A trecut un an de când vestea că una dintre cele mai apreciate agenții de turism din România se află aproape de colaps a ținut prima pagină a ziarelor. Ideea că sute de turiști care și-au plătit vacanțele vor rămâne acasă și, mai grav, că nu își vor putea recupera nici banii dați părea justificată dacă avem în vedere că, la vremea respectivă, Direcția Națională Anticorupție trimitea un dosar cu multe implicații către instanță și bloca conturile companiei al cărei principal acționar era Corina Păcuraru. „Era vorba despre o activitate comercială petrecută cu șapte – opt ani în urmă.care nu avea legătură cu zona de travel  Am crezut, la început, că ancheta va continua, că va urma o decizie în viitor, însă, brusc, ne-au fost blocate conturile și dosarul a fost trimis în instanță. Așa se face că, la mijocul lui decembrie 2015 nu am mai putut efectua plăți și prelua noi comenzi”, a explicat într-un interviu acordat în exclusivitate revistei Capital, Corina Păcuraru. Conform acesteia, blocarea conturilor a fost de scurtă durată, însă efectele au fost dramatice și au dus la pierderea a „70% – 80% din business, adică segmentul corporate. Chiar dacă Perfect Tour a început, în 2004, cu activitatea de «leisure», ne-am dezvoltat foarte mult în zona dedicată persoanelor juridice tocmai pentru că acolo erau volumele mari și contractele care ne puteau asigura un viitor. În 2015 aveam un portofoiu de invidiat, cu clienți foarte mari”.

Prinsă într-un tăvălug pentru care nu era pregătită, șefa Perfect Tour a mizat pe transparență încercând să salveze orice se mai putea. „Ar fi însemnat să îmi înșel clienții dacă nu le spuneam despre blocarea conturilor. Nu aveam nici siguranța că pot încasa bani și, ulterior, să plătesc serviciile solicitate. Tocmai de aceea am ales să găsesc un partener care să preia clienții corporate, desigur, doar cu acordul acestora. Iar persoanele fizice care aveau plecări în acea perioadă din decembrie 2015 – era vorba chiar despre un charter de 220 de persoane care mergea în Laponia – nu au avut de suferit. Puțini se așteptau ca o companie de dimensiunea nostră, cu conturile blocate și 2.000 de clienți aflați pe punctul de a pleca în vacanțe, să reușească să rămână pe linia de plutire. Am avut noroc cu banii filialelor externe pe care le dețineam”, explică deținătoarea Perfect Tour, companie care, la vremea respectivă, avea sucursale în Moldova, Ucraina, Bulgaria și chiar Statele Unite.

De la Perfect Tour la Perfect Journey

Tot pentru a salva numele Perfect Tour și măcar o parte dintre investițiile făcute în companie, Corina Păcuraru a ales să caute parteneri care să susțină financiar brandul și să opereze în franciză. „La nivelul lui 2015, cifra de afaceri a Perfect Tour era undeva la 40 de mil. de euro. Perioada de nefuncționare și costurile rămase în sarcina firmei ne-au făcut să pierdem aproape 80% din volumul afacerilor. De asemenea, de la aproape 200 de salariați ai Perfect Tour, am ajuns la Perfect Journey cu doar vreo 50. Soluția găsită de noi pentru a continua activitatea a fost folosirea francizei Perfect Tour. Este, cred, singurul mod în care puteam arăta că avem aceleași standarde de calitate, aceiași oameni și aceleași servicii din trecut rămânând doar la partea de vacanțe. Asta pentru că, în cazul acestora, nu mai este vorba de o creditare a anumitor clienți până când aceștia fac plățile. Acum, franciza Perfect Tour este operată de o altă entitate juridică, Perfect Journey”, a declarat Corina Păcuraru pentru Capital.

