Crearea de alternative la Inițiativa Centură și Drum a Chinei
Democrațiile occidentale au sesizat tardiv implicațiile strategice ale Inițiativei și au reacționat chiar și mai tardiv. Discuțiile dintre UE și India pe tema unor proiecte comune de infrastructură pe tot cuprinsul globului arată că în sfârșit apar tentative de a se găsi alternative la proiectul Chinei. Mai puțin clar este dacă ele pot avea un impact similar, scrie ft.com
UE și India speră să-și anunțe parteneriatul de „conectivitate” la o videoconferință a liderilor de pe 8 mai. În realitate, el vine după o alianță similară cu Japonia, anunțată în septembrie 2019. E improbabil să fie vorba de un caz unic și mai probabil va deveni în cele din urmă parte a unui caleidoscop de parteneriate bilaterale și multilaterale coordonate între UE, SUA și state din regiunea indo-pacifică.
Plecând de la intenția sa de a crea o alianță a democrațiilor pentru a contracara puterea tot mai mare a Chinei, președintele american Joe Biden i-a propus britanicului Boris Johnson lansarea unui proiect de infrastructură capabil să rivalizeze cu BRI. El ar putea fi discutat la conferința G7 pe care Johnson o va găzdui în Regatul Unit în iunie, și la care au fost invitați și conducătorii Indiei, Australiei și Coreei de Sud.
Mulți vor fi prudenți în privința a orice ar putea aduce cu o revenire la practicile din vremea războiului rece, când două tabere adverse recrutau state clientelare. Unii vor observa că [premierul] Narendra Modi al Indiei cu greu ar putea fi considerat un model democratic. Însă democrațiile bogate au dreptate să încerce să-și dezvolte cu țările mai sărace legături de infrastructură care merg mai departe de vechiul model „comerț și asistență financiară”. Asemenea alianțe pot produce beneficii economice reciproce și pot consolida adaptabilitatea lanțurilor globale de aprovizionare.
În special pentru Europa, ele asigură și pârghii de influență strategice, precum și ocazia de a se prezenta drept un pol de atracție pentru state terțe. Deși Europei îi lipsește puterea militară a Americii, ea se poate lăuda cu armamentul ei financiar. Poate oferi totodată un foarte atractiv acces la piață. În trecut s-a folosit cu succes de această momeală pentru a încuraja țările din vecinătatea imediată să se apropie de standardele europene de guvernare.
Îngrijorarea democrațiilor occidentale se intensifică
Îngrijorarea democrațiilor occidentale și a unor state partenere la BRI se intensifică pe măsură ce China avansează și mai mult pe calea autoritarismului. BRI e caracterizată acum mai fățiș drept instrument de influență și modalitate prin care Beijingul își înființează capete de pod strategice sau militare. China a fost acuzată că s-a folosit de o „diplomație a capcanei datoriilor” pentru a momi țări precum Sri Lanka să contracteze împrumuturi nesustenabile pentru proiecte de infrastructură; atunci când nu-și pot plăti datoria, Beijingul le poate confisca activele. El s-a confruntat cu critici și din cauza garanțiilor sale slabe juridice și de mediu.
Situație care le deschide economiilor avansate posibilitatea de a oferi alternative cu prevederi financiare mai puțin oneroase și cu mai multă transparență juridică. Dar există și obstacole. Țările occidentale i-au permis Chinei să acumuleze un avans substanțial în ce privește crearea unor rețele economice prin intermediul parteneriatelor de infrastructură. Un obstacol va fi totodată și absența unei viziuni strategice unice și a unui control centralizat, comparativ cu BRI. Multe țări, inclusiv India, sunt reticente să se implice în orice fel de asociere care ar putea fi interpretată ca fiind o alianță globală anti-China.
În vreme ce și China se bazează pe băncile de stat pentru finanțare, modelul adoptat de UE prevede ca organisme de stat precum Banca Europeană de Investiții să ofere bani „de sămânță” care să atragă finanțare din sectorul privat. Apetitul sectorului privat pentru astfel de investiții rămâne însă discutabil; parteneriatul de infrastructură UE-Japonia nu prea are cu ce se lăuda, deși e drept că a fost semnat cu doar câteva luni înainte de pandemie. Un acord similar cu India va fi un nou test în privința capacității UE de a renunța la abordarea „payer to player” [a acorda asistență financiară fără a obține la schimb influență politică reală – n.trad.] și de a-și transforma în influență marele potențial comercial, de asistență financiară și de investiții pentru a deveni un pol de putere rivalizând cu China.
Sursă foto: Dreamstime