Mărcile de provenienţă coreeană deţin peste 7% din piaţa românească de autovehicule, iar eventuala renunţare la taxele vamale, discutată de Comisia Europeană, ar putea dubla cota de piaţă a acestor producători auto.

Piaţa autohtonă de autovehicule se află într-un moment fast. Vânzările de maşini noi au crescut, în primul semestru din acest an, cu 24,8% faţă de perioada similară din 2006. Odată cu creşterea pieţei, se majorează şi vânzările de maşini produse de mărci coreene, chiar mai repede decât piaţa. În primele şase luni din 2006, erau comercializate în România 7.141 de vehicule Hyundai, Chevrolet, Kia şi SsangYong, iar în acest an au fost deja vândute, conform APIA, 12.585 de unităţi. Ca atare, cota de piaţă a acestor producători a crescut de la 5,2% la 7,3% în numai un an, iar Cristian Oltean, directorul de marketing al GM Southeast Europe, companie care gestionează distribuţia mărcii Chevrolet, estimează că „în maximum doi ani, aceste mărci vor deţine peste 10% din vânzările din România, şi acest lucru nu neapărat din cauza unor facilităţi fiscale, ci mai degrabă din cauza programului agresiv de lansări de noi modele, mai competitive“.

Raportul calitate/preţ, principalul atu

Evoluţia mai mult decât bună a mărcilor coreene pe piaţa autohtonă este rezultatul unei ofensive susţinute cu produse din ce în ce mai competitive. Cristian Oltean consideră că motivele creşterii Chevrolet sunt „extinderea gamei de produse în segmente noi cu Epica şi Captiva şi lărgirea gamei de motorizări prin introducerea motorizărilor diesel, reducerea taxelor vamale de la 30% la 10%, condiţiile favorabile de piaţă, precum şi o retea de distribuitori puternică în continuă expansiune“.

Dan Chitaru, director general Kia Romauto, a declarat pentru „Capital“: „Dacă ne referim strict la concurenţa cu mărcile japoneze, cred că principalul atu al Kia este faptul că oferim aceeaşi calitate la un preţ mai accesibil. În concurenţa cu mărcile chinezeşti, cred că atuul este că avem un foarte bun raport calitate/preţ, iar în ce priveşte mărcile europene, oferim o alternativă serioasă – prin calitate, fiabilitate, preţ – europeanului care nu este brand-addicted“. Şi Sorin Arecco, specialist în relaţii publice la AutoItalia, importatorul SsangYong, spune că „marca pe care o distribuim se distinge printr-un raport preţ/calitate foarte bun, fiabilitate, siguranţă şi mobilitate excelentă atât pe şosea, cât şi pe teren accidentat, SsangYong fiind singurul constructor coreean specializat pe tractiunea 4×4“.

Conştienţi de rezultatele bune de până acum, cei de la Hyundai se gândesc deja la viitor lansând şi o vagă ameninţare la adresa concurenţei. „Cu siguranţă, competiţia reală abia acum începe, dar există premise suficient de consistente pentru ca mărcile coreene să îşi continue cu succes evoluţia din ultimii ani şi să ofere produse auto din ce în ce mai performante“, ne-a declarat Marius Cocu, marketing manager la Hyundai Auto România.

Patru mărci din cinci

Pe piaţa autohtonă îşi desfăşoară activitatea în acest moment patru importatori care distribuie vehicule de provenienţă coreeană. Pe lângă Chevrolet, Hyundai, Kia şi SsangYong, ar putea vinde maşini în România şi cei de la Samsung Motors, parte a grupului Renault, ca şi Dacia. Deşi cu câţiva ani în urmă oficiali din cadrul grupului francez păreau gata de a aduce şi această marcă, actualul director comercial din România al grupului, Jacques Daniel, nu pare a fi la fel de încrezător. „Deocamdată, nu am discutat cu şefii mei o asemenea idee. Pe termen scurt, vă pot spune cu siguranţă că nu va veni, dar pe termen lung, nu ştiu încă“, susţine acesta.
Oricum, importatorii de maşini coreene au motive de bucurie în acest an. Mai exact, trei dintre ei, pentru că importatorul SsangYong a vândut numai 130 de unităţi faţă de 141 cu un an în urmă. Ceilalţi însă sunt pe cai mari. Chevrolet a avansat de la 2.741 de unităţi vândute în semestrul 1 din 2006 la 6.115 în aceeaşi perioadă a acestui an, iar Hyundai a urcat de la 3.348 la 5.428 de unităţi. Deşi nu deţin o cotă de piaţă importantă, cei de la Kia au reuşit un rezultat pozitiv, vânzările crescând încet, dar sigur.

