Din categoria produselor electrocasnice, frigiderele au cel mai inalt grad de penetrare, majoritatea celor care le cumpara facand deja o achizitie de inlocuire a modelelor mai vechi. In procesul de achizitie a unui aparat de racire, cele mai importante aspecte, din punctul de vedere al utilizatorului, sunt consumul energetic si spatiul disponibil din locuinta. Decizia de cumparare este influentata prioritar de pret, intr-o pondere de 77%, dar si de brand si de afinitatea fat
Din categoria produselor electrocasnice, frigiderele au cel mai inalt grad de penetrare, majoritatea celor care le cumpara facand deja o achizitie de inlocuire a modelelor mai vechi.
In procesul de achizitie a unui aparat de racire, cele mai importante aspecte, din punctul de vedere al utilizatorului, sunt consumul energetic si spatiul disponibil din locuinta. Decizia de cumparare este influentata prioritar de pret, intr-o pondere de 77%, dar si de brand si de afinitatea fata de brand si de compania producatoare (46%). Nu in ultimul rand, promotiile joaca un rol important in alegerea unui produs.
Piata locala a frigiderelor a urmat un trend ascendent, fiind foarte dinamica, atat din punctul de vedere al producatorilor, cat si al consumatorilor, canalelor de distributie si al serviciilor. Totusi, inceputul slab al anului 2005 pe piata produselor electronice si electrocasnice, in general, i-a determinat pe principalii producatori sa lanseze promotii agresive pentru stimularea creditarii, presiunea preturilor fiind o caracteristica definitorie a pietei.
“Dupa cresterea exploziva a pietei din anul 2003, generata preponderent de relaxarea ofertei de credite de consum, piata a stagnat, ba chiar, in 2005, am asistat la o diminuare a cererii cu aproximativ 5%”, afirma Monica Iavorschi, sales & marketing director la compania Arctic. “Pe de alta parte, ca orice alta piata care se indreapta spre maturitate, profilul consumatorului s-a schimbat. Utilizatorul casnic tinde sa devina din ce in ce mai sofisticat, asteptarile sale fiind indreptate catre produse mai specifice si mai complexe, cu atribute care reprezinta valoare adaugata – siguranta, economie de timp, durabilitate, performante tehnice, economie de energie -, dar si atribute emotionale, precum confort, life-style, modernitate, relaxare, satisfactie. Aceste tendinte se observa, in special, la consumatorii tineri, intre 25 si 30 de ani, din mediul urban”, adauga Monica Iavorschi.
Potrivit lui Han Khyu, presedintele LG Electronics Romania, piata aparatelor frigorifice este estimata la 500.000 de unitati, usoara scadere a vanzarilor pe acest segment de electrocasnice avand drept cauza, printre altele, si rata ridicata de penetrare a lor in randul populatiei.
“Dinamica vanzarilor a fost si este influentata si de restructurarea marilor magazine de retail, care a avut loc in ultimul timp, de penetrarea marilor retele cash&carry, ceea ce a dus la scaderea ponderii magazinelor independente”, este de parere Han Khyu.
Reprezentantul LG Electronics constata ca, din punctul de vedere al preferintelor de consum, a crescut interesul pentru combinele frigorifice cu capacitate intre 320 si 350 de litri si tehnologie “no frost”, datorita faptului ca, pe de o parte, utilizatorul beneficiaza intr-un spatiu limitat de doua produse, frigider si congelator, iar, pe de alta parte, acesta economiseste timp prin eliminarea procesului de dezghetare. De o usoara crestere se bucura si frigiderele “side-by-side”, estimate la un nivel al pietei de pana la 2.000 de unitati.
Conform informatiilor furnizate de compania Electrolux Romania, in cadrul categoriei analizate, congelatoarele au inregistrat anul trecut cele mai slabe performante. Cauza principala ar fi disponibilitatea consumului de alimente proaspete si integrarea acestor aparate electrocasnice intr-un ansamblu mai util, si anume combinele frigorifice. O tendinta de crestere consolidata se inregistreaza pe segmentul de produse incorporabile.
“Nu se poate estima daca sunt diferente intre consumatorii tineri si cei in varsta in ceea ce priveste tipul aparatului achizitionat, dar un lucru este sigur: romanii nu-si cumpara frigidere noi doar pentru ca se demodeaza, ci doar daca se defecteaza sau ies din uz. Aceasta este tendinta curenta a pietei”, afirma Carmen Georgescu, communication & marketing manager, Electrolux Romania.
Mircea Dobre, country manager la Whirlpool Romania, apreciaza ca rata de innoire este in medie de sase, sapte ani, in crestere evidenta fata de anul 2000, cand frigiderul era inlocuit dupa zece ani de utilizare sau chiar mai mult. De obicei, echipamentele obosite moral sunt trimise catre mediul rural sau catre casele de vacanta.
“Consumatorul din Romania este pragmatic si atent la ceea ce plateste, mai ales atunci cand este vorba de bunuri de folosinta indelungata. Este dispus sa plateasca un pret mai mare pentru produsele pe care le cumpara in masura in care considera ca investitia sa se justifica”, precizeaza Mircea Dobre.
In opinia sa, pe piata noastra, decizia de cumparare a echipamentelor frigorifice apartine, in cele mai multe cazuri, barbatilor. Ei sunt cei care urmaresc si analizeaza detaliile tehnice ale aparatelor si de aceea elementele care conteaza in alegerea frigiderului sau a combinei tin mai mult de caracteristici si performante tehnice decat de design. Aceste considerente se aplica la segmentele de pret mic si mediu, in timp ce la produsele de top criteriile de selectie sunt cu totul altele: banii nu mai sunt o problema, drept pentru care se cauta frigiderele care se integreaza in estetica locuintei si care ofera spatiu mare de depozitare, precum si caracteristici si functii complexe.
Principalele caracteristici ale pietei locale
• Piata totala a aparatelor frigorifice este estimata intre 450.000 si 600.000 de unitati, anual.
• Produsele realizate in Romania, la Arctic si Electrolux, reprezinta o pondere importanta in piata totala.
• Romanii nu-si permit sa schimbe aparatele frigorifice din dotarea gospodariei odata cu evolutia tehnologiei de racire, a claselor de energie sau a dotarilor. Mai degraba, le innoiesc in momentul in care gradul de uzura al acestora este foarte ridicat.
• Pretul ramane factorul determinant in decizia de cumparare; totusi, eficienta, ergonomia si designul produselor devin componente din ce in ce mai importante in procesul de cumparare.
• Incepe sa scada interesul cumparatorilor pentru aparate frigorifice din alta clasa energetica decat A. Motivele tin nu numai de dorinta de a economisi curent electric, ci si de faptul ca in locuintele consumatorilor se regasesc acum tot mai multe echipamente si aparate, unele mari consumatoare de energie, in timp ce in multe cazuri circuitele electrice au ramas aceleasi, iar capacitatea lor este limitata.
• O alta tendinta pe piata locala este orientarea catre frigidere incorporabile, desi in acest moment sunt putini jucatori in Romania care ofera astfel de produse.
Sursa: producatorii
Productia interna de aparate frigorifice
Tipul aparatului | Nr. unitati |
Frigidere si congelatoare combinate, cu usi exterioare separate | 580.134 |
Frigidere de tip casnic incastrabile | 88.556 |
Alte frigidere de tip casnic | 31.418 |
Congelatoare tip lada, cu capacitate mai mica de 800 de litri | 56.651 |
Congelatoare tip dulap, cu o capacitate mai mica de 900 de litri | 69.202 |
Sursa: Institutul National de Statistica