Constrangerile finanaciare ii determina pe majoritatea clietilor din zona IMM-urilor sa se mute, nu neaparat pentru ca au o nevoie reala de mai mult spatiu, ci pentru ca vor sa isi optimizeze costurile. Sunt importante costurile cu chiria si cele cu intretinerea, insa in cazul unei mutari o pondere mare o au si costurile de amenajare a noului sediu: (partitii, reteaua IT, costurile cu jaluzele, etc) pe care clientii vor sa le evite.
Intr-un trecut destul de apropiat cele mai cautate spatii erau cele open, adica deschise, fie ca era vorba de cladiri de birouri, fie de vile. Acesta pentru ca spatiile deschise permit personalizarea si adaptarea cu usurinta la cerintele oricarui client. De aceea majoritatea proprietarilor de cladiri de birouri, ofereau spatii de acest tip ca un mare avantaj pentru clienti.
Noua situatie economica rastoarna aceasta situatie in favoarea celor care au spatii partitionate.
Daca pana acum clientii erau dispusi sa investeasca in personalizerea spatiului, acum cauta spatii deja partitionate care sa se apropie cat mai mult de nevoia de asezare in spatiu a departamentelor firmei.
“I-am prezentat unui client 10 de optiuni de cladiri, toate clasa superioara si chiar ma gandeam cum sa le ierarhizam pentru ca toate raspundeau in buna parte cerintelor clientului. Clientul a rezolvat problema simplu: va rog sa imi prezentati doar spatiile partitionate, pentru ca nu mai vrem sa investim nici un ban in partitii. In acest fel a trebuit sa renuntam din start la o serie de cladiri, majoritatea fiind la prima inchiriere, si sa ne indreptam atentia doar spre cele partitionate” declara Irina Petrescu partener ESOP.
Obsesia diminuarii costurilor ii determina pe majoritatea clientilor sa compare intre ele ofertele de pe piata inca de la stadiul de prezentare, inainte de a ajunge la vizionari. “Multi clienti cer situatii detaliate despre costurile de intretinere si dotarile spatiului, compara ofertele intre ele si aleg inca din acest stadiu ce oferte merita vizionate”, mai spune Irina Petrescu de la ESOP.
In acest context este clar ca sunt avantajati acei proprietari care la acelasi pret sau chiar mai mic ofera o calitate mai buna a spatiului fie ca vorbim de cladiri de birouri, fie ca e vorba de vile, si cat mai multe dotari specifice activitatii unei companii (partitii, jaluzele, asigurarea accesului la internet, etc).
“Daca pana acum ceva vreme regula era ca un chirias sa isi personalizeze singur spatiu, fie ca era vorba de partitii, fie de alte dotari care nu erau anterior in spatiu, proprietarii care doresc sa nu ramana cu spatiile goale, vor trebui sa vina in intampinarea clientilor, gasind impreuna cu ei solutii pentru a imparti costurile de amenajare”, afirma Irina Petrescu de la ESOP.