cea mai facila modalitate de plata este favorizarea firmelor occidentale. Anul trecut s-a spus ca alegerea americanilor de la Bechtel pentru cel mai mare proiect de infrastructura din ultimii 20 de ani a fost pretul pe care a trebuit sa-l platim pentru sprijinul pe care ni l-a acordat SUA la intrarea in NATO. Anul acesta, a venit randul celor din UE sa fie multumiti. European Aeronautic Defence and Space Company (EADS) a castigat, fara licitatie, un contract de peste un miliard de euro. In schim
cea mai facila modalitate de plata este favorizarea firmelor occidentale. Anul trecut s-a spus ca alegerea americanilor de la Bechtel pentru cel mai mare proiect de infrastructura din ultimii 20 de ani a fost pretul pe care a trebuit sa-l platim pentru sprijinul pe care ni l-a acordat SUA la intrarea in NATO. Anul acesta, a venit randul celor din UE sa fie multumiti. European Aeronautic Defence and Space Company (EADS) a castigat, fara licitatie, un contract de peste un miliard de euro. In schimbul acestor bani, concernul vest-european ar urma sa asigure „o solutie integrata pentru securitatea si supravegherea granitelor”.Negocierile au avut loc in secret, iar semnarea intelegerii s-a petrecut cu ocazia vizitei in Romania a cancelarului german Gerhard Schroeder. Se spera, probabil, ca mass-media sa acorde mai multa importanta incursiunii acestuia la mormantul tatalui sau decat contractului. Nu s-a intamplat insa asta, si autoritatile au fost prinse pe picior gresit.Drept dovada, au tinut-o mai bine de doua saptamani in balbaieli si contradictii. Un prim subiect controversat a fost sursa fondurilor. La inceput, seful Politiei de Frontiera, chestorul-sef Aurel Neagu, si purtatoarea de cuvant a Guvernului, Despina Neagoe, au sustinut ca banii vor proveni de la buget si din fonduri Phare. Reprezentantii UE au negat insa ca vor contribui financiar.si costul total al proiectului a fost rastalmacit in fel si chip. Exista cel putin trei versiuni: 650 de milioane de euro, „in jur de 800 de milioane de euro” si „peste un miliard de euro”. Cel mai credibil pare a fi ministrul integrarii, Alexandru Farcas, care a spus ca, pentru inceput, vor fi imprumutati 650 de milioane de euro, diferenta pana la un miliard urmand sa fie contractata ulterior. Nici modul de alegere a EADS nu a fost explicat mai bine. Unii oficiali afirma ca a fost vorba de negociere cu o singura sursa, in timp ce altii ii contrazic si vorbesc de selectie de oferte.Nu au scapat de balbaieli nici lamuririle privind contractul de offset care, potrivit legii, ar trebui sa existe in asemenea situatii. Mai exact, in cazul achizitiilor mai mari de cinci milioane de euro din domeniul apararii si sigurantei nationale, cel care livreaza produsele sau serviciile trebuie sa se angajeze ca, de cel putin 80% din suma primita, va achizitiona produse sau servicii din Romania. La inceput s-a spus ca nu exista un astfel de contract. Mai apoi, secretarul de stat din Ministerul Administratiei si Internelor (MAI), Toma Zaharia, vorbea, intr-un interviu acordat cotidianului Evenimentul Zilei, de operatiuni compensatorii de „pana la 30% din valoarea contractului”. Decebal Ilina, secretar de stat in Ministerul Economiei si Comertului, a declarat, o zi mai tarziu, ca Zaharia ar trebui „sa citeasca legea”.”In cazul EADS, Guvernul a gresit de doua ori: ca nu le-a spus contribuabililor despre ce este vorba si ca nu a facut o licitatie publica, care ar fi dus la obtinerea unei valori mai mici a contractului”, crede purtatorul de cuvant liberal Eugen Nicolaescu. El considera ca alegerea EADS are la baza si interese ale Internationalei Social-Democrate.In ciuda acestor contradictii si acuzatii, reprezentantii concernului au preferat sa se abtina de la comentarii. „Va pot spune doar ca suntem foarte bucurosi de acest contract, care va ajuta Romania sa indeplineasca conditiile tratatului Schengen. Nu vrem sa intervenim in chestiuni de politica interna”, ne-a declarat Michael Meissner, vicepresedinte al EADS Deutschland.si oficialii europeni incearca sa se tina la distanta. Giorgio Ficcarelli, insarcinat cu afaceri al Delegatiei Comisiei Europene la Bucuresti, spune: „Nu exista in momentul de fata nici