Într-un peisaj foarte aglomerat de agenții de comunicare, într-o industrie cu provocări multiple, și-a făcut loc Crafters, echipa de comunicare și PR dedicată antreprenorilor, condusă în prezent de Oana Odobescu și Alexandra Enăchescu, Managing Partners.
Începuturile
Crafters există încă din 2015, când Oana și-a dat demisia din agenția în care lucra, și a pornit pe cont propriu, cu o investiție inițială de câteva mii de euro. Timp de 5 ani, Crafters a funcționat ca un proiect de freelancing și consultanță în comunicare pentru proiecte antreprenoriale. După ce a testat mai multe forme de organizare și de muncă, Oana Odobescu a ajuns să ia în serios ideea și dezvoltarea unei agenții de comunicare.
Oana și Alexandra se cunoșteau încă de pe băncile facultății, iar prieteniei lor i s-a adăugat ulterior și o relație profesională strânsă: au făcut echipă în aceeași agenție timp de mai mulți ani la rând, fiind implicate în proiecte foarte diverse și experimentând, pe rând, multe roluri și competențe diferite.
La început de 2020, cu puțin înainte de izbucnirea pandemiei, Alexandra și-a dat demisia din agenția în care lucra și, împreună cu Oana, și-a pus problema dezvoltării unei agenții: „Am virat spre o agenție de comunicare în parteneriat cu Alexandra, cu gândul de a pune pe picioare o echipă extinsă de specialiști, alături de care să putem oferi atât servicii de strategie și consultanță în comunicare, cât și de implementare. Tot atunci, am decis împreună să păstrăm numele de <<Crafters>>, pentru că în continuare reflecta felul în care voiam să ne facem meseria: cu multă atenție și grijă atât pentru munca noastră, cât și pentru businessul antreprenorilor cu care lucrăm”, explică Oana.
Gândește și acționează ca un start-up
La scurt timp după decizia de a se parteneria, Oana și Alexandra au avut de traversat împreună o pandemie. De atunci și până în prezent, provocările s-au adunat și multiplicat, cu fiecare an: au urmat, pe rând, hotărârea de a nu sări în implementare fără să își treacă clienții prin procese de strategie, aducerea oamenilor potriviți în echipă, decizia de a rămâne o agenție care nu gestionează volume mari de clienți – ci mai degrabă se concentrează pe parteneriate de cursă lungă –, asumarea unor proiecte complexe de conținut despre comunicare – cum ar fi newsletterul lor lunar, #punctCOMM –, lansarea de produse și servicii noi – în sfera de training și consultanță – și multe altele.
„Ne-a ajutat în tot acest proces faptul că gândim și acționăm ca un start-up. Ne întrebăm obsesiv <<cum putem aduce valoare>> în absolut tot ceea ce facem. Nu ne e teamă să refuzăm proiecte dacă ne dăm seama că nu suntem partenerii potriviți. Nu rămânem în colaborări unde simțim că nu mai aducem valoare, chiar dacă asta înseamnă că <<pierdem bani>>. Ne facem munca așa cum ne-am dorit dintotdeauna: mergând în profunzime și creând valoare pentru toți cei implicați în comunicare”, adaugă Oana Odobescu.
Crafters a crescut constant în fiecare an, în condiții de profitabilitate, și a navigat prin temeri și provocări cu o doză mult mai mare de reziliență decât se credeau în stare inițial. Ce le-a ajutat? „Ne-a ajutat să știm cine suntem și pentru cine suntem. Ne-am dorit încă de la început o diferențiere clară de unele practici din industria noastră, unde lucrurile sunt tratate superficial, iar comunicarea e văzută ca un pansament pentru orice sau ca o resursă de <<cosmetizare>> a unei realități inexistente sau deficitare”, spune Alexandra Enăchescu.
Agenție de comunicare pentru brandurile antreprenoriale
Așa că, de la început, Crafters și-a revendicat un teritoriu foarte bine definit: lucrează cu branduri antreprenoriale și cu acele companii care au o mentalitate antreprenorială. În cuvintele Alexandrei, „este vorba despre companii care au un istoric de cel puțin 5-10 ani în piață, care au o echipă solidă și care înțeleg responsabilitatea unui demers de comunicare, necesitatea de a se antama la el pe termen lung și nevoia de a sta în proces, pentru a construi reputație și credibilitate, în loc să ne dorim rezultate <<ieri>> sau fără să existe implicare și colaborare și din partea antreprenorului”.
Antreprenoarele cred că oamenii de afaceri au nevoie de parteneri de comunicare și PR care să înțeleagă în profunzime cum funcționează realitatea lor de business: „E important ca partenerul de comunicare să vină la masă cu soluții pragmatice. Și cu o mentalitate orientată spre acțiune. Cu o perspectivă strategică, dar și cu capacitate de implementare. Cu multă disponibilitate către incertitudine și schimbare. Cred că fix combinația dintre toate acestea ne ajută să aducem valoare pe proiectele pe care lucrăm și să legăm colaborări de lungă durată cu clienții noștri. Asta pe lângă experiența pe care am acumulat-o lucrând până acum pentru zeci de proiecte antreprenoriale”, spun cele două.
Echipa Crafters are astăzi în portofoliu proiecte din industrii foarte diferite. De la industria de construcții până la industrii creative. De la psihoterapie până la servicii call-center. Ce le leagă pe toate este, mai degrabă, „relația sănătoasă de colaborare pe care o avem cu fondatorii acestor businessuri. Aceasta dat fiind că procesul de comunicare este unul de durată. E nevoie ca cele două tabere să discute deschis. Să fie pe aceeași pagină și să aibă o relație de colaborare bazată pe așteptări realiste și pe un parteneriat real”, explică Alexandra.
Crafters astăzi
La o trecere scurtă în revistă, astăzi Crafters înseamnă 4 specialiști în echipa internă. Alți 10 colaboratori apropiați, peste 70 de proiecte antreprenoriale în portofoliu. O rată de retenție de 70% pentru clienții lor. 20 milioane de euro cifră de afaceri cumulată a clienților cu care lucrează în prezent. Și mai multe premii la competițiile de profil. Printre care și titlul de Small Consultancy of the Year, obținut încă din 2021.
Toate aceste lucruri se reflectă și în cifrele de business, care au avut creșteri constante de-a lungul timpului. 2022 le-a adus celor de la Crafters o creștere de 75% a afacerilor. În 2023 au avut un salt de 10%. Estimările pentru 2024 le arată că vor ajunge la o cifră de afaceri de 1 milion RON.
Dincolo de toate aceste cifre, „ne-am asumat că, pentru noi, creșterea nu înseamnă perspectiva clasică. Mai multe proiecte, mai mulți clienți, mai mulți angajați. Ci servicii mai bune, clienți mai mulțumiți, valoare adăugată mai mare”, explică Oana și Alexandra.
Ce urmează de aici pentru ele? „Legat de planuri, chiar dacă am învățat de-a lungul timpului să nu ne atașăm de ele, ne propunem să vorbim mai mult despre două servicii nou lansate din sfera de consultanță și training. Să continuăm să trimitem un newsletter cât mai documentat care să (încerce să) facă lumină în industria noastră. Și, mai presus de toate, să creăm constant un loc de muncă în care ne place și nouă să fim pe mai departe”, concluzionează Alexandra.