În timp ce părinții lor conduc afaceri de zeci sau chiar sute de milioane de euro, copiii devin tot mai conștienți de rolul pe care îl au în societate și se împlică în proiecte caritabile încă din adolescență.
Nu de puține ori am fost martorii unor evenimente în care s-au strâns sume de bani importante pentru diferite cauze sociale, inițiatorii fiind copiii unor antreprenori români. Un exemplu este și ”#BCFS- Bucharest Charity Fashion Show”, eveniment care se anunță spectaculos și datorită celor care vor participa. Iată trei dintre pionii principali.
Ioana Țiriac: Indivizii au devenit tot mai conștienți de responsabilitățile lor sociale
Deși are doar 18 ani, Ioana Țiriac, fiica miliardarului Ion Țiriac (prezent pe primul loc în TOP 300 Capital 2017) s-a implicat până acum în mai mult proiecte sociale și de caritate, atât în București, cât și la Monaco (a doua ei casă) și spune că nu doar oamenii de afaceri ar trebui sa fie proactivi și deschiși pentru astfel de cauze, ci oricine poate da o mână de ajutor, într-un fel sau altul. ”În opinia mea, ce contează este ca oamenii să muncească împreună pentru atingerea unor obiective cu impact social considerabil. Rezultatul final este întotdeauna mai grandios decât suma tuturor bucățelelor care îl compun”, punctează tânăra.
De altfel, ultimii ani au demonstrat că tot mai multe companii au început să promoveze programe de responsabilitate socială, singura problemă fiind, potrivit Ioanei, faptul că aceste practici sunt privite mai mult ca ”o modă” și mai puțin ca ceva care chiar ar trebui făcut.
”Vremurile s-au schimbat, iar companiile și indivizii au devenit tot mai mai conștienti de responsabilitățile lor sociale. A avut loc o creștere substanțială în presiunea pusă de consumatori asupra companiilor privind contribuția lor pozitivă la societate”, detaliază ea.
În context, tânăra, conștientă fiind de privilegiile și situația norocoasă în care s-a născut, se folosește de acest avantaj ca să-i ajute pe cei care ”nu s-au născut la fel de norocoși”. ”Cred că prea mulți tineri sunt descurajați și nu au cunoștință de faptul că pot într-adevăr avea un impact asupra lumii în care trăiesc”, adaugă Ioana Țiriac.
Acum, tânăra se pregătește să devină jurnalist, urmând să studieze jurnalismul fie în Europa, fie în Statele Unite, în funcție de răspunsurile pe care le va primi de la universitățile unde a aplicat. O meserie despre care crede că este ”cel mai influent mod de a spune povești”.
Parsa Kanani: În România, este un mediu de afaceri încă tânăr
Explorează continuu, caută lucruri inedite, se informează cu tot ce se întâmplă în lume și nu ar concepe să trăiască fără sport. Sunt doar o parte dintre activitățile lui Parsa Kanani (17 ani), fiul lui Jabbar Kanani (prezent în TOP 300 Capital 2017, cu o avere estimată la 110-115 mil. euro). Anul acesta, tânărul se pregătește pentru studiile universitare (a aplicat deja la o universitate din Statele Unite), fiind preocupat să identifice acele programe care să-i furnizeze informațiile necesare astfel încât să poată dezvolta mult mai bine proiecte de impact. ”Nu am studiat în sistemul de învățământ românesc, de aceea mă pot referi doar la ceea ce cred că are nevoie orice sistem de învățământ: înțelegerea conceptelor, abilități de analiză și gândire critică, lucru în echipă, aplicabilitate practică și, nu în ultimul rând, modelul de a gândi social și sustenabil”, face el o scurtă referire la așteptările pe care le are când vine vorba de studiu.
