Cota unica forteaza Guvernul sa isi reorganizeze cheltuielile

celui pentru importuri si adesea mai mic decat costurile producatorilor. Intr-o economie de piata functionala, anomalia este de domeniul evidentei. La noi, veniturile mici ale populatiei au impus mentinerea acesteia, statul fiind nevoit sa acorde subventii tuturor romanilor pentru a mentine preturile in limita suportabilitatii.In mod asemanator, "sanctiunile" fiscale substantiale existente in toate statele Uniunii Europene, in care de altfel dorim sa ne integram, pentru viciu sau poluare sunt, d

celui pentru importuri si adesea mai mic decat costurile producatorilor. Intr-o economie de piata functionala, anomalia este de domeniul evidentei. La noi, veniturile mici ale populatiei au impus mentinerea acesteia, statul fiind nevoit sa acorde subventii tuturor romanilor pentru a mentine preturile in limita suportabilitatii.In mod asemanator, „sanctiunile” fiscale substantiale existente in toate statele Uniunii Europene, in care de altfel dorim sa ne integram, pentru viciu sau poluare sunt, din aceleasi considerente, temperate in Romania. Este vorba despre accizele la alcool, bauturi alcoolice, tutun, tigari („taxe pe viciu”), carburanti („taxe pentru poluare”) sau produse de lux. Si acestea trebuie aduse la nivelurile din UE, insa autoritatile au negociat grafice de majorare graduala, care se intind, pentru carburanti spre exemplu, pana in 2013.Prin astfel de interventii ce exced regulilor pietei libere sau celor din Uniunea in care intentionam sa ne integram, statul a inteles pana acum sa isi protejeze toti cetatenii, ajutorul atingand in mod egal si pe cei saraci, si pe cei cu venituri mari. Lucrurile urmeaza sa se schimbe mai rapid decat era programat. Nu din exces de zel, ci de nevoie. Relaxarea fiscala de anul acesta, prin reducerea impozitului pe venit si introducerea unei cote unice de 16% la impozitul pe venit, poate lasa bugetul de stat, in lipsa unei imbunatatiri a colectarii, fara venituri de cateva zeci de mii de miliarde de lei. Cum pierderea poate fi acoperita doar partial prin cresterea altor taxe si impozite (pentru microintreprinderi sau dividende), solutia trebuie cautata si in reorganizarea cheltuielilor. „Filozofia guvernarii se va schimba radical in 2005, prin trecerea de la interventionism la guvernarea ca management al riscului”, a declarat Adriean Videanu, ministru de stat pentru coordonarea activitatilor economice, in cadrul unui seminar Fin Media. In traducere: statul va lua mai putin de la contribuabili, dar va si da mai putin celor carora le-a lasat bani in plus, ajutorul fiind directionat doar catre persoanele care au cu adevarat nevoie. Si mai concret, explica Varujan Vosganian, presedintele Comisiei de buget-finante din Senat, „o seama de solutii conjuncturale care peticeau pana acum situatiile de criza nu mai pot fi folosite, printre acestea numarandu-se deficitul bugetar, veniturile din privatizare care vor fi curand derizorii, dar si transferurile si subventiile utilizate in exces si diversele facilitati sectoriale”.O prima masura, anuntata de Adriean Videanu pentru viitorul apropiat, va fi eliminarea subventiilor generalizate la energie termica si electrica. Ajutorul va fi acordat doar persoanelor cu venituri mici, care au cu adevarat nevoie de ele. Ramase cu mai multi bani in urma relaxarii fiscale, persoanele cu venituri mari nu vor pierde doar subventiile. „Pentru cei care nu au nevoie, sunt inlaturate si deducerile personale (n.r. la venituri mai mari de 30 milioane lei), iar anul viitor, Guvernul ar putea face acelasi lucru si cu alocatiile pentru copii, acestea urmand sa ajunga, de asemenea, doar la cei cu venituri reduse”, spune Varujan Vosganian.Aceleasi constrangeri bugetare pot duce anul acesta si la accelerarea calendarului de crestere a accizelor, masura pe care o va solicita foarte probabil Fondul Monetar International (FMI) la discutiile de la finele lunii ianuarie. Efectul imediat ar putea fi scumpirea bauturilor alcoolice, tigarilor, dar si a carburantilor, ultima fiind si cea mai sensibila social. Masura vizeaza, de asemenea, colectarea unor sume suplimentare din zona persoanelor cu venituri mai mari, care isi permit un consum crescut de astfel de produse. In cazul carburantilor, insa, exista riscuri inflationiste mai mari, putand fi generate scumpiri in lant la alte produse ce incorporeaza costuri de transport.Managementul guvernarii va insemna, potrivit noilor locatari de la Palatul Victoria, si „utilizarea deducerilor suplimentare in anii urmatori ca element de politica fiscala activa”. Cu alte cuvinte, autoritatile vor incuraja prin astfel de instrumente cheltuieli ale contribuabililor in zone considerate prioritare, modeland astfel si cererea in economie.

Schimbari impuse de cota unica
· Subventiile pentru energie electrica si termica nu vor mai fi acordate tuturor consumatorilor. De ele nu vor mai beneficia in viitor decat persoanele cu venituri mici, care au intr-adevar nevoie de ajutor
· Deducerile personale nu mai exista de anul acesta decat pentru contribuabilii cu un venit lunar mai mic de 30 milioane de lei.
· Alocatiile pentru copii ar putea sa nu mai fie acordate, din 2006, decat in cazul familiilor cu venituri mici
· Accizele se vor majora intr-un ritm mai accelerat decat cel convenit cu Uniunea Europeana