Strategia de restructurare a CFR, document dat publicităţii de Ministerul Transporturilor în cursul zilei de astăzi arată clar situaţia gravă în care se află toate societăţile cu capital de stat din domeniul feroviar. Din nefericire, compania CFR Marfă, a cărei privatizare a fost anunţată de mai multe ori în ultimii ani continuă să înregistreze pierderi masive. Astfel, la sfârşitul anului trecut, CFR Marfă mai deţinea doar 58,2% din totalul mărfurilor transportate în si
Strategia de restructurare a CFR, document dat publicităţii de Ministerul Transporturilor în cursul zilei de astăzi arată clar situaţia gravă în care se află toate societăţile cu capital de stat din domeniul feroviar.
Conform Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii (MTI), faţă de anul 2007, ultimul an când CFR Marfă a înregistrat profit volumul de mărfuri transportate de CFR Marfă a scăzut cu 45,4%, parcursul de exploatare a mărfurilor a scăzut cu 51,5%, parcursul tarifar al mărfurilor a scăzut cu 53,2%, traficul internaţional a scăzut cu 78,5%, iar productivitatea muncii a scăzut cu 29,3%.
50 salariaţi/tren
Ca urmare a acestei situaţii, vor fi luate în continuare măsuri de reorganizare şi restructurare vor conduce la o reducere a unui număr de posturi cu o cifră cuprinsă între 3.400 şi 4.600 în funcţie de disponibilitatea partenerilor sociali de a renunţa sau suspenda pentru anul 2011 unele drepturi care se regăsesc în contractul colectiv de muncă.
Conform MTI, „suma cu care prognozăm scăderea cheltuielilor în anul 2011 faţă de anul 2010 este de 300 milioane lei, fără a lua în calcul majorările şi penalităţile aferente anului 2011; în aceasta situaţie, CFR Marfă va avea un Buget de Venituri si Cheltuieli echilibrat din punct de vedere operaţional”.
Prin urmare, dacă planul are succes, în cursul anului 2011, CFR Marfă va putea fi din nou scos la privatizare. Asta deşi există în continuare divergenţe pe această temă, unii susţinând că, odată restructurată şi cu o balanţă pozitivă, compania ar putea aduce bani frumoşi statului, concurând operatorii privaţi. Pe de altă parte, sătui de „gaura neagră” CFR Marfă, guvernanţii par a fi hotărâţi să vândă compania imediat ce acest lucru va fi posibil.