Povestea Lenei Criveanu începe acum 18 ani, când a luat decizia să studieze la Universitatea de Arte din București, secția „Design Vestimentar“. Era cea de-a doua facultate. Prima oară a studiat Finanțele, însă și-a dat repede seama că tânjea după altceva. Chiar dacă „partea financiară e frumoasă și plăcută“, întrebări de genul: „Ok, și ce faci după aceea? Ce lași în urma ta?“, nu îi dădeau pace. Deși este recunoscătoare pentru cei cinci ani de gândire ordonată, totuși domeniul financiar îi părea a fi „mult prea static“. Nu se potrivea cu aspirațiile ei.
Facultate. Parteneriat. Business
„Primele colecții le-am avut încă din timpul facultății. Apoi, treptat, am început să lucrez pentru designeri cunoscuți, să colaborez cu ateliere și fabrici“, face Lena Criveanu o scurtă introducere. De aici și până la propriul business nu a mai fost decât un pas: prin 2005 a decis să meargă pe drumul ei și să construiască primul atelier. A început împreună cu o prietenă, care se ocupa de partea financiară, parteneriat care a durat câțiva ani. Într-o primă fază, investiția în brandul Lena Criveanu a fost de aproximativ 40.000 de euro, însă, „cu timpul, sumele au crescut considerabil“.
La debutul crizei, lucrurile s-au așezat în așa fel încât creatoarea a început să se ocupe singură de business. „Prietena mea lucra cu fabrici mari din străinătate și pleca foarte des. S-a retras pentru că nu era aici“, oferă ea un amănunt.
Închideri și deschideri
A avut și două magazine, pe care între timp le-a închis: unul în Victoriei, iar celălalt în Mario Plaza. Fiecare a funcționat aproximativ doi ani, iar experiența pe care a căpătat-o o determină să ia în calcul, astăzi, un nou magazin. Fără a intra, însă, în amănunte: „e un alt tip de business, e retail; trebuie regândit totul“. Și, încă ceva, legat de context: este convinsă că, pe viitor, piața de modă și cea de retail vor fi diferențiate și că vor exista case de creație care să nu fie forțate să facă retail în același timp. Așa cum se întâmplă în străinătate: la New York, Paris sau Berlin. Faptul că a închis cele două magazine nu a însemnat ceva rău pentru Lena Criveanu. „Dacă nu aș fi avut magazinul din Victoriei, acum nu eram aici. Ne-au crescut foarte mult vânzările în perioada aceea. La fel s-a întâmplat și cu al doilea magazin: am învățat multe acolo, am avut un alt tip de abordare a pieței“, explică ea. Cu alte cuvinte, atât deschiderile, cât și închiderile de magazine au fost decizii care au ajutat-o să ducă anul trecut businessul la 65.000 de euro, cu cei 10 angajați.
Creștere de 15% anul acesta
Și nu se va opri aici: datorită extinderii rețelei de distribuție și vânzărilor din online (n.red. – magazinul online a fost lansat în 2012), cifra de afaceri ar putea să aibă un avans de 15% anul acesta. Cu o mențiune: astăzi are parteneriate cu diverse magazine care vând pentru designerii români.
Pe scurt, când vine vorba de vânzări, businessul ei înseamnă 20% online și 80% offline, din care 4% internațional. De altfel, Dubai este singurul loc unde exportă, având comenzi de două – trei ori pe an. În context, sunt trei linii pe care se concentrează: young, office – cocktail și evenimente. Iar prețurile sunt foarte variate, de la 100 de lei, până la 2.000 – 3.000 de euro pentru piesele unicat.
Mai departe, Lena Criveanu își dorește foarte mult să colaboreze cu fabricile românești, pe partea de creație. Chiar acum, împreună cu echipa pe care o coordonează, se pregătește să încheie un parteneriat cu un producător din România.
Și, tot anul acesta, își dorește să stabilizeze cele două linii de pret-a-porter: Pink/Punk (young) și Blue (office). Altfel, creatoarea se pregătește să-și înceapă doctoratul pentru că vrea să predea mai departe studenților din experiența acumulată de-a lungul timpului.