Aceasta deşi calendarul iniţial stabilit în 2011 prevedea că, de anul viitor, ponderea componentei bio din motorină va creşte la 6%. Următorul pas în creşterea cotei componentei bio este 1 ianuarie 2018, când ponderea obligatorie va fi de 8%.
La motorină, cota de biodiesel este în prezent tot 5% şi va rămâne aşa până la 1 ianuarie 2016, când va ajunge la 6,5%.
Cotaţiile bursiere ale componentelor bio care se amestecă în benzină şi motorină sunt mai mari decât cele carburanţilor, astfel că scăderea ponderii biocomponentelor determină, teoretic, reducerea preţului final la pompă.
În prezent, cotaţia biodieselului este de circa 1.360 de dolari pe tonă, iar preţul motorinei este de 950 de dolari pe tonă.
În ceea ce priveşte cotaţia biocomponentelor pentru benzină, aceasta este de circa 975 de dolari pe tonă, în timp ce cotaţia benzinei este de 960 de dolari pe tonă.
În nota de fundamentare a proiectul de HG, reprezentanţii Departamentului pentru Energie precizează că ‘în perspectiva aplicării de la 1 ianuarie 2014 a obligaţiei de a introduce pe piaţă benzină cu un conţinut de biocarburant de minim 6% în volum (v/v), au fost semnalate o serie de aspecte care pot genera disfuncţionalităţi la nivelul pieţei carburanţilor’.
Printre aceste disfuncţionalităţi se numără ‘existenţa impedimentelor de natură tehnică constatate în utilizarea acestui tip de benzină de către autovehiculele aflate în circulaţie, produse în general anterior anului 2000, structura parcului auto vizat fiind însă eterogenă şi diferind funcţie de fiecare producător de autovehicule. Acest fapt reprezintă o situaţie obiectivă ale cărei efecte prejudiciabile asupra consumatorilor, furnizorilor de carburanţi şi producătorilor şi importatorilor de autovehicule trebuie diminuate în mod corespunzător’
În nota explicativă se mai arată că, dacă s-ar fi sărit la cota de 6%, petroliştii ar fi trebuit să introducă pe piaţă două tipuri de benzină, unul pentru maşinile mai noi, care permit o astfel de pondere a biocomponentelor, şi un tip de benzină pentru maşinile mai vechi.
‘Menţionăm că la nivel comunitar există în prezent doar 3 state membre (Franţa, Germania şi Finlanda) care au impus utilizarea benzinei de tip E10, circumstanţele economice şi de natură tehnică existente în aceste state fiind mult mai prielnice decât cele din România. Trebuie subliniat faptul că chiar şi în aceste state este menţinută disponibilitatea pe piaţă şi a benzinei E5. Comercializarea de către furnizori numai a benzinei cu conţinut de biocarburant de minim 6%, va lăsa deţinătorii de autovehicule a căror funcţionare nu este compatibilă cu E10 fără o alternativă viabilă de alimentare cu carburanţi’, se numără printre argumentele Departamentului pentru Energie.
Nivelul de biodiesel ar fi trebuit să ajungă la 6% încă de la începutul acestui an, însă, în toamna anului 2012 companiile petroliere au reclamat faptul că nu au pregătit infrastructura necesară trecerii la noile reţete, dar au exprimat şi suspiciunile privind eventualele probleme pe care acestea le-ar crea motoarelor la maşinile de generaţie mai veche.
SURSA: Agerpres