Costurile ascunse ale biletelor superieftine de avion

Deşi a fost un an dificil din cauza creşterii preţului combustibilului, companiile low cost au anunţat creşteri mari ale profitului în 2007. Sursa creşterii: încasările din servicii oferite la bord. Cu toate că biletul de cinema este relativ ieftin, suma pe care o cheltuiţi cu ocazia vizionării unui film poate fi de câteva ori mai mare. Mai toţi cinefilii cumpără, pe lângă bilet, tot felul de snackuri şi răcoritoare. Schema se aplică, în alte proporţii, şi la o co

Deşi a fost un an dificil din cauza creşterii preţului combustibilului, companiile low cost au anunţat creşteri mari ale profitului în 2007. Sursa creşterii: încasările din servicii oferite la bord.

Cu toate că biletul de cinema este relativ ieftin, suma pe care o cheltuiţi cu ocazia vizionării unui film poate fi de câteva ori mai mare. Mai toţi cinefilii cumpără, pe lângă bilet, tot felul de snackuri şi răcoritoare. Schema se aplică, în alte proporţii, şi la o companie aeriană low cost. Plătiţi puţin pentru un zbor dus-întors, dar trebuie să scoateţi din buzunar bani pentru orice alte servicii (catering, preluarea bagajelor la cală etc.) pe care o companie tradiţională vi le oferă gratuit sau, mai exact, sunt incluse în preţul biletului, ce-i drept, sensibil mai scump. Şi astfel, ajungeţi la dilema: ce să fac, să-mi iau bilet la Austrian Airlines sau să zbor cu un low cost ca să-mi rămână de o noapte în plus la Viena? Grea decizie, dar e un fapt că mulţi preferă să plătească o sută de euro în plus la biletul de avion decât să zboare cu o companie low cost.

Suntem familiarizaţi deja cu reclame de genul „Londra, cu doar un euro!“ şi cu asteriscul care ne avertizează că taxele de aeroport nu sunt incluse. Dar acesta nu este singurul cost adiţional. Numai pentru rezervare, pentru care trebuie să folosiţi un card de debit, vi se percepe un comision de câţiva euro.

Cateringul în aer este numai contra cost

Mai mult, cei care călătoresc cu bagaje (exclusiv cel de mână) vor plăti, în funcţie de compania aeriană, 7-15 euro pentru fiecare bagaj preluat la cală. „Există aici nişte tarife diferenţiate: după cum ai cumpărat biletul de avion de pe website, prin call center ori de la aeroport, taxa pentru un bagaj poate fi de cinci euro, zece euro sau, respectiv, 15 euro“, explică Mihaela Badic, director de marketing şi vânzări pe România al companiei Sky Europe. Pasagerul mai are posibilitatea să-şi aleagă locul la bordul aeronavei, dar pentru acest serviciu plăteşte în plus până la zece euro.

O companie precum MyAir, de exemplu, a câştigat anul trecut peste 400.000 de euro din serviciile furnizate contra cost la bordul aeronavei. „Pe rutele dinspre şi către România, 25 de pasageri din 100 apelează la catering“, spun reprezentanţii companiei aeriene. Preţurile în avion merg de la doi euro pentru o cafea şi 3,5 euro pentru un sandvici până la patru euro pentru o bere şi cinci euro pentru un pahar de vin. Nu se servesc salate, fripturi sau prăjituri.

Sky Europe are o ofertă mai variată la bordul Boeing-urilor pe care le operează. Pasagerii pot alege între sandviciuri cu somon şi creveţi (cinci euro), specialităţi de pâine focacia cu salam sau brânză (cinci euro) şi salate asezonate cu sosuri speciale (şase euro), alături de coctailuri special preparate la bord, precum May Tai ori Sex on the Beach (şase euro).

Astfel, preţul final al unui bilet low cost este mult majorat de asemenea servicii, care aduc companiilor low cost încasări considerabile. Dar câştigul din asemenea servicii nu este acelaşi pentru toate companiile low cost. „O statistică realizată pe toate cursele operate în reţeaua celor 18 ţări europene în care este prezentă compania noastră arată o medie de un euro cheltuit de fiecare pasager pentru serviciile de la bord, în ultimele şase luni“, spune Badic.

La nivel global, 4%-5% dintre câştigurile companiilor aeriene low cost provin din astfel de surse. 

«O statistică pe 18 ţări europene arată o medie de un euro cheltuit de fiecare pasager pentru serviciile de la bord.»
Mihaela Badic , director marketing şi vânzări Sky Europe

Companie Low cost sau de linie?

5% este ponderea medie a încasărilor realizate de companiile aeriene low cost din vânzarea de servicii la bordul aeronavei, în totalul veniturilor acestora. Printre aceste servicii se numără cateringul la bord, plasarea bagajelor la cală, alegerea locurilor preferate la bordul aeronavei şi plata biletului online cu cardul

Alitalia: 126 euro

Un bilet de avion dus-întors pe ruta Bucureşti-Roma, în perioada 16-23 septembrie, cu compania de linie Alitalia costă 125,92 de euro. Biletul poate fi platit online prin card. În momentul rezervării, pasagerul poate opta, fără costuri adiţionale, pentru locul pe care îl doreşte în avion: la fereastră sau pe culoar. Mai mult, poate alege şi genul de mâncare ce îi va fi servit pe durata zborului. Sunt disponibile: produse vegetariene, fructe de mare, mâncăruri cu colesterol redus sau pentru diabetici.

Blue Air: 150 euro

În aceaşi perioadă, 16-23 septembrie, un bilet pe ruta Bucureşti-Roma la compania low cost Blue Air este 137 de euro, din care: preţul biletului pentru zborul dus este 35 de euro, cel pentru întors este un euro, iar taxele însumează 99 de euro. Pentru cumpărarea biletului online, creşte preţul cu încă doi euro, iar fiecare bagaj trimis la cală adaugă alţi zece euro; şi încă zece dacă se comandă cafea şi mâncare. Astfel, costul final al călătoriei ajunge să depăşească 150 de euro.

Notă: Compania Blue Air nu percepe taxă pentru bagaje, care variază între 5 şi 10 euro la o companie aeriană low cost.