La cea de-a VII-a editie a festivalul Golden Drum au lipsit controversele despre publicitatea pe Internet, precum si elaboratele prelegeri cu subiect de media. Totul a fost deturnat i favoarea creativitatii. Arta i publicitate a ocupat la Golden Drum un loc mult mai isemnat decit la orice alt festival de specialitate. S-a vazut si-n modul i care s-au constituit premiile (a existat o sectiune numita chiar „Arta i publicitate”) si-n modul i care au fost organizate serile. Prima, de exemplu, a fost dedicata vernisarii expozitiei Creative Revolution. Aceasta a fost prezentata ca fiind cea mai impresionanta colectie de printuri new york-eze din anii ‘60, colectionarul fiind Claes Bergquist, de la CBC Stockholm, un veteran al publicitatii.
Multe dintre comunicarile tinute la Golden Drum de lideri ai publicitatii mondiale au avut o veritabila tinuta academica la capitolul informatie, fara isa a avea aerul prafuit al cursurilor de universitate. Totusi, pentru unii (si-n categoria aceasta intra polonezii, cehii, slovacii) ceea ce a contat a fost calitatea expunerii, mai degraba decit cea a informatiei.
Golden Drum, un festival academic
Prezentarile au fost lectii servite fara pretentii si cu mult umor, pe care o parte deloc neglijabila a asistentei le-a receptat ca fiind utile dezvoltarii ulterioare a creativitatii i agentiile din care faceau parte. Mentionam printre acestea „Reguli? N-avem nevoie de imputitele de reguli!” sau, altfel spus „Cum se face publicitatea creativa?”, o prezentare de buna calitate semnata Philippe Boutie, consultant pentru Planificare Strategica si Comunicare i cadrul Lamtar Corporation. El a prezentat zece imperative care fac o publicitate sa devina memorabila. „Creatiile originale, a spus Boutie, trebuie sa fie ca un produs emis de un creier genial. Adica atit de simple icit toti sa spuna…ce usor era!, dar atit de speciale icit nimeni sa nu le mai fi pus pe tapet iaintea ta”. Evident, conform titlului expunerii, ultima regula (bonus) a fost aceea ca i publicitate nu e valabila nici o regula.
in acelasi spirit a fost construita si conferinta lui Sebastian Turner, Creative Director la Scholz&Friends Berlin, presedintele juriului celei de-a saptea editii a Festivalului Golden Drum pentru sectiunea TV, Print si Radio. El a enuntat 20 de reguli esentiale pentru o publicitate creativa, aplicate pe cazul concret al campaniei de succes realizata pentru publicatia Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Michael Conrad, presedintele juriului la sectiunea „campanii”, aflat pentru a doua oara i aceasta calitate la Portoroz si cunoscut industriei de publicitate ca presedinte al festivalului de la Cannes 1996 si presedinte al Clio Film 2000, a oferit audientei, i replica la seturile de imperative ilustrate de Turner si Boutie, o scala de evaluare pentru produsul publicitar. Aceasta a fost aplicata timp de mai bine de 20 de ani de Michael Conrad si echipa sa i itreaga retea Leo Burnet, al carei vicepresedinte este.
in ciuda pozelor pe care le afiseaza i cele mai multe ocazii creativii romini, ei nu se pot lauda cu un palmares prea bogat la aceasta editie de festival, ca sa folosim un eufemism pentru orgoliile cititorilor de specialitate.
ADDV (EURO RSCG) a fost singura agentie care a intrat pe lista scurta, fiind selectata pentru printul „Becul” alaturi de o alta agentie, din 111 entry-uri pentru categoria Self Promotion, grup B (Print, Poster& Packaging Design). ADDV a confirmat i acest fel premiile pe care le-a obtinut anul trecut la festivalul national Ad Print.
Creativitatea romineasca sau „A