Cotația grâului continuă să crească, având în vedere modul în care războiul din Ucraina evoluează. După ce portul Odesa a fost atacat weekend-ul trecut, au fost raportate noi creșteri luni dimineață, conform celor mai recente date publicate.
Probleme pe piața cerealelor. Cotaţia grâului a crescut luni din nou. Reuters scrie că această creștere se datorează atacurilor rusești asupra portului de la Odesa.
Mișcările făcute de Rusia weekend-ul trecut au generat întrebări cu privire la modul în care acordul de vineri de la Istanbul privind instaurarea unor culoare securizate cu scopul de a permite exportul a 20-25 de milioane de tone de cereale blocate în Ucraina ar putea fi pus în aplicare.
În acest sens, conform datelor de la bursa de cereale de la Chicago, luni dimineață, cotaţiile futures la grâu au crescut cu aproape 4%, până la 7,86 dolari per bushel.
Cotația grâului înregistrează o nouă creștere
Menționăm faptul că această creștere vine după ce anterior, la finalul săptămânii trecute, preţurile la grâu au scăzut cu aproape 6% după anunţarea acordului semnat la Istanbul, mai arată Reuters. Practic, noua creștere recuperează o mare parte din valorile care s-au pierdut vineri.
Un trader european a oferit detalii în acest sens. El susține că pentru ca exportul de cereale să fie realizat conform acordului este nevoie de porturi sigure, dar și de coridoare maritime sigure, lucru care a fost pus sub semnul întrebării după atacul din acest weekend al portului Odesa.
„Pentru reluarea exporturilor ucrainene va fi nevoie atât de coridoare maritime sigure cât şi de porturi sigure. Ruşii au pus sub semnul îndoielii siguranţa porturilor imediat după ce a fost semnat acordul de shipping. Există din nou îndoieli”, a spus un trader european.
Un alt trader european de cereale susține că în ciuda acordului, sunt proprietari de nave care vor alege să nu navigheze spre Ucraina, indiferent de tarife.
Efectele atacului portului Odesa din Ucraina
„Pe lângă incertitudinea cu privire la cât de mult vor dura operaţiunile de înlăturare a minelor, proprietarii de nave nu vor naviga spre Ucraina, indiferent de cât de mari sunt tarifele, dacă vor considera că navele ar putea fi lovite de rachete”, a spus un alt trader european de cereale.
Totodată, el a mai adăugat că pentru a-și putea goli silozurile și pentru a face loc noii recolte, Ucraina va ave nevoie de exporturi mari pe mare, cele de pe cale rutieră și fluvială nefiind suficiente.
„Ucraina are nevoie de exporturile mari pe mare pentru a-şi goli silozurile şi a face loc pentru noua recoltă. Exporturile pe cale rutieră şi fluvială spre Europa de Est nu sunt suficiente”, a apreciat traderul citat de Reuters.
În ciuda acuzațiilor aduse însă, Rusia neagă că atacurile asupra portului Odesa ar fi un obstacol pentru exporturile de cereale ucrainene şi pentru punerea în aplicare a acordului semnat vineri la Istanbul.
Rusia neagă că ar exista probleme privind aplicarea acordului
„Bombardamentele vizează doar infrastructura militară. Acest lucru nu este deloc legat de infrastructura folosită pentru punerea în aplicare a acordului privind exporturile de cereale”, a declarat purtătorul de cuvânt al Kremlinului, Dmitri Peskov în acest weekend.
Amintim faptul că după ce Rusia a declanșat invazia la data de 24 februarie, porturile maritime ale Ucrainei au fost închise. Astfel, deși anumite livrări au putut fi făcute pe cale rutieră sau feroviară spre ţările vecine România şi Polonia, milioane de tone de cereale s-au acumulat la fermele din Ucraina.
Toate aceste lucruri au generat îngrijorări la nivel mondial, iar agenţiile ONU au avertizat constant cu privire la efectele devastatoare asupra țărilor sărace.
Înainte ca războiul să fie declanșat, exporturile de grâu, porumb şi floarea-soarelui din Ucraina se făceau în proporţie de 90% pe mare şi în special prin Odesa, principalul port ucrainean la Marea Neagră, care concentra 60% din activitatea portuară a ţării.