Cu surle si trambite, cei de la Cosmote au anuntat managementul noii companii Cosmorom, pe care au preluat-o in proportie de 70%, si au reafirmat in acelasi timp cifra investitiilor pe care intentioneaza sa le faca. Este vorba despre suma de 450 de milioane de euro, pe urmatorii trei ani, “una din cele mai mari investitii din Romania”, considera cei de la Cosmote. Aceasta suma impresioneaza, dar era fara indoiala nevoie de acest lucru, caci Cosmote stie ca va trebui sa infrunte in Romania doi giganti: Orange si Vodafone. De altfel, detaliu ne-intamplator, directorul de comunicare al Cosmorom este Costas Kapetanopoulos, care a lucrat la Vodafone in Grecia. Evident, infrunti oamenii cunoscandu-le armele.
De altfel, Cosmote este o companie careia nu-i este teama de provocari: in mai multe tari ale regiunii, compania a plecat la drum ca cel mai recent intrat pe piata de telefonie mobila de pe o pozitie pe care a stiut sa o imbunatateasca mereu. Astfel, intrat pe piata greceasca in 1998, ca al treilea operator, Cosmote este in prezent lider de piata, cu peste patru milioane de clienti si cota de piata de 37,6%. Experiente similare au fost facute in alte trei tari din regiune: in Albania, AMC, detinuta in proportie de 82,5% de catre Cosmote, are 731.000 clienti, este lider de piata cu o cota de 52%. In Bulgaria, GloBul, (100% Cosmote) a ajuns la o cota de piata de 37%, cu aproape doua milioane de clienti, fiind lider in serviciile adaugate. In Republica Macedonia, Cosmofon, in care Cosmote are 100%, are 330.000 de clienti, cota de piata de 29% si este de asemenea lider in serviciile adaugate. Pentru Cosmorom, Cosmote are aceleasi ambitii, vrea sa devina “alegerea numarul 1 a clientilor romani”. E drept ca pleaca de mai jos, Cosmorom avand in prezent o cota de piata de 1%, cu cei 90.000 de clienti ramasi in retea. Compania Cosmorom are jumatate din linia de management provenita din prima linie de la Cosmote, deci toate mijloacele sunt puse la bataie pentru a recupera intarzierea. De asemenea, investitiile anuntate vor servi la retehnologizarea retelei, la extinderea acoperirii, pentru a deveni competitiv cu ceilalti operatori prezenti pe piata romaneasca.
De ce Romania? Pentru cei de la Cosmote, experienta reusita din regiune este un atu: “Mai bine-n satul tau fruntas, decat codas la oras, crede Nikolaos Tsolas, director general Cosmorom. PIB-ul Romaniei a crescut in mod foarte incurajator, iar mediul economic si politic al tarii este foarte atractiv. “Romania este o piata cu mare potential. Conditiile pietei genereaza, in perspectiva, numeroase provocari. Dar ele ofera Cosmorom principala motivatie de a fi o companie inovatoare si creativa, care sa mentina standarde ridicate, ceea ce este inerent in contextul general al culturii Cosmote”, a spus Tsolas.
Relansarea este prevazuta pentru sfarsitul anului 2005, iar oficialii companiei au afirmat ca sunt interesati de una dintre cele doua licente 3G scoase la licitatie.
Pentru reteaua comerciala, la nivel local, Cosmorom va exploata sinergiile cu RomTelecom, avand ca scop diferentierea pe piata. Pe de alta parte, compania va dezvolta o retea extinsa de distribuitori si va lansa magazine proprii, ramanand in acelasi timp atenta la orice alte oportunitati de extindere.
Oficialii Cosmorom subliniaza ca una din liniile principale pentru strategia ce va fi aplicata este “o oferta pe baza de tarife si costuri pe care sa si le poata permite toti”, nedezvaluind insa detalii mai precise. In orice caz, orice s-ar intampla, urmatoarele luni promit sa fie interesante din punctul de vedere al consumatorului roman, caruia miscarile de pe piata telefoniei mobile nu-i pot aduce decat beneficii.
Cum au evoluat ultimii intrati
Tara
(nr. operatori) |
Populatie
(milioane) |
Cel mai
recent operator |
Data
lansarii (%) |
Cota de piata |
Grecia (4) | 11,5 | Cosmote | 04/1998 | 37,6 |
Belgia (3) | 10,2 | Base | 03/1999 |
17,1 |
Finlanda (3) | 5,2 | DNA | 02/2001 | 13,8 |
Franta (3) | 60,2 | Bouygues | 05/1996 | 17,1 |
Germania (4) | 82,5 | O2
Germany |
10/1998 | 10,8 |
Irlanda (3) | 3,9 | Meteor | 02/2001 | 9 |
Italia (4) | 58 | Wind | 03/1999 | 19 |
Portugalia (3) | 10,5 | Optimus | 10/1998 | 17 |
Spania (3) | 40,2 | Amena | 01/1999 | 24,2 |
Cehia (3) | 10,5 | Oskar | 03/2000 | 17 |
Ungaria (3) | 10,1 | Vodafone | 11/1999 | 19,7 |
Polonia (3) | 38,2 | Centertel | 03/1998 | 32,2 |
Operatiunile comerciale ale Cosmote au fost lansate in aprilie 1998, ca al treilea intrat pe piata, la cinci ani dupa competitorii sai. In iunie 2001, devine in Grecia lider de piata intr-un timp record. Este singurul operator de telefonie din Europa intrat al treilea si devenit primul in numai trei ani. Tocmai acest traseu incununat cu succes il face sa nu se teama de ceea ce are de infruntat pe piata romaneasca.
Sursa: Cosmote