Mai mult de 50% din activităţile de proiectare şi testare a componentelor pentru Dacia SUV au fost realizate la Renault Technologie Roumanie (RTR). Designul aparţine altor centre.

Mult aşteptatul model sport-utility Dacia este aproape de intrarea în producţie. Anul viitor, gama Dacia se va putea mândri cu primul astfel de vehicul, rezultat din colaborarea tuturor centrelor de design şi tehnologie ale grupului Renault­ din lume. „La noi există o competiţie strânsă între centre în privinţa designului. Activităţi în acest domeniu avem în Franţa, Spania, Coreea, India, Brazilia şi România. Când începem lucrul la o maşină nouă,  începe şi o competiţie între aceste centre de design. Nimeni de la un anumit centru nu ştie ce fac în acelaşi timp colegii de la un altul. În final, şefilor de la Paris le sunt propuse schiţe făcute de mai multe centre pentru una şi aceeaşi maşină şi este declarat învingătorul“, spune Philippe Prevel, directorul general al Renault Technologie Roumanie (RTR), într-un interviu exclusiv pentru Capital.

183-40878-09_botlogan_44.jpgPovestea proiectării unui nou vehicul începe, de fiecare dată, cu studiile de piaţă. Primul pas este observarea dorinţelor manifestate de clienţi. Apoi, inginerii încearcă să îşi imagineze care ar fi cel mai bun răspuns, cea mai bună ofertă pentru clienţi, în viitor. Atât din punct de vedere tehnologic, cât şi din punctul de vedere al designului.

„Proiectarea propriu-zisă demarează simultan pentru design şi pentru partea tehnică. Ştiind care este profilul cumpărătorului, ne putem concentra atât asupra designului, cât şi a soluţiilor tehnice. La Dacia, cheia a fost întotdeauna costul. Încă de la început avem o idee, destul de vagă, e drept, în legătură cu preţul final al vehiculului proiectat“, spune Prevel. Deocamdată, centrul de design de la Bucureşti, inaugurat anul trecut, nu are în palmaresul său desenarea unui nou model. Motivul este simplu: un proiect are nevoie de trei-patru ani pentru a trece de la stabilirea designului la demararea producţiei. Acum, fiind foarte aproape de intrarea în producţie a Daciei SUV, este clar că primele desene nu au fost făcute la Bucureşti. Cu toate acestea, „activitatea centrului de design de la Bucureşti va putea fi evidentă în următoarele săptămâni. Însă, numai în privinţa câtorva mici noi detalii ale modelelor existente. Este vorba de modificări ale designului pentru Logan şi Sandero. Dar nu vă pot spune exact când s-ar putea ca RTR să fie creditată cu proiectarea completă a unei maşini, pentru că, aşa cum spuneam, competiţia curentă între centrele de design Renault nu s-a încheiat încă“.

SUV-ul Dacia va fi o surpriză

183-40879-capital_09.jpg„Pentru SUV, ca şi pentru celelalte modele Dacia, cercetarea pieţei ne-a arătat că trebuie să ne întoarcem la principiile de bază ale mărcii. Trebuie să rezulte o maşină accesibilă, rezistentă, spaţioasă şi cu o imagine puternică. Va fi cu siguranţă o surpriză. Nu pot spune mai multe. Ideea e că SUV-ul Dacia nu este o copie ieftină a altui produs. E adevărat că modelele Dacia au în componenţă multe piese existente pe modele Renault sau Nissan. La fel, şi Samsung. Folosim o bază similară de componente. Diferenţa este în detalii. Acelaşi lucru se întâmplă la toţi marii producători care au în portofoliu mai multe branduri. Vedem asta la Skoda şi Volks­wagen, la Peugeot şi Citroën“, spune şeful RTR. Dacă în privinţa designului România nu a avut un cuvânt de spus decât în studiile făcute pe clienţii-ţintă, peste 50% din munca de proiectare şi testare a componentelor s-a făcut la RTR. „Costurile pentru dezvoltarea unui nou model sunt confidenţiale. Trebuie luat în calcul faptul că noi nu proiectăm doar componentele maşinilor, ci şi utilajele cu care le realizează furnizorii. Tot ce pot spune este că suma este de ordinul multor milioane de euro“, precizează Prevel.

Cu siguranţă, SUV-ul nu este ultimul model Dacia la care vor lucra inginerii români. „Competiţia dintre centrele de design Renault pentru urmaşii modelelor Logan şi Sandero este în plină desfăşurare. Înlocuirea vechilor versiuni va avea loc într-o zi, dar nu foarte curând“, conchide şeful RTR.

Pentru SUV, a trebuit să ne întoarcem la principiile de bază ale mărcii Dacia. Va fi o maşină accesibilă, rezistentă, spaţioasă şi cu o imagine puternică.
Philippe Prevel, director general, RTR

3,5 mil. de autovehicule a produs Automobile Dacia din 1968 până în septembrie 2009. Automobilul cu numărul 3.500.000 a fost un Sandero Stepway 1.6 MPI de culoare roşie, destinat pieţei germane.