După ce au fost forţaţi să plătească diferite taxe sau comisioane pe care nu ştiau că le au în contracte, clienţii s-au organizat, şi-au luat avocaţi şi sunt hotărâţi să lupte cu băncile. Mii de clienţi ai băncilor şi-au angajat deja avocaţi pentru a cere în justiţie modificarea contractelor pe care le au în derulare. Deşi ei pot cere în instanţă suspendarea plăţii ratelor pe o anumită perioadă de timp, avocatul Gheorghe Piperea le-a explicat celor peste 1.000
După ce au fost forţaţi să plătească diferite taxe sau comisioane pe care nu ştiau că le au în contracte, clienţii s-au organizat, şi-au luat avocaţi şi sunt hotărâţi să lupte cu băncile.
Mii de clienţi ai băncilor şi-au angajat deja avocaţi pentru a cere în justiţie modificarea contractelor pe care le au în derulare.
Deşi ei pot cere în instanţă suspendarea plăţii ratelor pe o anumită perioadă de timp, avocatul Gheorghe Piperea le-a explicat celor peste 1.000 de clienţi pe care-i reprezintă în viitoarele procese cu băncile că această cerere este cu dublu tăiş.
„Tribunalul poate să suspende plata ratelor, dar sunt şi anumite riscuri. Dacă tribunalul nu va da câştig de cauză clientului, acesta va trebui să achite toate sumele restante odată”, ne-a declarat avocatul.
Şi Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) susţine că o contestare a actului adiţional nu suspendă obligaţia clientului de a achita ratele conform contractului, dar poate cere îngheţarea ratelor sau a costurilor în litigiu cu acordul scris al creditorului sau, în cazul în care vă adresaţi instanţei de judecată, doar dacă aceasta aprobă o astfel de cerere.
ARB îşi pregăteşte planul de bătaie
Reprezentanţii Asociaţiei Române a Băncilor (ARB) spun că debitorii sunt obligaţi să-şi achite ratele chiar şi atunci când sunt în litigiu cu băncile. Gabriela Folcuţ, purtătoare de cuvânt a ARB, spune că asociaţia va angaja o casă de avocatură pentru a se consulta cu privire la Ordonanţa 50 şi apoi pentru a decide care vor fi următorii paşi pe care îi va întreprinde asociaţia.
Potrivit reprezentantei ARB, asociaţia a solicitat ANPC clarificarea unor prevederi ale OUG 50/2010 pentru a nu crea interpretări greşite care să conducă la dispute nedorite între clienţi şi instituţiile de credit.
Clauzele abuzive, motiv disputat în tribunale
Potrivit lui Gheorghe Piperea, clienţii băncilor acuză clauzele abuzive care permit creditorilor să modifice anumite do bânzi şi comisioane după bunul plac, fără a-i notifica.
Totodată, ei critică şi aşa-zisul comision de administrare a riscului, pe lângă alte cerinţe. Printre băncile care se presupune că vor fi chemate în instanţă se numără Volksbank, Bancpost şi BCR.
Pe de altă parte, Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, spune că împrumuturile în derulare ar trebui să beneficieze de aceleaşi condiţii ca şi la cele noi.
El spune că patru puncte procentuale este o discrepanţă foarte mare între o dobândă anuală efectivă (DAE) de 10% la un credit imobiliar în derulare şi 6%, cât are unul nou. „Acesta este un semn că piaţa nu funcţionează corect şi ar fi păcat să nu corectăm aceste greşeli care sunt în contractele de creditare”, afirmă şeful Consiliului Concurenţei.
Potrivit lui, instituţia pe care o conduce va comanda peste şase luni un studiu pentru a vedea cum a evoluat piaţa de la impunerea Ordonanţei 50.
ING cheamă clienţii la discuţii, unul câte unul
ING Bank stă la dispoziţia tuturor clienţilor săi pentru discuţii individuale, dar nu încurajează negocieri „colective” atâta timp cât contractele de credit sunt individuale, se anunţă într-un comunicat al băncii.
În schimb, oficialii RBS spun că, în perioada următoare, toţi clienţii care au un contract de credit în derulare la această bancă vor primi notificări prin care vor fi informaţi despre modificările ce vor fi aduse la contractele de credit prin intermediul actelor adiţionale. Data-limită pentru răspunsul clienţilor la modificările prevăzute în actul adiţional este 29 octombrie 2010. Data este cu 40 de zile peste timpul acordat de autorităţi pentru clarificarea problemei.
MOTIVE
Ce îi deranjează pe debitorii români
„Cămătăria organizată” este una dintre expresiile cel mai frecvent folosite de către clienţi atunci când vine vorba de bănci.
Primul lucru de care au fost acuzate băncile este lipsa de transparenţă de care dau dovadă atunci când un client merge să se intereseze de un credit.
Faptul că nu au fost lăsaţi să citească contractul înainte de a-l semna este o altă nemulţumire a debitorilor hotărâţi să acţioneze în instanţă băncile.
Nici faptul că unele bănci încă nu au renunţat la comisionul de rambursare anticipată în termenul dat de autorităţi nu este uitat de clienţi.
Unele comisioane precum cel de risc sau cel de administrare a creditului sunt şi ele foarte blamate. Unii debitori s-au trezit în contracte chiar cu taxe şi comisioane abuzive.
Un alt fapt foarte supărător pentru clienţi sunt taxele penalizatoare pe care trebuie să le plătească în anumite cazuri sau faptul că le este „îngrăşată” rata peste noapte şi nu sunt anunţaţi de acest lucru.
LITIGIU
„Tribunalul poate să suspende plata ratelor, dar sunt şi riscuri. Dacă instanţa nu va da câştig de cauză clientului, el va plăti toată suma restantă deodată.“,
GHEORGHE PIPEREA, avocat
„Clienţii au obligaţia să-şi plătească ratele. Asociaţia Română a Băncilor îşi va angaja o casă de avocatură pentru a se consulta cu privire la OUG 50.“,
GABRIELA FOLCUŢ, purtător de cuvânt ARB
„Patru puncte procentuale diferenţă la dobânda anuală efectivă între creditele noi şi cele vechi arată că piaţa nu funcţionează cum trebuie.“,
BOGDAN CHIRIŢOIU, şeful Consiliului Concurenţei