o ancheta a Comisiei in legatura cu acest contract. Vrem doar sa evitam suprapunerea cu programul Phare si asigurarea complementaritatii proiectelor.”Trebuie spus ca sistemul de securizare a frontierelor nu este prima afacere pe care EADS o incheie cu Guvernul Romaniei. Mai mult, cooperarea dintre cele doua entitati a inceput in urma cu peste 30 de ani, in cadrul programului Alouette III, care viza realizarea unor elicoptere competitive pentru Armata romana. In 2002, IAR Ghimbav si Eurocopter au fuzionat, iar compania creata, Eurocopter Romania, va moderniza si va produce aparate de zbor de lupta sau utilitare. Surse din cadrul concernului ne-au declarat ca EADS doreste sa coopereze si cu alte companii de profil, prima vizata fiind Romaero.EADS este un concern infiintat in iulie 2000, in Olanda, prin fuziunea companiei germane DaimlerChrysler Aerospace AG, a francezilor de la Aerospatiale Matra si a spaniolilor de la CASA. Guvernele celor trei tari detin un numar important de actiuni si, in practica, exercita un control destul de strict asupra politicii EADS, avand in vedere domeniul de activitate. Cele mai cunoscute divizii ale concernului sunt Airbus, Eurocopter, Eurofighter si MBDA Euromissile. EADS este principalul contractor al proiectelor navetei Arianne si al sistemului Gallileo. In 2003, concernul a obtinut venituri de peste 30 de miliarde de euro si avea 109.000 de salariati.
CRONOLOGIA UNEI CONTROVERSE
12 august: are loc, la Bucuresti, cu ocazia vizitei cancelarului german Gerhard Schroeder, semnarea contractului dintre Ministerul Administratiei si Internelor (MAI) si EADS.
17 august: atat reprezentantii MAI, cat si seful Politiei de Frontiera, chestorul-sef Aurel Neagu, si purtatoarea de cuvant a Guvernului, Despina Neagoe, afirma ca proiectul va fi finantat cu bani de la buget si de la Uniunea Europeana.
– In aceeasi zi, reprezentantii Delegatiei Comisiei Europene in Romania au declarat ca nu au informatii ca proiectul va primi bani prin fondul Phare.
21 august: Alexandru Farcas, ministrul integrarii europene, incearca sa faca lumina: „Se pare ca s-a gresit la nivelul Ministerului Administratiei si Internelor. Cineva a lasat sa se inteleaga ca e un contract cu finantare de la Uniunea Europeana. Realitatea e cu totul alta.”
24 august: reprezentantii MAI au incercat sa le explice ziaristilor cat costa securizarea frontierelor si cum a fost aleasa compania vest-europeana. Ei au reusit, insa, sa se contrazica si sa se enerveze.
25 august: Delegatia Comisiei Europene a emis un comunicat de presa potrivit caruia „pentru contractele ce vizeaza elemente ce tin de siguranta nationala, atat legislatia romaneasca, cat si cea a Uniunii Europene, permit incheierea de contracte directe”.
27 august: Alexandru Farcas a anuntat ca „Guvernul Romaniei a imputernicit Ministerul Finantelor Publice sa garanteze un imprumut extern in valoare de aproximativ 650 milioane de euro” pentru securizarea frontierelor.
2 septembrie: secretarul de stat Toma Zaharia anunta ca, in total, contractul va costa circa 800 de milioane de euro si ca exista un contract de offset de „pana la 30%” din valoarea contractului.
3 septembrie: Biroul de Presa al MAI afirma ca va exista un sistem de operatiuni compensatorii care vor fi realizate de firme romanesti in cuantum de peste 80% din valoarea contractului. Sunt enuntate si doua motive pentru care nu s-a organizat licitatie publica: timpul prea scurt pana in 2007 si prevederile legale privind achizitiile din domeniul sigurantei nationale.
CE PREVEDE CONTRACTUL CU EADS
· Costul total – un miliard de euro
· Faza intai va fi finalizata pana la sfarsitul lui 2006 si va viza cele mai sensibile zone
· Intregul proiect va fi incheiat in decembrie 2009
· In cooperare cu Siemens, vor fi securizati cei 3.147 de kilometri de granita a Romaniei, prin intermediul a 184 de centre de administrare, unor sisteme de supraveghere, unei infrastructuri de comunicatii si unor centre de pregatire
· Se va pune accentul pe viitoarea frontiera externa a UE (respectiv, granitele cu Ucraina, Moldova si Serbia si Muntenegru)
EADS va furniza si elicoptere, nave, vehicule de patrulare si echipament pentru politistii de frontiera.