Regizorul peliculei “1989. Sange si catifea” (TVR) explica de ce actorii Revolutiei Romane s-au enervat la filmul sau

Pe 22 decembrie 2005, TVR1 a difuzat a patra serie a documentarului “1989. Sange si catifea”, realizat de regizorul Cornel Mihalache. Filmul a fost urmat de un talk-show la care au participat cateva personaje ale Revolutiei Romane. Iuresul discutiilor a ridicat audienta TVR 1 la cinci puncte de rating spre miezul noptii.



Capital: Documentarul “1989. Sange si catifea” i-a enervat pe toti “actorii”: Ion Iliescu, Gelu Voican Voiculescu, Sergiu Nicolaescu, Victor Stanculescu. Ati urmarit de la bun inceput acest rezultat?


Cornel Mihalache: Am vrut sa discutam serios, dupa 16 ani, despre un eveniment plin de minciuna si fals. Filmul nu neaga revolta populara si Revolutia Romana, dar demonstreaza cu documente ca a existat o lovitura de stat militara. Conspiratia a existat clar de vreme ce domnul Silviu Brucan spune in revista 22 ca generalul Nicolae Militaru a fost agent GRU si ca toti acesti oameni se cunosteau dinainte de decembrie ‘89. Cineva trebuia sa faca asta. Din pacate, au facut-o tarziu si au facut-o prost, pentru ca i-a luat valul revoltei populare.



Capital: Sangele varsat in decembrie 1989 a fost sters cu o catifea?

Cornel Mihalache: Nu m-am gandit la aceasta interpretare. M-am gandit ca in tarile din jurul nostru au fost revolutii de catifea, iar la noi s-a varsat sange. De ce? La aceasta intrebare nu mi-a raspuns nimeni. Pana in 22 decembrie, am inteles: un stat isi apara existenta. La ora 12,08, Ceausescu era suit in elicopter. De ce sa mai fie nevoie de sange? Cred ca filmul meu raspunde la aceasta intrebare.



Capital: Opiniile elevilor despre Revolutia Romana ce apar in film seamana cu “perlele” selectate de presa din lucrarile de bacalaureat, starnind ilaritate. Ati incercat sa radeti de inocenta lor?


Cornel Mihalache: Nici o clipa nu am vrut sa rad de acesti copii, Doamne fereste! Noi am adresat copiilor doua intrebari: cine a fost Ceausescu si ce s-a intamplat in ‘89, intrebari din manualul de istorie de clasa a VIII-a. Raspunsurile lor sunt mai importante decat ale unor oameni mari. A fost un contrapunct pentru a vedea ce cred acesti oameni care spun ca au facut Revolutia si cum arata Revolutia in mintea unor copii ce ar trebui sa invete despre acest eveniment. Este o prapastie intre cele doua pozitii! Acesti copii reprezinta glasurile profesorilor, bunicilor si parintilor care gandesc la fel. Este o discrepanta imensa intre vorbele invitatilor mei si ce se intampla in mentalul acestui popor.



Capital: Iliescu, Nicolaescu, Voiculescu “v-au pus la zid” filmul si au tras “foc automat” in timpul talk-show-ului realizat de Rodica Culcer. De ce nu v-ati aparat opera?

Cornel Mihalache: De ce sa-l apar? Filmul sta in picioare linistit. Nimeni nu mi-a spus ca am mintit sau am falsificat, dar mi s-a reprosat ca e tendentios. Ca este asa ramane de discutat. Tendinta mea a fost de a ma apropia cat mai mult de adevar si de a scapa de festivismul asta din ultimii 16 ani, cu care ne-am obisnuit. Este absurd sa te duci sa depui coroane de flori in fiecare an si apoi sa urci in Studioul 4 al TVR si sa spui ca, dom’le, nu stiu cine a tras in acesti oameni! Sergiu Nicolaescu a acuzat vehement filmul ca e tendentios. Eu cred ca tendentios este filmul sau artistic, “15”, pentru ca toti cei in uniforma care trag la Timisoara au petlite albastre (insemnele uniformelor fostei Securitati – nota red.) Este o manipulare la nivel de costum pe care numai un profesionist o poate recunoaste. Reiese din filmul lui Nicolaescu ca toti cei care au tras la Timisoara sunt de la Securitate, dar a fost dovedit cu acte si documente ca nu a fost asa.



