Cel mai important model din istoria Kia, după cum susţine chiar Mong-Koo Chung, preşedintele companiei sud-coreene, a fost lansat şi în România la câteva luni după prezentarea în Vest. După câţiva ani de prezenţă pe piaţa europeană cu modele croite după tipare coreene (care nu au reuşit să rupă gura târgului pe bătrânul continent), cei de la Kia Motors au decis că este momentul să gândească la nivel mare şi să atace frontal exact segmentul cel mai aglomerat, dar
Cel mai important model din istoria Kia, după cum susţine chiar Mong-Koo Chung, preşedintele companiei sud-coreene, a fost lansat şi în România la câteva luni după prezentarea în Vest.
După câţiva ani de prezenţă pe piaţa europeană cu modele croite după tipare coreene (care nu au reuşit să rupă gura târgului pe bătrânul continent), cei de la Kia Motors au decis că este momentul să gândească la nivel mare şi să atace frontal exact segmentul cel mai aglomerat, dar şi cel mai bine vândut. Veniţi cu buzunarele pline, coreenii au reuşit să coopteze o echipă de designeri cu state vechi în Europa şi să construiască una dintre cele mai moderne uzine la Zilina (Slovacia), iar rezultatul nu s-a lăsat aşteptat.
Noul Cee’d are toate şansele să atragă atenţia clienţilor, dar şi a competitorilor din segmentul C al pieţei europene, mai ales prin mulţimea de dotări prezente chiar şi la variantele de bază şi prin garanţia oferită. De altfel, chiar aceste două caracteristici sunt atuul pe care mizează cei de la Kia în lupta cu numele mult mai rezonante din acest segment. Şi, apropo de nume, presa auto europeană a făcut deja multe glume pe seama găselniţei departamentului de marketing al firmei coreene („seed“, în engleză, se traduce prin „sămânţă“).
Este desigur greu să ai pretenţii mari atunci când ai îndrăzneala de a concura cu modele ca Volkswagen Golf, Ford Focus, Opel Astra, Peugeot 307, Citroën C4 sau Mazda 3, însă teama coreenilor pare să fi dispărut odată cu creşterile impresionante înregistrate anul trecut pe piaţa din Uniunea Europeană.
Pentru a avea şanse să rupă o bucată cât de mică din felia de tort pe care o înghit producătorii europeni care au modele în clasa C, inginerii Kia au burduşit interiorul vehiculului cu echipamente. Chiar şi în versiunea „Base“, maşina are în dotare computer de bord, distribuţie electronică a forţei de frânare, şase airbaguri, comenzi audio pe volan şi multe altele care sunt doar în lista de opţionale a modelelor „cu nume“.
Preţ onest, consum normal şi motoare pe alese
Dacă în privinţa dotărilor noul Cee’d are destule avantaje în faţa concurenţei, diferenţa se păstrează şi în zona preţurilor. Cea mai ieftină versiune, 1,4 GSL LX Base, costă numai 11.854 de euro, iar cea mai scumpă, 1,6 DSL TX Dynamic Lth, aproximativ 19.000 de euro. Prin comparaţie, un Golf Trendline cu propulsor de 1,4 litri şi patru uşi costă cel puţin 14.150 euro fără a avea CD-changer sau conexiuni USB, iar varianta Confortline diesel de 1,9 litri poate sări binişor de 19.000 de euro.
Cu toate acestea, este greu de crezut că Cee’d va putea pune stavilă vânzărilor concurentului german, mai ales pe piaţa noastră, unde „nemţoaicele“ se vând ca pâinea caldă. În ciuda evidenţei, românii vor fi întotdeauna atraşi de emblema Volkswagen şi de mitul fiabilităţii maşinilor nemţeşti.
Utilizată pe distanţe relativ mari, Kia Cee’d oferă pasagerilor un confort peste medie. Propulsorul diesel de 1,6 litri trage fără a gâfâi caroseria de 1,4 tone, iar consumul mediu de 5-6 litri la 100 km se înscrie în limite normale.
Din nefericire însă, acest motor nu reuşeşte să egaleze senzaţiile incredibile date şoferului de CRDI – ul de 1,5 litri, aflat în dotarea mai bătrânului model Rio. Este interesant de observat că în gamă există atât propulsoare botezate „low-power“ cât şi „high-power“. Astfel, acelaşi motor de 1,6 litri poate oferi 90 CP sau 115 CP. Compusă, deocamdată, doar din două motorizări, gama Kia Cee’d alătură dieselului de 1,6 litri un propulsor alimentat cu benzină de 1,4 litri şi, atenţie!, 109 CP.
Acest din urmă motor consumă combinat aproximativ 6,5 litri, dar nu îşi arată herghelia, fiind destul de leneş. Lăsând deoparte gama de motoare care va creşte în această vară, trebuie adăugat şi faptul că maşina este destul de stabilă în viraje cu toate că direcţia pare puţin prea artificială.
Ne place
• intervalul impresionant de garanţie (şapte ani) care bate toate recordurile producătorilor consacraţi
• posibilitatea de a transfera această garanţie proprietarilor ulteriori
• mulţimea de sisteme de siguranţă, control şi confort, aflate chiar şi în dotarea versiunilor de bază
• materialele de calitate utilizate în construirea bordului şi a habitaclului
• spaţiul interior peste medie
• conectorii USB 2.0 şi AUX care permit cuplarea la sistemul audio a unui mp3-player sau iPod
• confortul oferit pasagerilor în regim interurban
Nu ne place
• gama redusă de motoare aflată la dispoziţia clienţilor în momentul lansării în vânzare
• zgomotul destul de mare emis de trenul de rulare la viteze superioare
• designul exterior, e drept, european, dar mult prea cuminte şi lipsit de personalitate
• direcţia este exactă, dar nu îţi lasă satisfacţia de a „simţi drumul“
• sentimentul că te afli într-un face-lift al modelului Volkswagen Golf atunci când pătrunzi în habitaclu
• reţeaua redusă de show-roomuri şi service-uri aflate pe teritoriul ţării
Deja bătrâna generaţie a cincea a modelului Volkswagen Golf continuă să rupă inimile românilor. Stabilitatea extrem de bună, consumul mic al motoarelor diesel, materialele de calitate utilizate pentru habitaclu, dar mai ales emblema de pe grila radiatorului atrag ca un magnet. Deşi este mai scump şi mai puţin impregnat cu tehnologie de ultimă oră, Golf V câştigă enorm la capitolul ţinută de drum, graţie unei arhitecturi optime a trenului de rulare şi unei repartiţii aproape perfecte a maselor.