În prezent, sute de camioane pline cu cereale din Ucraina stau o zi întreagă la coada formată în punctele de trecere a frontierei de la ieșirea din Republica Moldova spre România.
Timpul de așteptare din vamă noastră poate fi și de câteva zile. Aglomerația s-a format rapid, din cauză că porturile ucrainene sunt blocate acum de armata rusă.
În țara noastră, vameşii fie nu au suficiente echipamente, fie lucrează foarte greu. Intrarea cu mărfuri ucrainene în Uniunea Europeană presupune o verificare minuțioasă și cauzează întârzieri.
Tirurile aleg rute ocolitoare prin Republica Moldova, România și Bulgaria pentru a ajunge în Turcia sau Georgia. România pierde astfel oportunitatea de a încasa mulți bani din exportul pe care Ucraina îl face prin țara noastră, relatează Antena 3.
Prin Republica Moldova tranzitează și containerele cu marfă care nu pot ajunge pe cale maritimă în portul ucrainean Odesa și sunt preluate din portul românesc Constanța, apoi transportate pe cale terestră în Ucraina.
Amintim faptul că ministrul de Externe, Bogdan Aurescu, a declarat recent că țara noastră ajută continuu Ucraina pentru a-și putea trimite cerealele în alte state.
România ajută continuu Ucraina ca să își trimite cerealele în alte state
Ministrul de Externe a precizat că România, în calitate de ţară vecină, încearcă să ajute acum Ucraina să își trimită cerealele prin porturile noastre.
„Noi primim cereale prin sistemul nostru feroviar, de exemplu, prin Portul Galaţi pe Dunăre, care este unul dintre cele mai mari porturi româneşti pe acest fluviu, şi apoi, de la această destinaţie pe Dunăre, în Portul Constanţa, care este cel mai mare port din Marea Neagră.
Şi pot să vă informez că, deja în ultimele săptămâni, peste 240.000 de tone de cereale ucrainene au plecat din Portul Constanţa spre alte destinaţii”, a spus ministrul român.
„Este foarte important să ne ocupăm de minele plutitoare din Marea Neagră şi să asigurăm protecţia navelor care transportă cereale”, a adăugat el.
„Aşadar, România face tot posibilul pentru a ajuta Ucraina să îşi transporte grânele şi cred că suntem, poate, cel mai bine poziţionaţi, din punct de vedere geografic, pentru a fi un hub pentru tranzitul şi exportul de cereale ucrainene către terţe destinaţii”, a declarat Bogdan Aurescu, marți seară, la Al-Jazeera English.
Războiul din Ucraina a declanșat o criză alimentară globală
Totodată, el a explicat care sunt factorii declanșatori ai crizei alimentare globale.
„Cred că acesta este unul dintre efectele multidimensionale ale războiului rusesc în Ucraina.
Criza alimentară este „stimulată” de acest război din cauza blocadei din faţa portului Odesa în principal, dar şi din cauza faptului că foarte multă populaţie a fost strămutată în Ucraina, deci sezonul agricol a fost perturbat.
Acest lucru creează o mulţime de probleme, nu numai pentru ţările vecine, ci şi pentru multe alte ţări care au nevoie de aceste cereale”, a completat Bogdan Aurescu.