Potrivit celor mai recente studii, românii se întind mai mult decât le este plapuma! Este generozitatea de vină, dorința de a cumpăra cadouri pentru copii, mama, tata, buni, bunel, pisică și cățel, sau este nevoia de a se făli și a cumpăra cadouri scumpe, chiar dacă asta înseamnă un efort financiar extraordinar de mare? Comparativ cu alte țări europene, care nu cheltuiesc decât 13% din venit pe cadouri, România se află în top, cu un procent de 30% din buget alocat acestei sărbători. Dacă ar fi să le facă pe toate, să cumpere cadouri la toată lumea și acestea să fie și scumpe, și să mai rămână și cu bani în buzunar pentru următorul eveniment important, Revelionul, atunci, românului îi trebuie un card de credit generos ori cel mai mare jackpot la jocuri casino.

Românii nu sunt campioni numai la cheltuirea unui buget extrem de mare, comparativ cu veniturile, ci ei sunt clasați și ca niște cumpărători dezorganizați. Peste 45% din cetățeni lasă cumpărăturile pe ultimul moment, un alt factor care îi determină să cheltuie mai mult decât ar fi vrut pe un cadou. Apropierea celei mai iubite sărbători vine odată cu vremea rea, aglomerația, lipsa unui loc de parcare, cozi imense, chiar și indisponibilitatea cadoului căutat. Toți acești factori creează un disconfort psihic și mai mare românului, deja stresat suficient de mult de către sistem.  Sub această presiune, el poate lua decizii costisitoare, mai ales că a fost demonstrat de curând de către neurocercetători, că beneficiul consumatorilor nu este o prioritate pentru producători.

Conform specialiștilor, românilor le trebuie o a mai bună organizare și o planificare timpurie, precum și achizitoarea cadourilor treptat. Acesta ar fi una dintre cele mai bune soluții pentru a putea avea un control bun al bugetului în luna cadourilor. Pe lângă toate acestea, psihologii vin și ei cu îndrumări utile, mai ales când vine vorba de copii. Unul dintre cel mai bune sfaturi este să nu încercați să vă exprimați iubirea prin cadouri multe, mari sau scumpe. Conform unei analize din 2016, peste 28% din români au fost dezamăgiți de cadou iar 18% nici nu le-au folosit vreodată. Când vine vorba de piticii familiei, psihologii sunt de părere că abundența de cadouri de la Moș Crăciun și lipsa unei educații financiare vor crea niște mici monștri, care vor ajunge niște adulți capricioși și nefericiți.

În contextul dat, pentru a putea avea un Crăciun reușit, românul trebuie să învețe să facă cadourile potrivite, adaptate bugetului său și așteptărilor persoanei care îl va primi. Pe lângă toate acestea, suntem sfătuiți să plecăm cu o listă de cumpărături prestabilită și doar cu banii care ne sunt necesari pentru acestea. Influența mediului dar și al stărilor emoționale pot avea un impact dezastruos, atât asupra bugetului, cât și asupra efectului dorit. Cadoul și surpriza fac casă bună, și asta ar trebui să avem în minte când cumpărăm cadoul de Crăciun și nicidecum să o facem, așteptând ceva la schimb.

 

(P)