Deși este foarte tânăr, și-a investit deja energia în proiecte sociale și consideră că a ajuta comunitatea în care iți dezvolți un business este o responsabilitate. ”ONG-urile ar trebui sprijinite în creșterea calității demersurilor lor, în definirea strategiei lor pe termen lung, a unui plan de comunicare mai clar al obiectivelor și rezultatelor obținute și a impactului acestora în societate”, detaliază Parsa. Mai mult, gândirea socială ar trebui introdusă și în formele de educație.
În altă ordine de idei, Parsa Kanani este de părere că, în prezent, nu putem vorbi despre un mediu de afaceri bun sau rău în România, ci despre un mediu încă tânăr, în continuă evoluție. În plus, este important ca generația tânără să contribuie la dezvoltarea lui sănătoasă, pentru că depinde foarte mult de tineri cum va arăta modelul de afaceri românesc.
Gloria Mureșan : Birocrația exagerată face ca roțile democratice să se miște greu
În timp ce foarte mulți tineri își construiesc, deja, un viitor într-o țară din Vestul Europei, Gloria Mureșan (18 ani), fiica antreprenorului Nelu Mureșan și a creatoarei de modă Rita Mureșan, consideră că ”oportunitatea dezvoltării noastre în țara din care provenim este mult mai avantajoasă decât în altă parte”. Tânăra spune că în România ai multe posibilități, mai ales în lumea business-ului, însă foarte multe aspecte sociale și morale sunt neglijate, iar birocrația exagerată.
”Știm cu toții cât de stufoase sunt legile, birocrația. Din ceea ce aud în jurul meu, birocrația exagerată face ca roțile democratice să se miște lent și greu. Primul lucru pe care l-aș sugera ar fi transmiterea documentelor și informațiilor pe cale virtuală, iar accesul la ele să fie reglementat pentru a nu mai pierde timp în accesarea lor. Totodată, ar trebui reglementată și perioada de răspuns pentru a scurta timpul celor care se plimbă între instituțiile statului”, detaliază Gloria Mureșan. Mai mult, referindu-se strict la legislație, ea crede că legile ar trebui să fie absolut clare și fără drept de interpretare în sensul aplicării lor, precum și din punct de vedere al scurtării căilor de aplicare.
Chiar și așa, mediul de business este în continuă dezvoltare și creștere odată cu proiectele mari care sunt finanțate din surse europene. Nu e de mirare că, în ultimul timp, tot mai multe companii au avut o participare activă în cauze sociale, fie prin sponsorizări, fie prin donații.
”De mică m-am implicat în diverse proiecte sociale. Am participat timp de 14 ani la Festivalul Brazilor de Crăciun, împreună cu familia (…). De asemenea, am lucrat cu orfelinate, petrecând timp cu copiii și organizând evenimente pentru distracția lor. Cam toate proiectele sociale în care m-am implicat au fost dedicate copiilor deoarece este un subiect important pentru mine, pe care îl voi aborda și în viitor”, mai spune Gloria. Și tot pentru viitor, plănuiește propria afacere în domeniile ”media și modă”, pe care, de altfel, a ales să le studieze la facultate, în Londra.
#BCFS- Bucharest Charity Fashion Show
Pe 14 martie, cu ocazia lunii femeii, la Stejarii Country Club are loc ”#BCFS- Bucharest Charity Fashion Show”, un eveniment pentru strângerea unor fonduri necesare continuării programului „Ajută o mamă să se ridice din nou!” al Fundației Inovații Sociale Regina Maria. Programul este destinat tratării și monitorizării medicale gratuite a celor 1.200 de mame fără venituri, paciente sociale ale Fundației. Evenimentul va reuni companii, oameni de afaceri, persoane publice, oficiali, fiind urmat de o prezentare de modă susținută de mai mulți designeri români. La sfârșitul evenimentului, participanții vor avea oportunitatea să liciteze pentru una dintre piesele vestimentare oferite de designeri în scop caritabil.
Acest articol a fost publicat în numărul 10 al revistei Capital, diponibil la chioşcuri în săptămâna 12-18 martie 2018.