Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.) a trimis un comunicat de presă prin care solicită ca ITM (Inspectoratul Teritorial de Muncă) să controleze transportatorii neautorizați și unitățile de reparațiii auto care funcționează în ilegalitate. Ce îi supără pe transportatori?
COTAR cere verificarea transportatorilor neautorizați
COTAR își exprimă aprecierea față de echipa ITM și de Mihai Nicolae Ucă, inspectorul general de stat adjunct, pentru eforturile în depistarea a 418 de cazuri de muncă nedeclarată într-un interval de doar 6 zile.
Totuși, COTAR spune că extinderea acestor controale și către alte sectoare de activitate ar putea aduce rezultate și mai semnificative.
De o perioadă îndelungată, COTAR a atras atenția asupra problemelor legate:
- de pirateria din transportul rutier de persoane
- de funcționarea ilegală a unor unități de reparații auto care operează fără autorizație sau angajează personal în mod ilegal, plătindu-i în mod clandestin
În ultimii ani, fenomenul a crescut în proporții alarmante. Totuși, nicio autoritate nu efectuează verificări asupra acestor unități. COTAR mai spune că nimeni nu supraveghează transportul rutier ilegal de persoane în întreaga țară.
Problema firmelor de transport alternativ rămâne
Întrebările persistă în ceea ce privește companiile de transport alternativ, chiar și după adoptarea unei legi speciale pentru reglementarea acestei activități. Situația angajaților nu a fost rezolvată.
În ciuda prevederilor legale, companiile care desfășoară această activitate continuă să susțină că șoferii lor sunt „parteneri”. Este ignorată, astfel, legislația muncii.
În același timp, ITM nu efectuează verificări acolo unde este clar că există angajați cărora nu li se respectă drepturile prevăzute de Codul Muncii.
Ei sunt tratați ca și cum ar fi parteneri de afaceri ai angajatorilor lor.
Pe de o parte, transportatorii autorizați și unitățile de reparații auto respectă în mod riguros legislația muncii din România:
- plătind salarii, taxe și impozite
- și respectând programul de lucru al angajaților lor
În contrast, pirateria și concurența neloială înfloresc în rândul celor care optează pentru lucrul cu angajați plătiți „la negru”, fără să fie supuși verificărilor autorităților.
De obicei, se argumentează că atât ISCTR, cât și ITM pot efectua verificări doar la firmele înregistrate legal. Cu toate acestea, cei care nu au înregistrate firmele sau apar sub alte domenii de activitate sunt pur și simplu ignorați, permitându-li-se să funcționeze în continuare, deși această situație este binecunoscută.
„Dacă legislația nu ajută instituțiile de control să facă verificări, iar astfel înfloresc afacerile ilegale care se bazează pe muncitori plătiți „la negru”, ar trebui să se găsească o rezolvare prin modificarea legislației, astfel încât să poată fi controlate și afacerile care funcționează ilegal. ITM ar putea depista în 6 zile mii de angajați fără forme legale, în aceste domenii de activitate, nu doar 418.
Solicităm Inspectoratului Teritorial de Muncă să găsească soluții pentru a verifica transportatorii neautorizați și unitățile de reparațiii auto care funcționează în ilegalitate, pentru a contribui la eliminarea concurenței neloiale, dar și la creșterea colectării taxelor și impozitelor la bugetul statului”, arată COTAR.