Totusi, la o privire mai atenta, lucrurile nu stau chiar asa. Dupa cum spune si proverbul, pofta vine mancand. Dorinta de a avea o pagina web personala apare dupa cateva luni bune de navigat pe Internet. Vizitand numeroase locatii, utilizatorul doreste sa fie si el prezent pe retea, sa se prezinte lumii intregi.
A crea o pagina de web nu este simplu, dar nici atat de greu pe cat cred unii. Trebuie doar un bagaj de minime cunostinte intr-ale computerelor si un pic de simt artistic. In rest, pe Internet stau la dispozitia utilizatorilor generoase resurse pentru ca incepatorii sa poata edita o pagina de web. Startul va insemna familiarizarea cu anumite cuvinte, ce se folosesc foarte des in limbajul Internetului.
Trebuie sa se stie ca limbajul principal in care se scriu paginile de web se numeste HTML si a fost inventat de World Wide Web Consortium, pe scurt W3C. Pe site-ul consortiului, la adresa www.w3c.org, gasim multe si utile informatii despre WWW, standardul HTML, noile formate care incearca sa se impuna, precum si o istorie stufoasa si interesanta a Internetului. Pentru incepatori, datele vor parea prea tehnice, dar ii ajuta in a-si face o idee despre ce e nou in domeniul paginilor de web.
Incepatorii au acces la multe „ghiduri” on-line
Pentru explicatii mai pe intelesul tuturor, exista site-ul HTMLCenter, aflat la adresa www.htmlcenter. com. Sectiunea de „tutorials” abunda in informatii despre HTML, incepand cu tag-urile (comenzile) de baza si terminand cu ultimul standard 4.0. Dupa ce ne vom familiariza cu principiul de editare a paginilor, urmeaza etapa de design, de asezare a textului si a graficii. Pe HTMLCenter exista niste sfaturi destul de bune, dar resurse utile in acest sens am gasit si la adresa www.doghouse.com/top15.html. Topul reprezinta principalele greseli pe care le poate face un incepator in elaborarea paginilor de web.
Folosirea frame-urilor, incarcarea paginii cu prea multe elemente avansate, prezentarea unui fundal complex sunt cateva dintre greselile identificate de Doghouse. In continuare, se atrage atentia asupra folosirii exagerate a graficii, mai ales a pozelor mari si neoptimizate. A avea prea multe idei este un impediment in crearea unei pagini de web.
De obicei, se produce o invalmaseala de nedescris atunci cand incercam sa prezentam cat mai multe lucruri pe web, indicat fiind sa ne axam doar pe cateva idei principale. Tot Doghouse ne avertizeaza ca semnul grafic „In constructie”, pus pe site-ul activ, dar incomplet, nu da bine la vizitatori. Mai normal ar fi sa lansam site-ul atunci cand este gata intr-o proportie multumitoare.
Pe langa asezarea in pagina, felul in care arata imaginile de pe site conteaza foarte mult. Butoanele si celalte ingrediente grafice ale paginii trebuie sa fie de calitate, iar pentru inceput e bine sa folosim ceva predefinit.
O cautare pe Internet dupa cuvintele „gif library” va afisa site-urile de imagini predefinite si gratuite, destinate paginilor de web. Nu mentionam nici o resursa, pentru ca exista cateva sute de mii de site-uri, iar fiecare om are preferintele lui. Oricum, trebuie tinut minte ca grafica prezenta pe paginile personale conteaza foarte mult in fata vizitatorilor.
Oricine poate deveni
webmaster
Daca ne-am familiarizat cat de cat cu limbajul HTML, cu metodele de design si avem o colectie de imagini, urmeaza sa trecem la elaborarea paginii. Pentru incepatori, este bine ca pagina sa se realizeze cu un editor vizual, de regula Microsoft Frontpage sau Symantec Visual Page.
In aceste doua programe, pagina se realizeaza numai cu ajutorul mouse-ului, programarea in mod text nefiind necesara. Este cel mai simplu si mai rapid mod de a pune pe picioare pagina de web personala.
Programele se pot aduce de pe Internet, de la www.microsoft.com sau www.symantec.com, sau se pot cauta pe CD-urile ce apar in revistele de IT din Romania. Cine stie daca, in viitor, paginile de web nu vor tine locul cartilor de vizita?
Minidictionar
HTML – Este limbajul de baza in care se construiesc paginile de web. Compus din instructiuni, el este decodificat de catre browserul de Internet (Netscape sau Explorer), afisandu-se utilizatorului pagina de web. HTML nu este complex, nefiind practic vorba de un limbaj de programare. Fisierele HTML au extensia „htm” sau „html”.
DHTML – Este o extensie a primului limbaj si se numeste Dynamic HTML. Pentru utilizare, el presupune cunostinte solide de programare, iar rezultatele sunt pe masura. Dupa cum spune si numele, DHTML permite crearea de site-uri dinamice, cu efecte speciale: imagini care zboara pe ecran, cuvinte care isi schimba culoarea si se misca in dezordine, sunete etc. DHTML nu este chiar atat de utilizat, cu toate ca este o solutie buna pentru condimentarea paginii.
Shockwave – Este un plug-in de Netscape sau Explorer, adica un program de sine statator. El se ataseaza browserului si permite incarcarea paginilor create cu Macromedia Flash. In momentul actual, Shockwave este livrat impreuna cu cele doua browsere de Internet si este pe cale de a deveni un standard. Cu Shockwave, paginile de web pot fi adevarate opere de arta, datorita posibilitatilor fantastice oferite: multimedia, filme, jocuri, toate in paginile de web. Incarcarea Shockwave se face foarte repede, lucru care l-a impus imediat in randul designerilor. Practic, cu Shockwave nu se fac pagini de web, ci prezentari multimedia. Mai multe informatii se pot obtine la https://www.macromedia.com
Frames – Sunt pagini de web cu sectiuni, fiecare dintre acestea fiind tot pagini de web. La incarcarea unei pagini cu frame-uri, browserul va afisa simultan toate sectiunile. De exemplu, daca vrem ca in partea stanga sa avem un meniu cu butoane care sa nu se schimbe niciodata, iar in partea dreapta paginile ce le va alege utilizatorul spre vizualizare, este esential sa folosim frame-uri.
Java – Este un limbaj de programare ce necesita cunostinte foarte solide in domeniu. Applet-urile Java sunt niste programe ce se incarca in paginile de web, permitand interactivitate cu vizitatorul. Applet-urile se gasesc in multe locuri de pe Internet, dar, din pacate, nu sunt modificabile, fiind sub forma de cod masina. Ele pot fi luate si inserate usor in pagina de web. Cel mai interesant este a adauga paginilor personale un joc on-line creat in Java. Un exemplu de applet-joc se afla la adresa https://java.sun. com/applets/other/Hangman/ index.html.
Javascript – Bazat pe instructiunile Java, acest limbaj este o versiune mai putin complexa, dar cu care se realizeaza multe efecte speciale. Cand trecem cu mouse-ul peste un buton si forma acestuia se schimba, efectul este creat aproape sigur cu Javascript. Pentru incepatori e recomandat sa foloseasca javascript-uri predefinite, ce se pot gasi la www.javascript.com