Peugeot RCZ uimește, seduce și deranjează, totodată. Intrat târziu și pe furiș pe piața noastră, modelul țintește un segment dominat de automobile germane și japoneze.
O singură privire este suficientă pentru a descoperi în RCZ, mașina visurilor adolescentine. Liniile curbate și puternice ale caroseriei justifică pe deplin privirile uimite ale trecătorilor. Unii preferă să-și ascundă invidia sub masca superiorității: „Este copia franțuzească a TT-ului de la Audi.
“ Alții, mai puțin blazați, parcurg cu privirea formele apetisante și își încheie inspecția cu un fluierat admirativ. Acesta este Peugeot RCZ. O mașină care are darul de a epata încă de la prima vedere. Iar dacă aspectul exterior, cu umerii puternici ai aripilor, plafonul arcuit, alcătuit din două rotunjimi care se prelungesc până deasupra portbagajului, integrând luneta ce păstrează aceeași arhitectură futuristă, partea frontală amenințătoare și spatele care pare să se rostogolească spre ocupanții habitaclului, nu este suficient pentru a vă seduce, ținuta de drum și propulsorul THP de 200 CP o vor face cu siguranță.
Asta, dacă optați pentru verisunea de top, pentru că inginerii de la Peugeot au decis să ofere clienților posibilitatea de a alege între trei variante de propulsie: două alimentate cu benzină (1.6 THP – 156 CP și 1.6 THP – 200 CP) și un diesel (2.0 HDI FAP – 163 CP). Doar motorul cel mai puțin potent este disponibil în combinație cu o cutie automată.
Revenind la versiunea testată, 1.6 THP – 200 CP, sunt demne de luat în seamă atât vigoarea motorului, cât și zgomotul extrem de redus care pătrunde în habitaclu în timpul utilizării acestuia la turații mici. Îndrăgostiților de adrenalină le este însă rezervată o surpriză foarte plăcută. Odată ce turometrul depășeșete 3.500 – 4.000 rpm, fiara ascunsă sub capotă își arată colții, iar ceea ce fusese un mârâit blând, aproape insesizabil, se transformă într-un răget înfundat, care-ți spune că stăpânești o adevărată bestie.
Și nu doar sunetul propulsorului dă această senzație. Rapiditatea cu care mașina ajunge de la zero la 100 km/h este demnă de un roadster de clasă, iar îndârjirea cu care roțile se fixează pe asfalt, chiar și în viraje bruște abordate la viteze superioare, este de toată lauda.
Concurenți puternici, pe măsură
Segmentul de piață în care se încadrează Peugeot RCZ este în acest moment dominat de modele precum Audi TT sau Volkswagen Scirocco. Și, dacă asemănarea cu modelul celor de la Audi este prea evidentă în opinia unora, trebuie spus că RCZ este cu două kilograme mai greu decât rivalul său și are 100 de mm mai mult în lungime, trei mm în plus în lățime și este cu șapte mm mai înalt.
Habitaclul pare, așadar, mai spațios, ceva loc rămânându-le pasagerilor de pe bancheta din spate, pentru picioare. Ceea ce este însă de-a dreptul surprinzător pentru un astfel de vehicul, RCZ oferă un spațiu pentru bagaje de peste 320 de litri.
Motorului THP de 200 CP al Peugeot-ului, Audi îi opune un TFSI de 211 CP, dar cu o cilindree sensibil mai mare: 1.984 cmc. Și chiar dacă cei 11 CP în plus fac mașina germană mai rapidă, la capitolul preț, RCZ iese învingător fără doar și poate. Asta, pentru că RCZ Sport 1.6 THP – 211 CP cu transmisie manuală costă 29.769 euro, în timp ce Audi TT 2.0 TFSI – 211 CP are un preț de 39.179 de euro. Ambele sunt însă învinse net de Volkswagen Scirocco, care, cu același propulsor ca Audi, costă doar 25.626 euro.
Fără a fi de talia concurenților săi germani în privința finisajelor, manevrabilității sau renumelui, RCZ se distinge printr-un design futurist, un confort peste media acestui segment și, mai ales, cu un raport calitate-preț greu de contestat.