La finalul anului trecut, în clădirile de birouri de clasa A şi B din Bucureşti lucrau circa 233.000 de angajaţi, potrivit unui studiu DTZ Echinox. Numărul lor se estimează că va creşte cu peste 10% până la finalul anului. Comparativ cu anul 2015, numărul lor a crescut cu 30.000 de persoane, adică cel mai mare ritm de creştere din ultimii trei ani. Numărul mediu de salariaţi din Bucureşti este de circa 850.000 de persoane, potrivit Institutului Naţional de Statistică.
Brokerii Colliers estimează că generaţia reprezentantă de angajaţii cu vârste cuprinse între 53 şi 71 de ani, cunoscută în engleză sub denumirea de Baby Boomers, este cea mai slab reprezentată printre angajaţii din birourile bucureştene. Această categorie are o pondere de sub 10% în forţa de muncă corporatistă. Consultanţii pun acest fapt pe seama schimbărilor suferite de economia românească în perioada post-comunistă.
Structura forţei de muncă din România este fundamental diferită de cea din ţările zonei euro sau SUA, unde Baby Boomers sau veteranii reprezintă peste 30% din angajaţi.
În continuare, Generaţia X, reprezentantă de cei cu vârsta cuprinsă între 37 şi 57 de ani, cumulează cea mai mare parte din forţa de muncă găzduită în clădirile de birouri bucureştene. Această categorie ajunge la 50% din forţa de muncă. Milenialii, generaţie formată din tinerii cu vârste cuprinse între 17 şi 37 de ani, au o pondere de aproape 40% în totalul angajaţilor din clădirile de birouri.
„În prezent, ne aflăm într-un punct de răscruce, deoarece Generaţia Z se pregăteşte să intre pe piaţa muncii. Cu cele patru generaţii la muncă în acelaşi timp şi în acelaşi birou se va dovedi a fi o adevărată provocare, de vreme ce fiecare generaţie are nevoi specifice şi moduri diferite de muncă“, se arată într-un raport Colliers.
Consultanţii spun că, în ultimii şapte ani, tehnologia a schimbat semnificativ modul de lucru, în special datorită rezoluţiei telefoanelor mobile. Ei consideră că servicii precum Skype, Slack sau Asana revoluţionează modul de comunicare, de urmărire a proiectelor şi de partajare a informaţiei într-un birou.
Rata de penetrare a internetului mobil în România a sărit de la 48% în 2014 până la 74% în 2016, se precizează în raportul citat.
Harta angajaţilor care lucrează în zona de servicii externalizate