Se vor produce mai puțini cozonaci anul acesta de Paște

În contextul sărbătorilor pascale, patiseriile se pregătesc să scoată pe piață aproximativ 7,2 milioane de cozonaci, o cifră în scădere față de anul anterior, conform declarațiilor președintelui ROMPAN, Aurel Popescu.

Aurel Popescu a explicat că reducerea producției nu este determinată de prețuri, ci mai degrabă de o posibilă erodare a puterii de cumpărare a populației. Cu toate că unele prețuri au fost reduse cu 10%, cererea pare să fie mai mică. Totuși, această scădere a producției ar putea reflecta o tendință spre o consumare mai responsabilă, cu o atenție mai mare acordată calității în detrimentul cantității.

Patronatul Român din Industria de Morărit, Panificație și Produse Făinoase planifică să producă acum 7,2 milioane de cozonaci, față de 7,5 milioane cât au fost anul trecut. Popescu a explicat că s-a observat că și comenzile de la supermarketuri au fost mai mici.

„Apreciem că vom mânca ceva mai puțini cozonaci decât anul trecut și decât în perioada sărbătorilor de iarnă și nu din cauza prețurilor, care chiar au dat în jos la cozonac”, a spus acesta.

Președintele ROMPAN a adăugat că este un lucru pozitiv, deoarece contribuie la reducerea risipei alimentare. El a spus că oamenii preferă să cumpere produse de calitate, chiar dacă sunt mai mici ca dimensiune, decât produse mai mari și mai puțin calitative.

aurel popescu rompan

Vor fi și sortimente inedite cu portocale, smântână, ciocolată sau fistic

Sortimentele de cozonaci sunt variate, însă cei mai căutați rămân cei clasici, cu nucă, stafide și rahat. Totuși, patiseriile oferă și alternative mai inovatoare, cum ar fi cozonacii cu portocale, smântână, ciocolată sau fistic.

În ciuda reducerii producției interne, aproximativ 10% din cozonacii produși vor fi exportați, păstrându-se astfel trendul din anii precedenți. Aurel Popescu a subliniat necesitatea unui sprijin din partea guvernului pentru industria de procesare alimentară, sugerând acordarea unor prime de export.

Patiserii lucrează „la foc continuu” pentru a intra pe piață în această perioadă și cu pască, produsul specific Sărbătorilor Pascale.

„Avem o pască foarte bună, cu brânză sau cu ciocolată, dar cea tradițională cu brânză și smântână este cea mai căutată. Acum, în ultimele zile se mărește cererea foarte mult și pentru că pasca are o durată de valabilitate mică, lucrăm zi și noapte, la foc continuu. Oferta noastră de pască este cam de 15-20% din cantitatea de cozonac”, a adăugat reprezentantul Industriei de Morărit și Panificație.

Cei aproape de termenul de expirare sunt donați

În ceea ce privește produsele care nu se vând și aproape de termenul de expirare, acestea nu mai sunt distruse, ci donate organizațiilor care le distribuie persoanelor aflate în nevoie, conform noilor reglementări privind risipa alimentară.

„Acum nu se mai distruge nimic, iar cu legea nouă privind risipa alimentară se dau la niște organizații care le strâng și le împart mai departe. Noi și înainte cu tot ceea ce rămâneam mergeam la case de copii, la bătrâni, la persoane greu deplasabile și împărțeam cozonacii. Și acum am livrat foarte mulți cozonaci”, a explicat Popescu.

El a precizat că pâinii și cozonacului i-au dat un termen de valabilitate ca să se asigure că nu se întâmplă chiar nimic, dar se poate consuma și peste două săptămâni, a explicat președintele ROMPAN, Aurel Popescu.