Corina Crețu a lansat recent un avertisment cu privire la știrile false. Europarlamentarul susține că folosirea de ştiri false sau informaţii manipulatoare a devenit o practică tot mai întâlnită în ultimii ani, în contextul în care rețelele sociale capătă o importanță din ce în ce mai mare.
Corina Creţu a scris pe pagina sa de socializare că sesiunea plenară a început cu o dezbatere asupra Regulamentului privind transparența și vizarea unui public-țintă în publicitatea politică.
Corina Creţu spune că ne aflăm într-un an electoral cu importanță majoră
De asemenea, aceasta a scris și că ne aflăm „într-un an electoral cu importanță majoră, atât la nivel național, cât și la nivel european”. Din acest motiv, susține ea, fenomenul dezinformării va „crește exponențial”.
„Sesiunea plenară a început cu o dezbatere asupra Regulamentului privind transparența și vizarea unui public-țintă în publicitatea politică. Ne aflăm într-un an electoral cu importanță majoră, atât la nivel național, cât și la nivel european, iar fenomenul dezinformării va crește exponențial. Așadar, intrarea în vigoare al acestui Regulament va avea loc în 2025, însă anumite dispoziții cheie privind publicitatea politică transfrontalieră vor fi aplicabile în timpul alegerilor europene.
Folosirea de știri false, informații manipulatoare sau a conturilor false a devenit o practică tot mai întâlnită în ultimii ani – odată cu creșterea importanței rețelelor de socializare în campaniile electorale”, a scris Corina Crețu pe Facebook.
Europarlamentarul propune mai multe interdicții
Europarlamentarul a scris și că prezentul Regulament propune combaterea acestui fenomen prin:
- introducerea interdicției publicității politice finanțate de actori non-UE, pentru a contracara dezinformarea și pentru a proteja procesele electorale
- introducerea unui sistem de identificare clar care să conțină informații precum cine este sponsorul – persoana în numele căreia reclama politică a fost realizată, precum și cine și cât a fost remunerat pentru aceasta.
- prevederi stricte în ceea ce privește tehnicile de targetare care implică prelucrarea datelor cu caracter personal sensibile, regăsite în GDPR.
- introducerea unui registru al publicității politice online care va conține toate copiile reclamelor politice transfrontaliere timp de 10 ani și care va fi accesibil oricui interesat să caute în această bază de date.
Autoritățile naționale vor fi competente să aplice amenzi
Aceasta a scris și că autoritățile naționale vor fi competente să aplice amenzi în caz de încălcare a Regulamentului. Totodată, încălcările acestuia în perioadele electorale vor fi considerate deosebit de grave.
Corina Crețu a susținut apoi că alegătorilor le va fi mai facil să recunoască reclamele politice, să identifice știrile false și să înțeleagă dacă au primit o reclamă țintită.