Costescu a vizitat atât clădirea Gării, cât şi cea a Centrului de management al circulaţiei trenurilor de la intrarea în ţară din Ungaria şi până la kilometrul 614, realizat în cadrul proiectului şi care va coordona activitatea de trafic, semnalizare, electrificare, monitorizare deranjamente precum şi treceri de nivel, urmând să preia în timp real toate informaţiile legate de circulaţia trenurilor pe acest tronson.
'Clădirea Gării Arad, a cărei construcţie a început în anul 1905, a primit o nouă faţă, fiind un amestec fericit între tradiţional şi modern, un amestec fericit de utilitate pentru pasageri, dar şi de siguranţă, confort şi condiţii foarte bune de muncă pentru angajaţi. Iar toate acestea îl recomandă ca fiind un proiect pilot care trebuie neapărat extins în toată România. Practic, în câteva săptămâni, acest tronson va putea fi dat în folosinţă. El va putea fi integrat cu celelalte facilităţi pe care comunitatea locală din Arad şi din întreaga zonă le oferă. (…) Este una din priorităţile mele ca ministru, de a ne dezvolta cu comunităţile locale, pentru că unii fără alţii nu putem exista', a declarat, între altele, ministrul Dan Costescu, în cadrul conferinţei de presă pe care a susţinut-o la finalul vizitei.
Ministrul a subliniat totodată contribuţia pe care specialiştii din mediul feroviar român au avut-o la dezvoltarea sistemelor moderne de circulaţie şi de control al traficului feroviar.
'Este vorba de sistemul ERTMS (European Rail Traffic Management System) / ETCS (European Train Control System) nivelul 2 şi GSM – R (Global System for Mobile Communication – Railway) care permit circulaţia trenurilor cu viteze mari, de până la 160 km/oră. Insist pe această contribuţie de a integra circulaţia trenurilor de mare viteză pentru care ne pregătim – viitorul – cu circulaţia existentă şi cu situaţia existentă în România; este vorba de circulaţia în comun, pe aceeaşi linie, cu trenurile de marfă, este vorba de treceri la nivel cu semibariere, cu partea lor de automatizare, care fost integrată de specialiştii români. Este o experienţă pe care, de ce nu, o putem exporta – ERTMS este un sistem european – dar îl putem exporta la rândul nostru cu această integrare, şi la celalte ţări care vor să fie pregătite pentru viitor, dar în acelaşi timp trebuie să îşi asigure continuitatea cu mijloacele şi activele pe care le au în acest moment', a spus ministrul Transporturilor.
Gara Arad este una dintre cele mai mari din sud-estul Europei, cu peste 140 de macazuri. Este una dintre cele mai tranzitate din Regiunea de Vest a României, pe aici trecând zilnic peste 100 de trenuri care circulă în trafic intern şi internaţional, dar şi punctul de intrare pe sectorul românesc al Coridorului IV pan-european, care începe în Germania, la Nurenberg şi ajunge la Salonic.
Tronsonul 1 al proiectului Frontieră- Curtici- Arad – km 614, în lungime de 41,185 km, este finalizat în proporţie de aproximativ 97%, în prezent făcându-se ultimele verificări. Lucrările la tronsonul 1 au început în data de 15 martie 2012, durata de execuţie estimată fiind de 27 de luni şi ar putea fi finalizate luna aceasta.
Gara Arad va fi dată în folosinţă treptat, pe măsura recepţionării lucrărilor.
Finalizarea integrală a lucrărilor, inclusiv testarea instalaţiilor de semnalizare şi ERTMS, este prevăzută pentru luna martie 2016.
Valoarea contractului se ridică la 1.080.484.729 lei, fără TVA, din care lucrările efectuate în Staţia Arad au costat 315.102.033 lei, finanţare europeană.
SURSA: Agerpres