Cosmeticele cuceresc lanturile farmaceutice

Imaginea farmaciilor romanesti s-a schimbat radical in ultimii ani, odata cu accentuarea prezentei cosmeticelor pe rafturi. Retailerii au gasit in aceasta categorie de produse o importanta sursa de venit, care compenseaza intarzierile in recuperarea banilor de la casele de asigurari. Farmaciile care au pariat pe produse cosmetice si dermo-cosmetice si-au vazut visul implinit anul trecut: vanzarile s-au dublat. Un asemenea salt n-ar fi fost de conceput, probabil, prin anii &



Imaginea farmaciilor romanesti s-a schimbat radical in ultimii ani, odata cu accentuarea prezentei cosmeticelor pe rafturi. Retailerii au gasit in aceasta categorie de produse o importanta sursa de venit, care compenseaza intarzierile in recuperarea banilor de la casele de asigurari.



Farmaciile care au pariat pe produse cosmetice si dermo-cosmetice si-au vazut visul implinit anul trecut: vanzarile s-au dublat. Un asemenea salt n-ar fi fost de conceput, probabil, prin anii ‘90, cand farmacistii au inceput sa testeze piata cu astfel de produse. De atunci, insa, lucrurile s-au schimbat radical. Astazi, nici un retailer din domeniu nu mai poate concepe afacerea fara cosmetice. Dar cum se explica acest apetit? “Intr-un fel, clientii au mare incredere in girul moral pe care il confera faptul ca aceste produse sunt recomandate de persoane cu pregatire profesionala farmaceutica,” spune Isabelle Iacob, director general Help Net Farma. Iar efectul se vede in rezultatele financiare ale principalilor jucatori din piata. Potrivit estimarilor secretarului general al Asociatiei Retelelor de Farmacii, Simona Duran, ponderea produselor cosmetice in cifra de afaceri a unei farmacii a ajuns la aproximativ 20%. Sa luam cazul companiei Help Net Farma. Cifra sa de afaceri a fost anul trecut de aproximativ 30 de milioane de euro, din care 15% a fost asigurata de vanzarea de cosmetice. “In 2005, vanzarea de produse cosmetice in unitatile lantului s-a dublat fata de anul precedent. Prognoza pentru anul in curs este de majorare la 20% a contributiei cosmeticelor la cifra de afaceri”, afirma Isabelle Iacob.

si in farmaciile Sensiblu s-a inregistrat un avans considerabil al veniturilor aduse de aceste produse. Anul trecut, vanzarile de cosmetice au reprezentat aproximativ 14 milioane de euro, comparativ cu cele opt milioane de euro din 2004. “Pentru anul in curs estimam o crestere a categoriei pana la 20 de milioane de euro, avansul fiind datorat, pe de o parte, dezvoltarii retelei la nivel national, dar mai ales parteneriatelor cu doi producatori de marca din Franta – L’Occitane, si din Marea Britanie – Boots”, spune Claudiu Opran, director general Sensiblu. El estimeaza ca investitiile in dezvoltarea acestui sector vor continua si in urmatoarea perioada.

In unitatile Catena, cosmeticele reprezinta mai putin de cinci procente, dar reprezentantii lantului au sesizat ca a sosit momentul sa creasca ponderea acestor produse in farmacii. “Din aceasta cauza, noi chiar am dezvoltat o linie proprie de produse, numita sugestiv Naturalis, care contine creme de cea mai buna calitate, sapunuri si produse dietetice,” afirma Radu George, director general al companiei Fildas, proprietara farmaciilor Catena. El spune ca avantajele in aceasta situatie sunt categoric ale clientului, care obtine o recomandare personalizata. El considera ca se poate observa o iesire din sfera businessului intens promovat la televiziune, iar la ora actuala in farmacii inca se face pionierat la aceasta categorie de produse. Insa, in tarile cu traditie, o astfel de componenta este foarte dezvoltata, in Franta existand farmacii unde cosmeticele au o pondere de 50%.
Fiind vorba de o categorie speciala, este necesara si o pregatire aparte a farmacistilor, ei fiind cei care fac recomandari pacientilor. “Este nevoie de un training special, fiindca vorbim despre produse dermo-cosmetice; acesta este si motivul pentru care acest tip de produse nu se comercializeaza in hipermarketuri”, spune Simona Duran.

Radu George afirma ca in programa Facultatii de Farmacie figureaza, in ultimul an, un curs de cosmetologie care este foarte folositor acestui scop, iar Isabelle Iacob spune ca personalul din farmacii trebuie sa fie bine informat asupra produselor pe care le recomanda, pentru aceasta existand o serie de traininguri de care beneficiaza echipa de vanzare pentru a se familiariza cu gamele si pentru a le putea recomanda in cunostinta de cauza.

In urma parteneriatului cu Boots, spre exemplu, Sensiblu va investi suma de 1,3 milioane de euro pentru primii trei ani. O parte a acestei investitii o reprezinta trainingul pentru personalul de specialitate.

Se transforma farmaciile In minimarketuri?

Claudiu Opran (Sensiblu): “Farmaciile nu suporta o comparatie cu minimarketurile. Credem ca la un moment dat achizitionarea produselor cosmetice din farmacii va fi alegerea normala prin contrast cu achizitionarea unor astfel de produse din supermarket. Pacientul se simte mult mai confortabil si mai sigur pe sine atunci cand discuta despre problemele si nevoile sale cu un specialist.”
Radu George (Catena): “Eu nu sunt pentru aspectul minimarket al unei farmacii. Am vazut acest lucru in America sau in Anglia, dar nu cred ca ar merge la noi. Romanul este un client mult mai pretentios decat il considera multi. Nu vad de ce s-ar deplasa la farmacie sa isi ia pasta de dinti sau deodorantul pe care le gaseste la alimentara din colt. Cred ca farmaciile vor fi tot farmacii in 2010, doar ca vor avea o cosmetica selectionata care, in cea mai mare parte, necesita sfatul unui specialist.”

Isabelle Iacob (Help Net): “Farmaciile sunt din ce in ce mai mult preferate supermarketurilor si hipermarketurilor, pentru ca gama de produse este atent selectata.”