aceste forme de finantare difera din punct de vedere juridic si economic. In cazul creditului bancar, cumparatorul masinii devine automat proprietar dupa semnarea contractului de vanzare cumparare. In cazul leasingului, proprietar ramane societatea, chiar daca cumparatorul utilizeaza deja masina. Dar si in cadrul leasingului exista anumite diferentieri, date de formele de leasing practicate: operational sau financiar. In cazul leasingului financiar, bunul este inregistrat in patrimoniul utilizat
aceste forme de finantare difera din punct de vedere juridic si economic. In cazul creditului bancar, cumparatorul masinii devine automat proprietar dupa semnarea contractului de vanzare cumparare. In cazul leasingului, proprietar ramane societatea, chiar daca cumparatorul utilizeaza deja masina. Dar si in cadrul leasingului exista anumite diferentieri, date de formele de leasing practicate: operational sau financiar. In cazul leasingului financiar, bunul este inregistrat in patrimoniul utilizatorului care are dreptul de a calcula amortizarea, iar cota de amortizare si dobanzile sunt deductibile fiscal (in jur de 45%). De aceea si leasingul financiar este mai aproape de linia de credit decat de operatiunea de leasing propriu-zis, singura diferenta dintre cele doua forme de finantare fiind data de aspectul juridic, de cine este proprietarul bunului. In cazul leasingului operational, avem de-a face cu o inchiriere propriu-zisa, bunul este inscris in patrimoniul finantatorului, iar utilizatorul nu inregistreaza nimic in contabilitate. In cazul leasingului operational, deductibilitatea fiscala este de 100 la suta. Se observa astfel ca in cazul celor doua tipuri de leasing existente, cel operational este net avantajos fata de cel financiar. Dar pe piata romaneasca cota leasingului operational este sub 10 la suta. O alta anomalie a pietei este data de faptul ca, teoretic, leasingul, chiar si cel financiar, ar fi trebuit sa fie mai ieftin decat creditul bancar. Dupa cum se observa si din tabelul alaturat acest lucru nu se intampla. Fenomenul se explica prin faptul ca avem de-a face cu o piata in formare. Societatile de leasing se constituie ca entitati independente. In conditiile actuale insa, parte din societatile de leasing care s-au constituit independent, din motive financiare au apelat la creditele bancare si astfel a aparut un cost suplimentar la preturile initiale. Pe de alta parte, in piata romaneasca foarte multe din societatile de leasing sunt parte integranta a unui grup financiar si au fost constituite, de cele mai multe ori, ca subsidiare ale bancilor. Partea proasta insa este faptul ca finantarea nu a fost asigurata printr-o majorare de capital a societatilor la care bancile sunt actionari 100 la suta, ci tot prin deschidere de linii de credit. Cu toate acestea, cele doua forme de finantare existente la noi au, in ambele cazuri, anumite avantaje. De exemplu, daca se doreste o masina din afara Uniunii Europene este mult mai recomandabil leasingul deoarece taxele vamale se platesc numai la 20 la suta din valoarea bunului, iar taxele vamale se platesc etapizat o data cu rata. In cazul creditului bancar, aceste valori se platesc integral la achizitionarea masinii, ceea ce conduce la un efort financiar mai mare. Pe termen scurt, costurile creditului sunt mai mici decat cele ale leasingului, insa un alt set de avantaje care pledeaza pentru leasing se refera la faptul ca o companie de leasing este mult mai flexibila si mai operativa in privinta finantarii, spre deosebire de o banca, unde regulile sunt mult mai rigide si mai multe. Pe de alta parte, datorita parteneriatelor incheiate de banci cu societatile de asigurari, cu producatorii sau distribuitorii directi, toate aceste costuri pot fi mai mici si se pot incheia toate in acelasi loc, economisindu-se astfel timp. Dupa cum ne-a declarat Cornel Coca Constantinescu, presedintele Asociatiei Nationale a Societatilor de Leasing din Romania, „nivelul avansului poate fi discutat cu societatea, in unele cazuri ajungandu-se chiar la avans zero, iar valoarea reziduala poate fi diminuata.”Un alt aspect este legat de specificul societatilor de leasing, deoarece exista si societati independente unde costurile totale pot fi mai mici decat cele de la subsidiarele bancilor sau decat un credit bancar. In exemplul oferit de Capital aveti costurile unui Renault MA