populatiei, dar nu suficient. Volumul restantelor la credite a inceput sa se plaseze clar, de la inceputul acestui an, pe un trend ascendent. Explicatia data de bancheri se regaseste in majorarea masei creditelor. „Este firesc sa creasca valoarea creditelor restante, in conditiile in care totalul creditelor curente a ajuns, la sfarsitul lunii iulie, la peste 360.000 de miliarde lei”, sustin majoritatea bancherilor. Cu toate acestea, „gradul de indatorare a romanilor este de 15%-20% comparativ cu 90% gradul de indatorare a cetatenilor din Europa de Vest”, declara Gabriel Licuriceanu, director in BCR. In aceste conditii, este destul de evident ca piata restantierilor la credite este inca la inceput, iar faptul ca procentual restantele nu depasesc 1% din valoarea totala a creditelor nu are de ce sa-i sperie momentan pe bancheri.Valoarea medie a ratei restante pe client: 80 de euroCampioane la restante sunt creditele de consum, de nevoi personale si de vacanta. Creditele pe termen mediu si lung au o rata a nerambursarilor destul de redusa. Daca majoritatea restantierilor consemnati in statisticile BNR se dovedesc a fi cei care au luat credite anul trecut, trebuie mentionata o anumita accelerare a ritmului de crestere a restantierilor in lunile de vara. Dupa cum explica Elena Mirea, director Delos Credit Info, marile banci au inteles avantajul externalizarii serviciului de recuperare a creditelor. Astfel, pentru perioada de maximum 90 de zile restanta la rata creditului in care bancile trebuie sa urmareasca recuperarea creditului, bancile comerciale au inceput sa apeleze la serviciile firmelor specializate in acest domeniu: Delos Credit Info si Kasolventza. „Portofoliul nostru de clienti a crescut cu 25% in al doilea trimestru al anului fata de primul. Cresterea se datoreaza in mare parte faptului ca bancile au inceput sa ne predea cazuri de clienti inca de la prima rata restanta, ceea ce face ca noile cazuri care ne-au marit portofoliul sa fie dintre cei care au contractat credite in lunile aprilie si martie ale acestui an”, declara Elena Mirea. Peste 50% din cazurile trecute spre recuperare au intarzieri la plata de sub un an, iar valoarea pe care societatile de recuperare a debitelor o au de incasat este de maximum 2.000 de euro pe client. „Media ratelor pe care le avem de recuperat este cuprinsa intre 20 si 80 de euro, fapt care arata ca majoritatea recuperarilor le avem de facut la creditele de consum si de nevoi personale. In cazul creditelor ipotecare, nu am avut pana acum nici o intarziere raportata”, spune Mirea. La o valoare medie a ratei de recuperat atat de mica, numarul restantierilor la credite poate fi de ordinul zecilor de mii. In acest context, cea mai mare banca din sistem, BCR, care detine o cota de piata de peste 30% din totalul creditelor in sistemul bancar, arata ca volumul restantelor inregistrate de ea reprezinta doar 0,25% din totalul portofoliului sau. „Din totalul restantelor inregistrate la BCR, 65% sunt intarzieri mai mici de 30 de zile”, a declarat Alin Nitu, director executiv adjunct al Directiei credite de retail din BCR. O alta statistica reprezentativa indicata de oficialii BCR este cea referitoare la volumul total al creditelor nenominalizate in structura bancii, de peste 40% din total. Aceasta ar fi si explicatia cresterilor inregistrate la restantele creditelor in valuta, care ajung din urma intarzierile la plata ale creditelor de consum.