Copiii și adolescenții din întreaga lume au pierdut în medie 74 de zile de educație școlară

școala coronavirus

Sursă foto: INQUAM Photos, Virgil Simonescu

La un an de la începutul pandemiei de coronavirus, copiii și adolescenții din întreaga lume au pierdut în medie 74 de zile de educație școlară fiecare, mai mult de o treime din anul școlar mediu global de 190 de zile, potrivit datelor publicate marți de Save the Children, cu ocazia aniversării pandemiei de COVID-19.

La nivel global, se estimează că 112 miliarde de zile de educație școlară s-au pierdut în total și că cei mai săraci copii din lume au fost afectați în mod disproporționat. Cifra este calculată între 16 februarie 2020 și 2 februarie 2021, conform repubblica.it

Elevii italieni au frecventat instituțiile de învățământ pentru mult mai puțin de jumătate din zilele prevăzute teoretic, reiese din raportul realizat de organizația Save the Children, în care au fost luate în considerare 8 capitale de provincie. Din septembrie 2020 până la sfârșitul lunii februarie 2021, copiii preșcolarii din Bari, de exemplu, au putut frecventa 48 de zile din cele 107 planificate, față de colegii lor din Milano care au fost în sălile de clasă toate cele 112 zile. Elevii de gimnaziu din Napoli au mers la școală 42 de zile din 97, în timp ce copiii din Roma au fost prezenți la școală pentru toate cele 108 de zile prevăzute.

Copiii și adolescenții din întreaga lume au pierdut în medie 74 de zile de educație școlară

În ceea ce privește liceele, băieții și fetele din Reggio Calabria au putut participa la lecțiile în clasă timp de 35,5 zile față de 97 din calendar, colegii lor din Florența au mers la școală 75,1 zile din 106. Pandemia care, anul trecut, a constrâns elevii să întrerupă brusc prezența lor la școală cu trei luni înainte de sfârșitul anului școlar, a marcat dur posibilitatea lor de a frecventa sălile de clasă și în anul școlar 2020-2021.

Datele evidențiază diferențe puternice între orașe, legate de tendința riscului de contaminare, precum și de diferitele alegeri administrative. Numerele înregistrate se referă la zilele școlare trăite în prezență, evidențiind acele teritorii în care elevii au beneficiat de perioade mai lungi de învățare online, cu dificultățile pe care le-a presupus acest lucru în ceea ce privește accesibilitatea și pierderea oportunităților de relaționare directă între colegi și profesori.

„Știm bine cât de mult au condiționat în Italia inegalitățile teritoriale, încă dinainte de pandemie, sărăcia educațională a copiilor, fetelor și băieților din cauza diferențelor serioase în oferta de servicii pentru grădinițe și școlile primare, cu normă întreagă, cantine, servicii educaționale extra-școlare. Acum, și numărul de zile în care școlile, de la grădinițe până la licee, au garantat deschiderea în timpul celui de-al doilea val de Covid-19 arată o fotografie a Italiei puternic inegală și dezvăluie că unele dintre regiunile afectate în mod special de renunțarea timpurie la școală înainte de pandemie sunt cele în care a fost asigurat cel mai scurt timp la școală în prezență pentru copii și tineri. Riscul este, prin urmare, cel al unei ulterioare extinderi a inegalităților educaționale”, a declarat Raffaela Milano, directorul Programelor Italia-Europa pentru Save the Children.

„Aceste date nu ne pot lăsa indiferenți. De asemenea, având în vedere noile evoluții ale pandemiei – a continuat Raffaela Milano – este necesar să punem școala pe primul loc, făcând toate eforturile posibile pentru a asigura prevenirea și protecția sănătății elevilor și personalului școlar și menținerea școlilor deschise în siguranță, recurgând la învățarea la distanță numai în cazurile de imposibilitate dovedită de a continua lecțiile la clasă.

În același timp, este necesar să se pregătească programe și resurse, care imediat și pe termen mediu și lung – inclusiv perioada de vară – să permită copiilor și tinerilor din cele mai defavorizate contexte, care au fost afectați de perioade mai lungi de timp depărtarea de școală și cele mai mari dificultăți în învățarea la distanță, să poată depăși acest decalaj de învățare și sociabilitate.

Școala nu poate fi lăsată singură în fața acestei provocări, iar implicarea tuturor resurselor civice ale teritoriilor este esențială, cu dezvoltarea pactelor educaționale comunitare. Atunci când toate categoriile țării raportează pierderea cifrei de afaceri economice din propriul sector, trebuie acordată atenție unei pierderi care este mai puțin vizibilă pe termen scurt, dar extrem de gravă pentru viitorul generațiilor întregi”.

O imagine confirmată de experiențele și emoțiile trăite în ultimul an de fetele și băieții care au beneficiat de proiectul „Fuoriclasse” inițiat de Save the Children pentru combaterea abandonului școlar timpuriu, colectate într-un videoclip lansat marți de organizație.

Sursă foto: INQUAM Photos, Virgil Simonescu