Copos a strâns băierele pungii şi este pregătit dacă vine o nouă criză

După un an în care afacerile i-au scăzut cu 10%, milionarul George Copos mizează pe recuperarea scăderii, însă, în contextul unei posibile noi recesiuni, se pregătește pentru orice situație

«Criza ne-a arătat că aveam costuri nejustificat de mari: con­sumam inutil prea mult din toate, atât materie primă, cât şi forţă de muncă. Aveam prea mulţi angajaţi faţă de volumul afacerii», este de părere milionarul George Copos. Prin urmare, a luat măsuri. Unele destul de severe, după cum susține. „Am lucrat pe toate componentele: reducerea consumurilor de utilităţi, externalizarea unor servicii, renunţarea la altele, care nu erau indispensabile, informatizarea şi automatizarea unor proceduri, disponibilizarea sau relocarea de personal“.
Rezultatul s-a simțit  în 2011, an în care estimările lui Copos vizează recuperarea scăderii de 10%  din 2010 și revenirea afacerilor la nivelul celor din 2009. „Per ansamblu, anul 2011 nu arată rău comparat cu anii anteriori. Însă, să nu zicem hop până n-am sărit. Declanşarea celei de-a doua căderi economice a crizei ar însemna o nouă piatră de încercare. Noi ne pregătim pentru orice eventualitate“, spune milionarul, nevoit în ultimii doi ani să renunțe și la o parte din angajați.
„Con­statăm că strategia de personal pusă la punct încă din anul 2009 şi consolidată în 2010 este corectă, şi avantajele se văd clar: dispunem în permanenţă de personal calificat şi stabil, operarea este eficientă şi costurile sunt reduse. Criza ne ajută să ajungem la starea de normalitate“, mai menționează George Copos.  
În sfârșit, încep lucrările la Ana Tower
Fiind unul dintre cei mai mari investitori din turismul românesc, George Copos s-a concentrat în anii de criză asupra investițiilor în activele pe care le deține, astfel că milionarul a plusat 25 de milioane de euro în refacerea și modernizarea hotelurilor (renovarea hotelului Sport din Poiana Brașov, refacerea spațiilor publice ale hotelurilor Hilton și Crowne Plaza, renovarea restaurantelor hotelurilor etc.). O parte din suma investită (1,4 milioane de euro) a fost utilizată pentru achiziționarea acțiunilor la societatea Athenee Palace Hilton, vândute de Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului, întărindu-și astfel poziția de acționar majoritar. Se pare că investițiile lui Copos și-au atins țintele. Potrivit omului de afaceri, businessul Ana Hotels este în creștere față de anii 2010 și 2011. 
Trei ani i-au trebuit lui George Copos să demareze proiectul Ana Tower, o clădire de birouri clasa A care, spune milionarul,“ va deveni, în mod sigur, emblematică pentru Bucureşti“. Lucrările vor începe în ultimul trimestru al anului, iar investiția necesară construcției turnului este de 60 de milioane de euro. „Clădirea va fi ridicată în urma unui parteneriat“, spune Copos, menționând că planurile sale investiționale vizeză și construcția unui centru de conferințe la Poiana Brașov, care să completeze dotarea hotelurilor deținute în zonă.
Nici restul afacerilor lui George Copos nu a scăpat neatins de criză. Revenirea la Ana IMEP este întârziată de creșterea lentă a consumului și, pe altă parte, de concurența chineză. În ceea ce privește Ana PAN, procesul de francizare continuă în paralel cu cel de modernizare a spațiilor de desfacere.

Afacerile lui Copos

ANA HOTELS Businessul hotelier al lui George Copos include șapte hoteluri cla­si­ficate la trei-cinci stele. Este de altfel afa­cerea care a înregistrat creștere în 2010
ANA IMEP Este unul dintre cei mai mari producători de micromotoare electrice din Europa
ANA PAN Rețeaua de patiserie numără 22 de puncte de vânzare, o parte dintre acestea fiind operate în franciză
ANA TELEFERIC Compania are în pro­prie­tate instalațiile de transport de cabul, din Brașov și Poiană
RAPID În ultimii ani, Copos a încercat să vândă clubul către diverși oameni de afaceri, însă înțelegerile au picat de fiecare dată.