explică elevului materia în direct, în timp ce CD-ul este similar cu o carte, pe care elevul trebuie să o studieze singur“, conchide Shantanu Prakash, managing director Educomp Solutions.
Investitie
18 milioane de dolari au fost investite în TutorVista.com de către indianul Krishnan Ganesh şi de fondurile de investiţii Sequoia şi Lightspeed. Banii au fost cheltuiţi pentru construirea platformei, dezvoltarea cursurilor şi marketing.