Un ajutor nesperat de la Bruxelles

Creşterea spectaculoasă a cotei de piaţă a maşinilor coreene în numai un an ar putea deveni chiar mai accentuată în următoarea perioadă. Şi asta nu numai pentru că vor fi importate maşini mai competitive, ci pentru că la Comisia Europeană se discută un acord care prevede eliminarea totală a taxelor vamale în schimbul deschiderii pieţei coreene pentru investitorii din UE. Această iniţiativă nu pare a fi deloc pe placul Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). Ivan Hodac, secretarul general al ACEA, a declarat în exclusivitate pentru „Capital“ că instituţia sa „a atras deja atenţia statelor membre şi Comisiei Europene asupra riscurilor la care se expun dacă rezultatul negocierilor nu va fi unul echitabil“.

Conform oficialului, producătorii coreeni au trimis către UE peste o treime dintre cele 2,6 milioane de maşini exportate în 2006, în timp ce au importat numai 32.689 de maşini europene. Conform lui Hodac, „eliminarea taxei vamale de 10% va da coreenilor un avantaj important, care poate fi estimat în medie la 800 de euro/maşină. Cu siguranţă că va fi lovită puternic industria auto din UE, dar mai ales producătorii de maşini cu preţuri reduse.“ 

CHEVROLET

54-4522-19_chevroletaveo.jpgian.-iun. 2006
2.743 unităţi vândute
2% cotă de piaţă

ian.-iun. 2007
6.115 unităţi vândute
3,6% cotă de piaţă


HYUNDAI

54-4523-19_hyundaiaccent.jpgian.-iun. 2006
3.348 unităţi vândute
2,5% cotă de piaţă

ian.-iun. 2007
5.428 unităţi vândute
3,2% cotă de piaţă


KIA MOTORS

54-4524-19_kiaceed.jpgian.-iun. 2006
909 unităţi vândute
0,7% cotă de piaţă

ian.-iun. 2007
912 unităţi vândute
0,5% cotă de piaţă


SSANGYONG

54-4525-19_ssangyongactyon2.jpgian.-iun. 2006
141 unităţi vândute
0,1% cotă de piaţă

ian.-iun. 2007
130 unităţi vândute
0,1% cotă de piaţă

Vânzări în creştere la nivel mondial

SUCCES Cele cinci mărci coreene prezente pe piaţa mondială au avut
vânzări peste aşteptări, în prima jumătate a lui 2007 în ciuda aprecierii wonului (moneda naţională din Coreea de Sud), a creşterii preţului combustibililor, a intensificării competiţiei şi a scăderii cererii de pe piaţa internă.

PIAŢĂ Hyundai, Kia, GM-Daewoo, Renault-Samsung şi SsangYong au vândut în primele şase luni 2,6 milioane de vehicule, dintre care numai 600 de mii pe piaţa coreeană. Cei cinci producători au înregistrat rezultate contrastante pe piaţa internă, dar şi creşteri importante ale exporturilor.

EXPORT Hyundai, cel mai mare producător din Coreea de Sud a avut o creştere a exporturilor cu 2%, iar colegii de trust de la Kia, cu 3%. În acelaşi timp, GM-Daewoo şi Renault-Samsung au exportat cu peste 30% mai multe maşini, iar SsangYong, cu 10%.