Capital: Ce ati simtit cand Petre Roman v-a inchis gura in timpul talk-show-ului?

Cornel Mihalache: Avea dreptate. Mi-a spus sa nu-l intrerup, “ca eu nu v-am intrerupt in timpul filmului”. Cat a durat filmul meu, el a tacut, apoi trebuia, la randul meu, sa tac ca el sa-si termine ideea. Din punct de vedere uman si deontologic, a fost corect sa ma puna la punct. Asta nu inseamna ca mi-a spus sa tac pentru ca filmul e prost.



Capital: Ati avut libertate deplina din partea TVR?

Cornel Mihalache: Ca intotdeauna, da! Bugetul a fost OK, ca de obicei a fost mic, dar nu asta e important si nu ma plang.



Capital: Filmul demonstreaza ca miliardul de dolari transferat de Ceausescu in strainatate a fost un cap de acuzare fals, care a fost introdus voit in comunicatul difuzat atunci la TVR pentru a amplifica acuzatiile. Cine dintre interlocutorii dvs. credeti v-a mintit?

Cornel Mihalache: Toti. La inceputul talk-show-ului, aveam in mana o hartie pe care n-am mai apucat s-o citesc. Era marturia domnului Petre Roman la Comisia Senatoriala din 1994, ce ancheta evenimentele din 1989. Acolo, spune foarte clar cum interlocutorii mei din film au adaugat in comunicatul difuzat la TVR, dupa executia lui Ceausescu, acest cap de acuzare, ca sa exagereze acuzele. Daca as fi citit aceasta marturie, i-as fi putut demonta pe toti, dar mi s-a parut penibil pentru ei. Mi-a fost de-ajuns sa vad cum ei ocolesc adevarul.



Capital: Cum va feriti de manipulare?

Cornel Mihalache: Viata din ultimii 16 ani m-a invatat sa ma indoiesc de orice. E un lucru ingrozitor de rau, pentru ca ma pot indoi de juramintele iubitei, de lumina soarelui sau de faptul ca fiica-mea si-a facut lectiile. Mi se spune ceva, procesez, apoi verific daca este adevarat sau nu. Indoiala mi-a devenit o boala profesionala. Mi-o asum si n-am ce sa fac.



Capital: Tema Revolutiei apare si in multe filme documentare ale dvs. Este o obsesie care o sa va marcheze toata viata?

Cornel Mihalache: Este un eveniment la care am participat cu tot ce aveam mai bun in acele zile. N-are cum sa nu ma intereseze. Simt ca aceasta obsesie ma devoreaza. Poate ca multi ma considera un nebun care o tine pe-a lui cu Revolutia, cand noi mergem mai departe, in Uniunea Europeana. Dar vom intra cu nicovala asta in spate. Cand in fiecare an vin zilele Revolutiei, romanii se duc in supermarketuri, dar o parte mica din acest popor se duce in cimitire, face coliva si isi plange mortii. De ce? E absolut cumplit, acesti oameni nu stiu de ce fac coliva, pentru ca nu stiu ce s-a intamplat cu copiii lor. Cineva trebuie sa aiba grija si de acesti oameni.



Capital: Cine a tras in noi, 21-22?


Cornel Mihalache: Vorba lui tata: cine a avut arme. Vina trebuia sa fie colectiva.




“Viata din ultimii 16 ani m-a invatat sa ma indoiesc de orice. E un lucru ingrozitor de rau, pentru ca ma pot indoi de juramintele iubitei, de lumina soarelui sau de faptul ca fiica-mea si-a facut lectiile.”

Carte de vizita

Cornel Mihalache (n. 1963) lucreaza de noua ani in Televiziunea Romana. Este absolvent al Academiei de Teatru si Film din Bucuresti, promotia 1991. Intre 1990 si 1996, a fost regizor la Studioul SahiaFilm. Este autorul a numeroase filme documentare si emisiuni, printre care: “De Craciun ne-am luat ratia de libertate” (sase premii interne si internationale), “Amnistia are calibru 7,62” (premiul APTR pentru curaj publicistic), “Vreau ratia mea de adevar”, “Focul mortilor”, “Sculptorul” (Brancusi), “Babu – cazul Gh. Ursu”. In anul 2002, a obtinut Premiul UNITER pentru cel mai bun spectacol de teatru TV, “Curat Caragiale! Parol!” Este realizatorul programului “Cinci minute de cultura”.