„Pentru a fi de neînlocuit, trebuie să fii mereu diferit“. Parafrazând-o pe Coco Chanel, creatoarea brandului Musette demonstrează că lucrurile frumoase prind formă dacă piesele sunt aranjate într-un stil unic, „mereu la modă“.
Cristina Bâtlan tocmai s-a întors din India. A stat o lună acolo. A meditat și a căutat răspunsuri la întrebări pe care fiecare om ajunge să le amestece prin minte. La un moment dat, în viața lui. A învățat cum să trăiască „Aici și Acum“, a început să simtă lucrurile într-un mod cu totul nou. Cele 30 de zile petrecute într-un „Vipassana center“, un centru special de meditație, înființat de Satya Narayan Goenka (maestru spiritual al meditației Vipassana), i-au creat o nouă perspectivă asupra vieții.
„Este un centru unde nu comunici cu nimeni. Doar meditezi. Un lucru extraordinar pe care ar trebui să-l facă toți oamenii“, spune ea. Acum, din învățăturile pe care le-a primit acolo, se pregătește să dea mai departe. Ca orice lucru bun: „Ai un dar? Dă-l mai departe“.
Într-un fel pe care poate că nu și l-a imaginat în urmă cu un an, lucrează astăzi la organizarea unui „retreat“, o nișă pe care intenționează să o dezvolte în zona de „well-being“. Sau, mai pe înțelesul tuturor, „nu ne ocupăm doar de modă, ci și de echilibrul dintre corp, minte și suflet“, adaugă Cristina Bâtlan. Dar aici este o altă poveste, pe care a ales să o spună împreună cu o organizație non-profit și care nu are ca scop definit obținerea unui anume profit.
„L-am convins pe dr. Colin Campbell, coautor al bestsellerului Studiul China, să înceapă călătoria lui prin Europa din România. Pe 18 mai, profesorul sosește în România, unde va susține o conferință tinerilor de la medicină. Apoi, va fi prezent la retreat-ul de la Brașov“, detaliază ea. Și, fără a intra în amănunte, tocmai pentru că este o altă poveste, antreprenoarea o va spune altă dată.
Ca într-o ordine firească a lucrurilor, rezumă cele mai importante linii pe care merge afacerea care a transformat-o într-una dintre cele mai de succes femei din România: „Musette“. Un nume cunoscut în mai multe țări, aflat la granița fină a luxului și prezent în toate revistele de modă, la marile târguri internaționale, alături de celebrele case de modă. „Musette este un produs particular. Producem într-un mod diferit de celelalte companii, un produs foarte bun la un preț pe care să ți-l poți permite“, definește scurt Cristina Bâtlan esența modelului de business pe care l-a învățat în cei peste 20 de ani de antreprenoriat.
Derulând, își amintește de primii pași în această lume: era studentă, nu împlinise încă 20 de ani când a făcut primul import de țesături. Pentru că așa a început, cu țesături. Iar acest spirit antreprenorial, despre care spune că l-a moștenit de la străbunici sau „poate dintr-o altă viață“, i-a dat scânteia să răzbată într-o lume a afacerilor predominată de bărbați. Scânteie pe care a împărțit-o cu Roberto (soțul) și cu Alin Bâtlan (fratele).
Brand internațional
Pantofii, gențile și accesoriile realizate în România sunt vândute atât pe piaţa locală, în cele 19 magazine existente, cât şi în străinătate, prin alte nouă magazine din Liban, Mongolia, Ungaria, Franţa, Austria, Israel şi Bulgaria. Vânzările pe piața externă au ajuns la 3 milioane de euro, în 2015, potrivit lui Alin Bâtlan. Iar în 2016, compania are în plan să deschidă magazine în Germania, la München sau Berlin, şi în Anglia, la Londra, obiectivul fiind ca până în 2020, Musette să aibă, la nivel internațional, cel puţin 200 de magazine. „Acum, ne mutăm la o nouă adresă în Paris, un loc foarte bun în Saint-Germain, mult mai bun decât cel în care funcționam“, oferă un scurt amănunt Cristina Bâtlan. Fără doar și poate, succesul pe care Musette îl are în străinătate, alături de nume mari, inclusiv branduri din industria luxului, este datorat, pe lângă calitate, și colecțiilor inedite, care au acel „je ne sais quoi“ din uzul francezilor. „După șase luni de la prezentarea din Viena (Austria) – mă refer la colecția de vară -, modelele noastre au apărut și în alte colecții. Suntem copiați, iar acest lucru chiar ne bucură. Este clar că străinii găsesc inspirație în modelele noastre. Orice model, odată lansat, nu mai este al tău, este al tuturor“, subliniază Cristina Bâtlan. Mai departe, în paralel cu dezvoltarea retailului clasic şi a capacităţilor de producţie, Musette se dezvoltă şi online, un segment care „creşte de la o zi la alta și se apropie deja de 10% din afacere“. O afacere estimată să crească cu 20% anul acesta, într-o piață autohtonă evaluată la 800 de milioane de euro. Cu tot ce înseamnă marochinărie și încălțăminte.
Pe scurt, despre Cristina Bâtlan și afacerea care a făcut-o celebră:
– Creatoarea Musette experimentează și inovează continuu, pantofii fabricați în România fiind vânduți în marile orașe ale modei;
– Deține împreună cu Roberto (soțul) și Alin Bâtlan (fratele) afacerea de 16 milioane de euro a familiei;
– Musette produce în două fabrici proprii: una de genți și accesorii, în București, iar cealaltă de pantofi, la Huși;
– Anul trecut, capacitățile de producție au crescut cu 25%-30%, în urma unor investiții de circa 400.000 euro.
(Articol publicat în Suplimentul Capital Luxury apărut pe 18 aprilie 2016)