Parlamentul vrea să crească marja de eroare a aparatelor radar
Există o probabilitate crescută ca în perioada următoare Parlamentul României să modifice marja de eroare a aparatelor radar. Dacă acest proiect va fi adoptat, limitele de viteză în localități și pe restul drumurilor din România ar putea să crească.
În Senat a fost depus un proiect de modificare a legii rutiere din România. Prin amendamentele propuse, inițiatorii doresc să mărească marja de eroare a aparatelor radar.
Aceasta înseamnă că șoferii ar putea depăși viteza maximă legală cu o diferență mai mare de km/h, fără a fi sancționați.
Toate dispozitivele de măsurare a vitezei pot avea abateri, ceea ce implică o discrepanță între viteza reală a unei mașini și cea înregistrată de aparat.
Din acest motiv există o limită de toleranță, inclusiv în cazul aparatelor de măsurare a vitezei folosite de Poliția Rutieră. Legea stabilește că limita de toleranță este de +/- 5 km/h față de viteza maximă admisă.
Care este marja de eroare actuală
Acest lucru înseamnă că, de exemplu, dacă pe o porțiune de drum unde limita este de 80 km/h, un șofer circulă cu 85 km/h, acesta nu va fi sancționat.
Noua propunere legislativă, aflată în analiza Parlamentului României, vizează modificarea limitei de toleranță a aparatelor radar.
Conform acestei propuneri, în situația în care se constată depășirea limitei legale de viteză prin intermediul radarului, polițistul ar putea fi obligat să aplice în favoarea șoferului două marje de eroare:
- 10 km/h, pentru cei care circulă cu viteze de până la 100 km/h inclusiv;
- 10%, pentru cei care depășesc 100 km/h.
Aceasta implică că șoferii ar putea să circule cu o viteză mai mare fără a fi sancționați. Prin urmare, în cazul în care noile limite de toleranță vor fi adoptate, viteza maximă permisă în localități va fi de 60 km/h.
Limitele de viteză impuse
De asemenea, limitele de viteză vor fi ridicate și pe restul drumurilor.
- 60 km/h în localitatea (+10 km/h);
- 100 km/h în afara localității, pe drumurile naționale (+10 km/h);
- 110 km/h pe drumurile europene (+10%);
- 132 km/h pe drumurile expres (+10%);
- 143 km/h pe autostradă (+10%).
Nu se modifică limita de viteză impusă prin lege, ci viteza maximă cu care șoferii pot circula fără a fi sancționați.
În prezent, limita de viteză pe șoselele din România, conform Codului Rutier actualizat în 2024, diferă în funcție de categoria drumului.
- 50 km/h în localitate;
- 90 km/h în afara localității, pe drumurile naționale;
- 100 km/h pe drumurile europene;
- 120 km/h pe drumurile expres;
- 130 km/h pe autostradă.
Pe anumite segmente de drum, aceste limite pot varia în funcție de mai mulți factori, iar autoritățile iau deciziile în acest sens.
De exemplu, în apropierea trecerilor de pietoni, viteza maximă poate fi redusă până la 30 km/h, indiferent de tipul de drum.
În localități, administratorul drumului poate decide să mărească limita de viteză în anumite zone, dar nu mai mult de 80 km/h.
Amenzile pentru depășirea vitezei legale
Depășirea limitei de viteză este sancționată cu amendă și, în unele cazuri, cu suspendarea permisului de conducere. Sancțiunile variază între 2 și 20 de puncte de amendă, în funcție de viteza cu care ai depășit limita.
- 10 – 20 km/h: 2 – 3 puncte de amendă;
- 21 – 30 km/h: 4 – 5 puncte de amendă;
- 31 – 40 km/h: 6 – 8 puncte de amendă;
- 41 – 50 km/h: 9 – 20 puncte de amendă;
- 51 – 70 km/h: 9 – 20 puncte de amendă + suspendarea permisului de conducere pentru 90 de zile;
- peste 70 km/h: 9 – 20 puncte de amendă + suspendarea permisului de conducere pentru 120 de zile.
În acest an, punctul de amendă a fost majorat cu 20 de lei comparativ cu nivelul din anii precedenți. Conform legislației, valoarea unui punct de amendă este echivalentă cu 5% din salariul minim brut. Astfel, în prezent, valoarea unui punct de amendă este de 165 de lei.