Regimul special aplicat micilor intreprinzatori, cota redusa de TVA pentru pregatirea produselor alimentare in unitati care comercializeaza mancarea preparata, scutirea de TVA pentru activitatea de cercetare, dezvoltare si inovare sunt obiectul perioadelor de tranzitie solicitate de Romania. Avand o durata de cinci ani de zile, aceste perioade ar trebui sa dea timp noului stat membru sa-si adapteze economia la cerintele UE si sa puna in aplicare dispozitiile aquis-ului comunitar in materie de TVA.
Reintroducerea cotei reduse la TVA, punct de negociere din documentul de pozitie pe fiscalitate trimis de Romania la Bruxelles, nu este o initiativa in premiera. In prima jumatate a anului trecut s-a fluturat ideea cotei reduse la produsele de prima necesitate. In cele din urma, s-a renuntat la ea. Bugetul statului nu-si permitea pierderi din diminuarea unei surse de venit cu una din cele mai mari rate de colectare. Nici acum nu-si permite, dar Guvernul tine sa arate ca in materie de adoptare a aquis-ului comunitar este mai catolic decat papa, asa ca isi propune trecerea la acest sistem inca din cursul acestui an.
Scutirile de taxa inca se mai discuta
Practic, cote diferentiate ar trebui sa intre in vigoare din momentul aderarii. Atunci vom deveni tovarasi cu tari ca Germania (15% cota standard, 7% cota redusa), Grecia (18% cota standard, 4% si 8% cote reduse), Franta (18% cota standard, 5,5% si 2,1% cote reduse) in care produsele considerate de prima necesitate, serviciile publice si prestatiile cu caracter cultural au un tratament aparte in materie de TVA.
Prima perioada de tranzitie de cinci ani din momentul aderarii este ceruta de Romania pentru aplicarea cotei reduse de TVA pentru pregatirea produselor alimentare in unitati ce comercializeaza mancare preparata. Argumentul: aplicarea unei cote standard la aceste produse ne-ar dezavantaja din punct de vedere al competitivitatii fata de statele membre cu potential turistic care aplica procente de 8% (Grecia), 10% (Austria si Italia) etc.
Privitor la operatiunile scutite de TVA, proiectul noii legi, aflat acum in discutie, prevede renuntarea la scutirea unor unitati si institutii, precum si eliminarea, pana la sfarsitul acestui an, a cotei zero, urmand ca operatiunile respective sa fie scutite cu drept de deducere.
Pragul de la care micii intreprinzatori devin platitori de TVA este cu siguranta un alt punct nevralgic in negocierile de aderare. In statele membre UE, microintreprinderile platesc TVA incepand de la o cifra de afaceri de 5.000 de euro (circa 145 milioane lei). In urma discutiilor cu FMI, guvernul Romaniei a decis ridicarea pragului de impozitare a intreprinderilor mici la 50.000 euro (1,4 miliarde lei) si cere UE ca timp de cinci ani din momentul aderarii sa-i permita mentinerea lui. A nu fi platitor de TVA inseamna pentru agentul economic imposibilitatea recuperarii TVA-ului platit in amonte, acesta devenind un cost important. In ochii Ministerului Finantelor, avantajul pe care l-ar avea microintreprinderile devine dezavantaj pentru stat: veniturile incasate de bugetul statului din TVA de la cei cu o cifra de afaceri de sub 50.000 euro nu acopera cheltuielile de administrare necesare tinerii evidentei si urmaririi acestor contribuabili. Dosarul „fiscalitate” este departe de a fi discutat. Partea romana inca mai adauga documente, legea TVA, care ar fi trebuit sa fie in vigoare de la 1 ianuarie, este doar un proiect. Chiar si asa, este evident ca alinierea la fiscalitatea cu fata umana din UE este greu de realizat.
Calendarul armonizarii legislatiei TVA cu Directiva a VI-a din Uniunea Europeana
· Introducerea notiunii de persoana impozabila (includerea inclusiv a celor cu profesiuni liberale in categoria platitorilor de TVA) – 31.12.2002
· Introducerea cotei reduse de TVA – 01.01.2002
· Revizuirea prevederilor referitoare la scutirile de TVA: scutirea operatiunilor si nu a unitatilor,
eliminarea cotei zero si inlocuirea cu scutirea cu drept de deducere – 31.12.2002
· Prevederi referitoare la livrarile intracomunitare cu aplicabilitate de la data aderarii – 31.12.2005
· Telecomunicatiile vor fi impozitate la locul unde beneficiarul isi are stabilit sediu social – 31.12.2005
· Introducerea in legislatia nationala de regimuri speciale pentru producatorii agricoli, micii intreprinzatori si obiectele de arta, de colectie sau antichitati – 31.12.2005
· Prevederi referitoare la rambursarea TVA in ceea ce priveste operatiunile realizate in Romania de persoane impozabile in strainatate, aplicabile in momentul aderarii – 31.12.2005
· Eliminarea din legislatia romaneasca a prevederii conform careia rambursarile TVA sunt limitate la nivelul taxei rezultate din facturile achitate furnizorilor – 31.12.2005
· Prevederi referitoare la ajustarea dreptului de deducere – 31.12.2006