Coronavirusul retează aripile industriei aviatice. Prognoze sumbre

La conferinţa anuală a industriei aeriene, la care participă şefii celor mai mari companii aeriene europene, subiectul dominant este epidemia de coronavirus care s-a extinse în zeci de ţări de pe mapamond. Experţii se tem că este doar începutul unui dezastru pentru acest domeniu vital pentru mobilitatea oamenilor.

Ca răspuns la extinderea epidemiei, companiile aeriene din întreaga lume şi-au suspendat zborurile sau şi-au modificat serviciile. Cel mai semnificativ impact economic al epidemiei de coronavirus (Covid-19) pentru industria aeriană încă nu a avut loc, au avertizat joi şefii companiilor aeriene europene, deşi au previzionat o stabilizare a cererii pentru călătorii în următoarele săptămâni.

A4E – grupul european de lobby în domeniul aerian – din care fac parte IAG, Lufthansa, Air France-KLM, Ryanair şi easyJet – a cerut o relaxare a reglementărilor din domeniul aeroporturilor, pentru a atenua impactul epidemiei. De asemenea, reprezentanţii industriei aeriene au făcut lobby împotriva noilor taxe aeriene şi au cerut îmbunătăţirea controlului traficului aerian.

Willie Walsh, şeful firmei IAG, proprietarul British Airways, a observat săptămâna trecută un „un declin semnificativ al cererii” pe piaţa italiană, în condiţiile în care cele mai multe cazuri de persoane infectate din Europa se află în Italia. Dar el se aşteaptă la o stabilizare a cererii în următoarele săptămâni, dacă rezervările urmează acelaşi tipar ca în Asia. „Cred că vom vedea o redresare a traficului aerian la momentul potrivit”, a estimat şeful IAG.

Avertisment: următoarele săptămâni vor fi dificile!

Directorul general al Ryanair, Michael O’Leary, a admis că următoarele săptămâni vor fi dificile. El a declarat că se aşteaptă la scăderea rezervărilor în următoarele două-trei săptămâni dar dacă criza se va stabiliza, rezervările se vor redresa. „Cred că vom vedea a revenire rapidă la normal”, a dat asigurări O’Leary, potrivit Agerpres.

„Cerem o derogare temporară care să fie acordată de toate statele membre UE. De asemenea, companiile europene vor „un set comun de reglementări în domeniul sănătăţii pentru călătorii către şi din regiunile afectate”, a afirmat, la rândul său, şeful Air France-KLM, Ben Smith.

Şi Asociaţia Internaţională a Transportatorilor Aerieni (IATA) avertiza recent că epidemia ar putea şterge anul acesta 29 de miliarde de dolari din veniturile companiilor aeriene globale, în special la operatorii chinezi, în urma scăderii numărului de călătorii pe plan mondial.

Există potenţial ca epidemia de Covid-19 să provoace anul acesta un declin de 13% al cererii pentru serviciile companiilor aeriene din Asia, estimează IATA. „Traficul aerian global va fi redus anul acesta cu 4,7%, fiind primul declin de la criza financiară din 2008, dar încă nu se ştie cum vor fi afectate profiturile”, a apreciat IATA. Instituţia estimează un scenariu în care impactul va fi unul de forma unei curbe în V, similar cu epidemia SARS din 2003, cu un declin semnificativ urmat de o relansare rapidă.

IATA reprezintă aproximativ 290 de companii aeriene din întreaga lume, echivalentul a 82% din traficul aerian mondial.