Conform acesteia, „compania Perfect Tour încă există, dar este un SRL aflat în incapacitate temporară de plată. În noua companie, Perfect Journey, m-am angajat față de noul acționariat să asigur o continuitate a standardelor de calitate a serviciilor, la care ajunsesem cu tot ceea ce înseamnă brandul Perfect Tour. În această entitate nu mai am calitate de acționar sau de administrator. De altfel, eu nu mă mai pot angrena într-o afacere din postura de acționar. Am rămas legată de Perfect Tour și problemele sale. Și sper să pot reactiva relații comerciale vechi și să valorific potențialul pe care brandul Perfect Tour îl mai are și, într-o perioadă de înghețare a tuturor acțiunilor de executare, să pot reorganiza și relansa activitatea și în vechea companie”.

Afaceri de patru ori mai mici

Odată cu trecerea de la Perfect Tour la Perfect Journey și pierderea unei mari părți a clienților, afacerile gestionate de Corina Păcuraru au scăzut de la circa 40 de milioane de euro în 2015 la doar 8 – 10 milioane în 2016. „Activitatea cumulată din zona leisure a Perfect Journey în 2016 este previzionată să atingă 8 – 10 milioane de euro, cifre care au toate șansele să fie atinse. Un volum care nu este al unei firme mici, mai ales că este făcut doar ca retailer, singurul serviciu de tour operare rămânând charterul pentru Laponia. Costurile au fost mult reduse, iar investițiile în marketing și promovare sunt aproape de zero. Față de ce era în 2015 acestea pot fi considerate inexistente. După zicala «frica păzește bostănăria», noua afacere este mai sigură și mai stabilă, cu o atenție mult mai mare acordată costurilor. Atunci când lucrezi cu o marjă de profit între 3% și 12%, costurile trebuie gestionate cu mare atenție. 80% din costuri merg acum către personal. Asta nu e un lucru neapărat bun, dar acționarii Perfect Journey au încercat să păstreze cât au putut din echipa Perfect Tour pentru că erau oameni foarte buni, cu experiență. Clienții tocmai de asta ne-au ales și ne caută în continuare. Pentru că oferim o consultanță foarte bună, iar grija noastră pentru vacanțele lor nu se încheie în momentul vânzării pachetului. Până în octombrie 2016 am avut 25.000 de oameni care au folosit serviciile noastre. Nu pot spune care este diferența față de ceea ce aveam în 2015 pentru că atunci erau multe contracte corporate care includeau pachete comune pentru mai multe persoane. Oricum, depășeam 50.000 de turiști fără probleme”, menționează Corina Păcuraru.

O nouă companie, aceeași orientare

Pentru a continua spiritul mărcii Perfect Tour, a menține clienții, dar și pentru a atrage unii noi, compania Perfect Journey va continua să ofere servicii turistice mai deosebite. „Vrem să găsim servicii pe care să le vindem online și care să ne diferențieze de marile companii internaționale sau chiar locale. Vorbim despre vacanțe cu servicii mai deosebite, adică exact ceea ce a ridicat Perfect Tour în anii anteriori. În plus, am implementat asigurarea «after travel» pe care nimeni din România nu o are în prezent”. Conform Corinei Păcuraru, misiunea brandului Perfect Tour nu este aceea de a atrage clienții care doresc servicii ieftine, miza fiind turiștii mai exigenți care „fie își doresc în fiecare an experiențe noi de vacanță, fie vor să le repete pe cele din anii precedenți beneficiind de aceeași calitate și siguranță. (…) Cine vrea, de exemplu, să meargă în Maldive nu cred că se duce la companiile ieftine, ci caută pe cineva care are experiență și poate asigura niște servicii cât mai bune (…) La fel și în cazul croazierelor. Vrem ca oamenii care vor o vacanță mai deosebită sau au cerințe mai sofisticate să știe că la noi pot găsi soluții pentru așa ceva. Suntem un brand premium. Sunt alte companii care acoperă zonele de servicii de masă”.

 

Ceea ce am pierdut odată cu problemele Perfect Tour reprezintă munca mea de aproape 30 de ani. Fiecare eșec este însa o lecție. Toate par să aibă un scop în această lume… Depinde de fiecare dintre noi cât de rezistenți suntem să facem față acestor lecțiii și să găsim resurse pentru a merge mai departe.

Corina Păcuraru