România nu scapă de proteste, anunţă COTAR. Vor urma noi manifestări din partea transportatorilor
Duminică, 14 ianuarie, reprezentanţii COTAR (Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România) a transmis că planifică să desfășoare proteste în luna ianuarie. Totul, în cazul în care discuțiile cu autoritățile privind problemele din domeniul transportului și al asigurărilor nu vor ajunge la o concluzie.
COTAT a ţinut totuşi să sublinieze că nu are nicio legătură cu protestele din aceste zile. Nu a organizat manifestaţiile din această perioadă şi nici nu a mers la negocierile cu Guvernul.
Cei de la COTAR insistă că protestele din aceste zile nu trebuie să ducă la anarhie. Toată lumea trebuie să vină la masa discuţiilor şi să ajungă la o concluzie benefică pentru transportatori, agricultori şi alte categorii din industrie.
„Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) salută orice protest democratic, fără implicarea factorului politic şi fără anarhie! Soluţia este continuarea dialogului cu autorităţile.
Scopul nostru este să obţinem modificări legislative în favoarea românilor şi a economiei României, nu să dăm jos guverne sau să punem guverne. COTAR a anunţat organizarea unor proteste în luna ianuarie, dar nu este organizator al manifestaţiilor din aceste zile şi nici nu a participat la întâlnirile cu Guvernul.
Din punctul nostru de vedere, aceste proteste, chiar spontane fiind, nu trebuie să degenereze şi nu trebuie să se transforme în anarhie. Noi toţi, transportatori, agricultori şi alte categorii din industrie trebuie să ne punem la masa discuţiilor, pentru negocieri”, se arată într-un comunicat al confederaţiei.
Scad sau nu tarifele RCA pentru transportatori?
În această situație, COTAR indică faptul că 70% dintre cererile celor care participă la protestele actuale ar putea fi rezolvate într-un interval de timp rezonabil. Cererile sunt considerate pertinente, iar unele dintre acestea chiar urgente și necesare.
COTAR menționează că unele soluții au fost propuse de reprezentanții săi încă de la sfârșitul anului trecut. Soluţionarea acestor aspecte depinde de acțiunile autorităților din România.
Reprezentanţii confederaţiei au mai indicat că nu poate fi implementată revendicarea privind plafonarea RCA la 4.500 lei pentru clasa de bonus B0. În schimb, se oferă o altă soluţie.
„În legătură cu plafonarea preţului RCA la un tarif de 4.500 de lei pentru clasa de bonus B0 – considerăm că iniţiativa, în această formă, nu poate fi implementată, din două motive: acel tarif este nesustenabil, dacă mai vrem ca acea poliţă RCA să poată despăgubi daunele produse din accidente.
City Insurance a vândut poliţe RCA la acel nivel de preţ şi a dat faliment, producând pagube uriaşe pe această piaţă. De asemenea, plafonarea pe termen lung a unui preţ contravine legislaţiei europene, iar o astfel de măsură nu poate fi menţinută nici măcar pe termen mediu.
Se poate face, însă, altceva: se poate lua ca reper tariful RCA de referinţă, care este unul sustenabil, astfel încât orice tarif RCA care depăşeşte acel nivel să fie redistribuit de către BAAR spre una dintre companiile de asigurări care să fie obligată să îl accepte, la tariful de referinţă publicat pe site-ul ASF.
În cazul transportatorilor, tariful de referinţă publicat în luna decembrie 2023, valabil timp de 6 luni, este de 8.609 lei. Tariful nu a fost calculat nici de COTAR, nici de ASF şi nici de vreo firmă de asigurări.
Este un tarif calculat de o firmă de consultanţă din „Big 4”, tarif RCA complet sustenabil şi despre care nu se poate bănui că va conduce la falimentarea unui nou jucător din piaţa RCA, dar va fi aproape la jumătate din preţurile reale de vânzare ale RCA-ului de astăzi pentru transportatori”, mai indică sursa citată.
Alocaţia neimpozabilă la nivelul de 230 lei/zi nu poate fi susţinută integral
Deciziile privind reducerea timpilor de traversare a frontierei prin optimizarea controlului pot fi implementate în aproximativ 3 luni, conform precizărilor COTAR.
Confederaţia menționează că aceste măsuri includ și aspecte logistice care necesită autorizare. Cum ar fi relocarea cântarelor în diverse puncte de frontieră sau extinderea spațiului de control în vamă.
Pe de altă parte, organizația exprimă îndoiala că alocația neimpozabilă la nivelul de 230 lei/zi poate fi susținută în totalitate. Problema e modul în care a fost construit bugetul de stat pentru anul 2024.
Totuși, se sugerează că aceasta ar putea fi realizată începând de anul curent, probabil nu la valoarea menționată anterior.