În acest context, firmele din domeniu se vor confrunta cu siguranţa atât cu cereri de despăgubiri, cât şi de solicitări de daune, potrivit reprezentanţilor companiei de consultanţă şi audit PricewaterhouseCoopers (PwC).
Închis, închis și iar închis
„Pentru o mai bună înţelegere, prezentăm cazul unei companii care operează un hotel şi un restaurant de lux, care vizează în principal clienţi străini. Pe lângă oaspeţii hotelului, restaurantul hotelului a fost deschis şi altor clienţi, care reprezentau aproximativ 50% în vânzări. Compania a suferit pierderi financiare semnificative, ca urmare a măsurilor extraordinare impuse după declanşarea COVID-19: hotelul a fost închis şi toate rezervările au fost anulate, restaurantul a trebuit închis pentru public, rezultând o scădere a vânzărilor şi, în plus, restaurantul a trebuit să arunce sau să doneze o parte din stocul pe care nu-l putea folosi. Pentru a atenua scăderea vânzărilor, restaurantul a început să ofere clienţilor săi posibilitatea de a comanda mâncare cu livrare la domiciliu, însă acestea generează doar aproximativ 30% din veniturile de dinainte de criză”, se menţionează într-un articol al consultanţilor PwC.
Disponibilizări masive
Astfel, din cauza restrângerii activităţilor comerciale, compania şi-a redus achiziţiile de bunuri şi servicii, precum şi costurile cu forţa de muncă, prin disponibilizări şi concedii impuse. „Revenind la relaţiile contractuale, compania are un contract cu furnizorul principal de produse alimentare, iar în acesta este prevăzută o valoare minimă de produse ce trebuie achiziţionate lunar, iar în caz contrar, furnizorul are dreptul să solicite plata unei penalităţi”, mai susţin reprezentanţii PwC.
Pagube peste tot
Potrivit consultanţilor PwC, după aproape două luni de ‘lockdown’, majoritatea statelor au anunţat relaxarea restricţiilor şi reluarea treptată a activităţilor sociale şi economice. Totodată, criza generată de pandemia de coronavirus a generat şi va continua să genereze pierderi imense organizaţiilor care au trebuit să-şi restrângă sau să-şi sisteze activitatea. „Printre cele mai afectate companii sunt cele din domeniile HoReCa, transporturi de persoane, construcţii şi imobiliare, comerţ tradiţional nealimentar, fashion. Reducerea cererii şi a încasărilor, sincopele la nivelul lanţului logistic, anulările şi întârzierile de comenzi, prelungirea duratelor de execuţie şi a termenelor de plată, costurile suplimentare sunt doar câteva din motivele care vor sta la baza cererilor de despăgubiri şi daune”, mai susţin reprezentanţii PwC.
Presiuni mari pe finanțe
În aceste condiţii, aceştia consideră că toate companiile afectate pot avea în vedere mecanisme de recuperare a pierderilor suferite iar, în acelaşi timp, trebuie să considere potenţiale solicitări de pierderi care li se vor adresa, rezultând în presiuni mari pe finanţele firmelor, asiguratorilor, dar şi ale statului. „Mai exact, solicitările pot fi făcute de la parteneri de afaceri, în cadrul poliţelor de asigurare, de la guverne ca urmare a decretelor şi/sau măsurilor luate sau în cadrul tratatelor bilaterale de investiţii. Din punct de vedere al mecanismelor care vizează recuperarea pierderilor, fie ele pierderi efective (damnum emergens) sau beneficii nerealizate (lucrum cessans), există în general obligaţia părţii vătămate de a demonstra pierderile suferite – mai exact, apariţia/existenţa şi cuantumul pierderilor, precum şi legătura de cauzalitate dintre pierdere şi evenimentul care a generat pierderea sau încălcarea de obligaţii (de exemplu, ce pierderi au fost cauzate ca urmare a măsurilor guvernamentale, în cazul solicitărilor de despăgubiri de la guvern)”, susţin consultanţii PwC.
Lichidități, ioc
De asemenea, ”partea vătămată” va trebui să demonstreze că a întreprins măsuri rezonabile pentru diminuarea pierderilor suferite şi să arate dacă aceste pierderi au fost compensate integral sau parţial prin alte modalităţi. „La acest moment, lichiditatea şi gestionarea fluxurilor de numerar este cea mai mare problemă a companiilor, însă ele trebuie să aibă în vedere pregătirea din timp a etapei de remediere, să strângă dovezi în legătură cu potenţialele pierderi, deoarece ulterior, poate fi dificilă, dacă nu imposibilă, reconstituirea şi identificarea tuturor informaţiilor relevante”, potrivit PwC.