În ultimii ani, piaţă locală de turism a avut o evoluţie bună. În acest context, cum s-a poziţionat Perfect Tour?
Anul 2013 a fost marcat de mai multe puncte de maxim, Perfect Tour înregistrând o creştere a cifrei totale de afaceri cu 88%, de la 110 mil. lei în 2012, la peste 206 mil. lei în 2013, şi devenind lider pe piaţa de Busi­ness Travel Management (BTM) din Europa Centrală şi de Est. Rezultatele nu au venit peste noapte, ci în urma unei strategii complexe de dezvoltare şi consolidare. În ultimii patru ani, am deschis mai multe filiale externe, fie ca start-up business, cum a fost în cazurile Republicii Moldova, Ucrainei, Bulgariei şi Statelor Unite, fie prin achiziţionarea a două agenţii locale cu experienţă, de şapte şi, respectiv, 12 ani, în gestionarea bugetelor de travel pentru companii, din Cehia şi Slovacia. Din 2010, Perfect Tour este partener exclusiv al uneia dintre cele mai cunoscute companii multinaţionale de travel management, Global Star, în România şi Republica Moldova. Aşadar, cel mai important aspect al anului trecut îl reprezintă faptul că am făcut faţă cu brio provocărilor şi am depăşit aşteptările celor mai importanţi şi mai exigenţi clienţi corporate. Rezultatul bun de anul trecut este susţinut şi de segmentul vacanţelor premium, care reprezintă circa 25% din cifra de afaceri.
 

Anul acesta, care sunt planurile Perfect Tour pentru menţinerea unui loc principal în TOP 5 agenţii de turism din România?
Vrem să fim cei mai buni! Şi aici nu mă refer la cifra de afaceri, tarifele cele mai mici sau la cea mai mare reţea teritorială. Preocuparea noastră principală este de a găsi mijloacele potrivite pentru a fi cu adevărat utili, dacă nu indispensabili, tuturor celor care au nevoie de servicii de călătorie. Anul acesta ne vom îmbunătăţi interfaţa cu clienţii, atât online, cât şi prin agenţiile pe care le avem. Vom deschide un show-room reprezentativ, cu un concept axat pe experienţa clienţilor într-o astfel de locaţie şi bazat pe tehnologie, inovaţie şi multă culoare. Intrarea în show-room va reprezenta primul pas în vacanţa visată de client, iar consultanţii noştri se vor transforma în asistentul personal al fiecăruia. Iar cea mai importantă investiţie va fi, probabil, în noua platformă on-line a Perfect Tour. Portalul nu va fi doar un alt booking engine, ci va interacţiona cu utilizatorii oferindu-le o experienţă unică şi completă, pornind de la o simplă rezervare şi până la monitorizarea în timp real a vacanţei.
 

Altfel, care sunt destinaţiile care se vând cel mai bine? De asemenea, care consideraţi că sunt trendurile lui 2014 în materie de vacanţe?
Anul trecut, am sesizat o creştere susţinută a interesului românilor pentru vacanţele petrecute pe nave de croazieră. Cred că principalele motive pentru care acestea apar tot mai frecvent pe listele de preferinţe ale turiştilor sunt calitatea aproape impecabilă a serviciilor de la bordul navelor, preţurile rezonabile, posibilitatea de a vedea mai multe destinaţii turistice într-o singură călătorie, fără să îţi muţi bagajele în fiecare zi, cât şi diversitatea opţiunilor de distracţie şi relaxare de la bord. Nici călătoriile de 111 zile în jurul lumii nu mai sunt străine românilor şi avem deja rezervări pentru plecările din ianuarie 2015. Iar în ceea ce-i priveşte pe tinerii căsătoriţi, alegerea unei vacanţe exotice pentru luna de miere înlocuieşte din ce în ce mai frecvent mini-vacanţele în oraşele romantice ale Europei. Ca o concluzie, turiştii români încep să-şi diversifice preferinţele în materie de vacanţe. Dacă până recent, o vacanţă „all Inclusive“ în Turcia satisfăcea toate gusturile, acum cuplurile preferă, de exemplu, resorturile mai liniştite. Iar familiile cu copii sunt mai deschise să experimenteze locuri îndepărtate, precum Caraibe. O dovadă în acest sens este faptul că, în 2013, solicitările pe care le-am avut pentru Circuitele Exclusiviste Explore, cum ar fi China, Maroc, Peru, Tunisia, au depăşit oferta.
 

Cum credeţi că va evolua piaţa locală de turism anul acesta? Ce schimbări ar putea să apară?
Perioada de criză ne-a oferit surprize în fiecare an. Prin urmare, istoricul nu a putut avea o influenţă prea mare în stabilirea obiectivelor pentru perioada următoare. Mai importante au fost şi, probabil, vor rămâne puterea de a anticipa şi viziunea fiecărui leader, atunci când vorbim despre previziuni. Acţionând concomitent pe pieţe diferite, suntem „antrenaţi“ să găsim soluţii pentru toate tipurile de schimbări ce pot influenţa comportamentul şi decizia de cumpărare ale clienţilor noştri. Din păcate, nu numai partea economică este cea care are o influenţă majoră atunci când ne hotărâm asupra vacanţelor sau a călătoriilor, ci şi contextul politic. Spre exemplu, ştim că, în perioadele electorale, decizia de cumpărare este una last-minute şi, probabil, aşa va fi şi în România pentru vacanţa de vară. În Moldova suntem pregătiţi să răspundem unei cereri crescute, din vară, pentru călătoriile în Spaţiul Schengen, odată cu liberalizarea vizelor. Totodată, ştim că după o criză politică gravă urmează una de relaxare, în care oamenii vor călători în număr mare, şi, de aceea, nu ne-am retras „ambasadele“ din Ucraina.

 

Dacă ar fi să ne referim la problemele pe care le are turismul în România, după părerea dvs care ar fi aceste probleme şi ce anume ar trebui făcut pentru rezolvarea lor?
Într-o lume în care globalizarea înseamnă aproape uniformizare şi la nivelul diferitelor comunităţi, suntem norocoşi că avem bine păstrate în România multe lucruri bune şi diferite de restul lumii. Autenticitatea face România atractivă pentru turiştii din toată lumea. În plus, în ultimii ani s-a investit mult în infrastructură şi servicii şi, astfel, toţi turiştii străini pe care i-am adus în ţară ne-au spus plini de entuziasm că au găsit o Românie peste aşteptări. Singura problemă pe care consider că o avem este mult cântata lipsă de promovare.

Nu reuşim să fim consecvenţi în a transmite, cel puţin pe pieţele de interes, că România este o ţară care merită să fie vizitată.