Tarifele agresive practicate de operatorul de telefonie mobila, un soc pe termen scurt
Ce poti face atunci cand intri ca jucator pe o piata pe care ceilalti marcheaza deja puncte importante? Sa joci agresiv. Chiar la intimidare. Ceea ce Cosmote, proaspatul operator intrat pe piata telecom romaneasca, face chiar de la lansarea sa, in decembrie anul trecut.
Cosmote a introdus saptamana trecuta “in teren” o oferta care nu va putea fi refuzata de multi dintre utilizatorii care prefera cartelele prepay in locul abonamentelor: 2.000 de minute pe luna, pentru convorbiri in retea, in schimbul a trei euro. Oferta e valabila pe o perioada de un an si poate fi activata pana la sfarsitul lunii de catre orice utilizator, nou sau deja existent, al cartelelor preplatite ale operatorului. “si acesta e doar inceputul, vor mai urma astfel de oferte din partea noastra”, spune Costas Kapetanopoulos, directorul de marketing al Cosmote Romania.
E vorba de o revolutie pe piata, de declansarea unui razboi al tarifelor? Cu 50.000 de clienti, fata de sapte, respectiv sase milioane de utilizatori, cat contabilizeaza Orange Romania si Connex – Vodafone, Cosmote nu are nimic de pierdut, ci doar de castigat din ofertele agresive. Nu putini sunt insa cei carora oferta le miroase a dumping, banuind compania ca practica tarife sub costurile operationale ale retelei. “Nu este vorba de nici un dumping, apelurile in retea nu costa, doar pentru cele practicate in afara retelei se percepe acea taxa de interconectare”, afirma Kapetanopoulos. Reprezentantii Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii spun ca la momentul intrarii pe piata un operator poate sa aplice tarife chiar sub costuri si sa mearga in pierdere, pentru a castiga cota de piata, cel putin sase luni.
Cosmote, care, in cele trei saptamani in care a operat pe piata romaneasca anul trecut, a recastigat 30.000 din clientii pierduti de Cosmorom, se afla intr-o agresiva incercare a extinderii cotei de piata. Iar cei care au de castigat ar fi doar utilizatorii, care din batalia operatorilor nu se pot alege decat cu convorbiri mai ieftine. Asa sa stea oare lucrurile? Nu va determina Cosmote o scadere in lant a tarifelor practicate si de ceilalti operatori, cu implicatii in diminuarea profitabilitatii acestora? Deja tarifele sunt destul de mici comparativ cu ceea ce se practica pe alte piete, spun ceilalti operatori. “Date fiind specificitatile de natura economica, sociala, dar si cele legate de mediul concurential pronuntat de pe piata, tarifele de telefonie mobila se gasesc la un nivel scazut fata de cel european. Acest fapt este reflectat si de venitul mediu pe utilizator, care este unul dintre cele mai scazute din Europa”, spune Razvan Ionescu, Head of Product Management al Orange Romania.
Vor ridica manusa ceilalti competitori? Deja, Orange Romania ofera pentru noii abonati ai acestei luni dublul minutelor incluse in abonament, pentru aceiasi bani.
Dar, in mod logic, “tariful minim practicabil este cel care permite acoperirea tuturor costurilor si creeaza posibilitati pentru investitii viitoare”, afirma directorul Orange. Ceilalti operatori nu par sa mearga foarte departe, pe urmele Cosmote. “Romania are unele dintre cele mai mici tarife din Europa, prin urmare, evitarea unui razboi al preturilor este hotaratoare pentru a ramane in aceasta afacere si a pastra angajamentul initial facut clientilor nostri”, afirma Andreea Stanescu, Senior Director, Consumer Market la Connex-Vodafone. Dar cei de la Cosmote mai arunca o data manusa. “Competitorii nostri nu au cum sa contracareze oferta noastra pentru ca nu le permite reteaua. Noi avem cele mai noi si moderne echipamente, pe cand ale lor sunt deja vechi, reteaua acestora are aproape zece ani”, afirma Costas Kapetanopoulos.
“Salutam competitia de pe piata romaneasca, atata vreme cat este deschisa si corecta. Cu peste 6,1 milioane de clienti la sfarsitul anului 2005, cu o retea 2G performanta, ce ofera o larga acoperire, precum si cu unica retea 3G de ultima generatie din Romania, credem ca avem o oferta puternica pe piata romaneasca”, raspunde politicos Ken Campbell, directorul de marketing al Connex-Vodafone. Ambele companii folosesc aceiasi furnizori de echipamente, Ericsson si Siemens.
Adevarul e ca reteaua Cosmote, foarte putin incarcata de utilizatori, le permite grecilor sa experimenteze reactiile pietei. Cu cateva masuri de precautie. Oferta de 2.000 de minute in retea e limitata doar la luna martie, cu posibilitate de prelungire. La fel, ea va fi activa doar un an. “Dupa aceea, vom vedea daca o prelungim sau vom oferi clientilor altceva, in functie de reactiile pietei”, spune Kapetanopoulos. A se citi: daca o vor permite sau nu performantele retelei raportate la volumul de trafic.
Deocamdata, fara oferte pentru consumatorii business si clientii sofisticati, care vor servicii cu valoare adaugata mare, segmente pe care ceilalti operatori exceleaza in oferte, grecii ataca exact acolo unde au loc. tinta sunt clientii tineri si cei care vor sa vorbeasca ieftin.