Cei mai mari producatori de gresie si faianta din Uniunea Europeana sunt Italia si Spania. Impreuna, cele doua tari detin peste 86% din productia UE de profil si aproape un sfert din piata mondiala. Companiile spaniole au inregistrat cresteri spectaculoase in ultimul deceniu. De la o productie de 220 milioane mp de placi ceramice in 1990 s-a ajuns anul trecut la aproape 650 milioane mp, ceea ce inseamna practic o triplare a productiei. Anul trecut productia Italiei a fost de 630 milioane mp de placi ceramice, plasandu-se pe locul secund. Pe plan mondial, Spania si Italia sunt urmate de Brazilia (10,6%), China (10%) si Turcia (4%). Insa cele mai importante piete europene sunt Germania, Marea Britanie si Franta, iar la nivel global SUA.
Consumul de placi ceramice are cea mai buna dinamica in tarile din centrul si estul Europei. Statistica exporturilor spaniole este relevanta in acest sens. In timp ce anul trecut la nivelul Uniunii Europene, exporturile au crescut cu numai 1%, tarile foste comuniste au cumparat cu 6,6% mai multa gresie si faianta. Totusi, UE ramane cel mai mare consumator, cu 39% din totalul vanzarilor, in timp ce tarile candidate la aderare la Uniune conteaza cu 11,1%. In acest ritm insa, piata central si est-europeana devine din ce in ce mai interesanta, fiind in plina expansiune.
Este de remarcat cota mare din productiile totale, atat la Spania, cat si la Italia, care se consuma pe plan local. Aproape jumatate din productiile totale sunt consumate pe plan intern in Spania, fiind un bun indicator al dinamicii constructiilor din aceasta tara. Placile ceramice sunt utilizate tot mai des de catre arhitecti pentru executarea de finisaje de calitate. Fatadele tip cortina, realizate pana in prezent din sticla, sunt inlocuite cu fatade realizate din placi ceramice.
Cresteri importante se inregistreaza din partea unor tari precum Canada si SUA, piete care se dezvolta intr-un ritm alert. Comparativ cu 2001, anul trecut exporturile spre America de Nord au crescut cu aproape 14%, inregistrandu-se cel mai important salt din punctul de vedere al cererii. Interesant este ca in Spania, 80% din cele 265 de unitati de profil sunt concentrate in provincia Castellon. Numarul de locuri de munca este de 25.900, iar alte 5.000 sunt dependente de aceasta industrie. Italia si Spania, aflate intr-o competitie acerba pe piata mondiala, si-au crescut an de an investitiile pentru modernizarea productiei. In anul 2001, investitiile spaniole s-au cifrat la 165,5 milioane euro, in timp ce in Italia, in ultimii ani, s-au alocat intre 6 si 10% din cifra de afaceri pentru investitii.
Cresterea cererii mondiale de produse ceramice, destinate in primul rand realizarii de finisaje se datoreaza avantajelor comparativ cu metodele clasice. Placile ceramice sunt impermeabile si sunt realizate din materiale exclusiv naturale. Dezvoltarea tehnologiilor permite, la ora actuala, obtinerea unor placi cu abateri sub 0,3 mm la placi cu latura de 90 cm, ceea ce asigura un montaj usor. Sunt usor de intretinut si nu se degradeaza sub actiunea factorilor atmosferici. Practic, dupa montare, in afara de curatarea periodica, placile nu mai necesita nici un fel de operatiune suplimentara pe intreaga durata de existenta a cladirii. Suprafetele interioare acoperite cu astfel de placi permit mentinerea unei igiene perfecte, fiind de preferat pentru realizarea salilor de baie, bucatariilor, laboratoarelor, piscinelor, fatadelor decorative. Utilizarea acestor elemente a devenit obisnuita pentru spatii publice, centre comerciale, pavaje pentru strazi si multe altele. In plus, arhitectii regasesc o gama imensa de forme, culori si texturi pe care le pot utiliza la proiectarea celor mai diverse spatii.