Prețul produselor de bază pentru un mic dejun obișnuit a crescut cu 55% într-un an, în principal din cauza majorării prețurilor la cacao și carne de porc, conform celui mai recent indice al produselor de bază pentru micul dejun publicat de platforma de tranzacționare și investiții eToro.
Creșterea semnificativă a prețurilor la alimentele pentru micul dejun depășește indicii de consum
Această creștere a prețurilor la alimentele esențiale pentru micul dejun a fost mult mai pronunțată decât creșterea de 5,9% a indicelui prețurilor de consum (IPC) din România și creșterea de 2,07% a prețurilor la alimente în aceeași perioadă, sugerând că presiunile asupra prețurilor vor continua să afecteze consumatorii.
Ben Laidler, Strategul pentru piețele globale de la eToro, a subliniat că prețurile alimentelor de bază au fost extrem de volatile de la începutul pandemiei și războiului din Ucraina.
Deși unele presiuni asupra lanțului de aprovizionare s-au atenuat, fenomenele meteorologice extreme și bolile din emisfera sudică au continuat să genereze volatilitate în prețurile unor alimente esențiale pentru micul dejun.
Recoltele de cacao, portocale și cafea au fost cele mai afectate în ultimul an, iar mulți producători funcționează acum la capacitate redusă și apelează la stocurile de rezervă unde este posibil.
„Prețurile alimentelor de bază au cunoscut o volatilitate imensă de la pandemie și de la debutul războiului din Ucraina. Deși unele dintre aceste presiuni asupra lanțului de aprovizionare s-au diminuat, vremea extremă și bolile din sudul lumii au provocat o volatilitate sporită a prețurilor unor alimente cheie pentru micul dejun. Recoltele de cacao, portocale și cafea au fost cel mai puternic afectate în ultimul an, mulți producători funcționând acum la capacitate redusă și recurgând la stocuri de rezervă acolo unde este posibil”, a declarat Ben Laidler.
Impactul asupra consumatorilor
Ben Laidler a observat că diferența semnificativă de preț la produsele alimentare pentru micul dejun ar putea începe să influențeze comportamentul consumatorilor.
Acest lucru este pe măsură ce prețurile unor produse, precum grâul și laptele, scad, în timp ce prețurile altor produse, cum ar fi sucul de portocale, cacaua și cafeaua, ating niveluri record.
„Este posibil ca diferența masivă de preț pe care o vedem în cazul produselor alimentare pentru micul dejun să înceapă să aibă un impact asupra comportamentului consumatorilor, pe măsură ce prețurile unor produse pentru micul dejun, cum ar fi grâul și laptele, scad, iar cele pentru alte produse, cum ar fi sucul de portocale, cacaua și cafeaua, ating niveluri record”, a mai transmis strategul eToro.
Scumpiri record la cacao și suc de portocale
Prețurile la cacao au înregistrat cea mai mare creștere dintre toate produsele de bază pentru micul dejun, crescând cu 270% în ultimul an.
Seceta severă din Africa de Vest, regiune care produce 80% din cantitatea mondială de cacao, a contribuit semnificativ la deficitul de aprovizionare și la creșterea prețurilor.
Similar, sucul de portocale s-a confruntat cu presiuni asupra ofertei, cauzate de boli ale culturilor și de fenomene meteorologice extreme în Statele Unite, sudul Europei și Brazilia, înregistrând o creștere de 39% în ultimele 12 luni.
În contrast, prețul grâului a scăzut cu 14,4%, iar cel al laptelui cu 3,9% în ultimul an.