Crește ușor economia României. Cât de mare a fost avansul în trimestrul II 2024, potrivit INS

bani

SURSA FOTO: Dreamstime

Potrivit Institutului Național de Statistică (INS), Produsul Intern Brut (PIB) al României a crescut cu 0,3% în trimestrul II comparativ cu trimestrul I, ajungând la peste 440.000 de miliarde de lei.

Produsul Intern Brut al României, creștere de 0,3%

Produsul Intern Brut (PIB) a înregistrat o creștere de 0,3% în trimestrul II, în termeni reali, comparativ cu trimestrul I, ajungând la 442,094 miliarde lei, conform datelor provizorii publicate de Institutul Național de Statistică (INS).

Potrivit sursei citate, Produsul Intern Brut a înregistrat în trimestrul II al anului 2024 o creștere de 0,9% comparativ cu același trimestru din 2023, atât pe seria brută, cât și pe cea ajustată sezonier.

În semestrul I al anului 2024, Produsul Intern Brut a crescut cu 0,7% pe seria brută și cu 1,4% pe seria ajustată sezonier, în comparație cu semestrul I din 2023. De asemenea, seria ajustată sezonier a Produsului Intern Brut trimestrial pentru perioadele anterioare a fost modificată față de varianta provizorie publicată în comunicatul de presă nr. 229 din 6 septembrie 2024, ca urmare a revizuirii datelor pentru perioada 2007-2023 și a revizuirii estimărilor pentru trimestrul II 2024.

Produsul Intern Brut estimat pentru trimestrul II al anului 2024, ajustat sezonier, a fost de 442,094 miliarde lei la prețuri curente, înregistrând o creștere de 0,3% în termeni reali față de trimestrul I 2024 și de 0,9% comparativ cu trimestrul II 2023.

Pentru semestrul I al anului 2024, Produsul Intern Brut estimat a fost de 870,376 miliarde lei la prețuri curente, cu o creștere reală de 1,4% față de semestrul I 2023.

Produsul Intern Brut estimat pentru trimestrul II al anului 2024 a fost de 420,730 miliarde lei la prețuri curente, înregistrând o creștere reală de 0,9% față de trimestrul II 2023.

Pentru semestrul I al anului 2024, Produsul Intern Brut estimat a fost de 770,797 miliarde lei la prețuri curente, cu o creștere reală de 0,7% comparativ cu semestrul I 2023, mai arată INS.

Volumul valorii brute adăugate pe ramuri de activitate

Comparativ cu varianta provizorie (1), dinamica Produsului Intern Brut (PIB) a crescut cu 0,1 puncte procentuale, iar valoarea adăugată brută s-a majorat cu 0,2 puncte procentuale.

Volumul valorii adăugate brute pe ramuri de activitate a înregistrat modificări mai semnificative între cele două estimări, după cum urmează:

  • Agricultura, silvicultura și pescuitul: a avut aceeași contribuție la creșterea PIB (0,3%) în ambele estimări, însă volumul de activitate a scăzut cu 1,2 puncte procentuale, de la 117,3% la 116,1%.
  • Industria: a menținut aceeași contribuție la creșterea PIB (-0,1%) în cele două estimări, iar volumul de activitate a scăzut cu 0,1 puncte procentuale, de la 99,6% la 99,5%.
  • Construcțiile: contribuția a scăzut de la 0,2% la 0,1% între cele două estimări, iar volumul de activitate a rămas constant față de estimarea anterioară (103,3%).
  • Comerțul cu ridicata și cu amănuntul; repararea autovehiculelor și motocicletelor; transportul și depozitarea; hoteluri și restaurante: contribuția a crescut de la 0,0% la 0,2% între cele două estimări, datorită majorării volumului de activitate cu 2,1 puncte procentuale, de la 99,9% la 101,1%.
  • Informațiile și comunicațiile: au menținut aceeași contribuție la creșterea PIB (-0,1%) în cele două estimări, iar volumul de activitate a scăzut cu 0,1 puncte procentuale, de la 98,2% la 98,1%.

Volumul valorii brute adăugate pe ramuri de activitate

  • Intermedierile financiare și asigurările: nu au contribuit la creșterea PIB (0,0%), iar volumul de activitate a scăzut cu 0,1 puncte procentuale, de la 99,9% la 99,8%.
  • Tranzacțiile imobiliare: au avut aceeași contribuție la creșterea PIB (-0,2%), iar volumul de activitate a rămas constant față de estimarea anterioară (97,4%).
  • Activitățile profesionale, științifice și tehnice; activitățile de servicii administrative și activitățile de servicii suport: nu au contribuit la creșterea PIB (0,0%) în cele două estimări, iar volumul de activitate a rămas constant față de estimarea anterioară (99,8%).
  • Administrația publică și apărarea; asigurările sociale din sistemul public; învățământul; sănătatea și asistența socială: nu au suferit modificări în ceea ce privește contribuția la creșterea PIB (0,0%) în cele două estimări, iar volumul de activitate a rămas constant față de estimarea anterioară (100,2%).
  • Activitățile de spectacole, culturale și recreative; reparațiile de produse de uz casnic și alte servicii: au avut aceeași contribuție la creșterea PIB (+0,3%) între cele două estimări, însă volumul de activitate a scăzut cu 0,1 puncte procentuale, de la 106,4% la 106,3%.

De asemenea, volumul impozitelor nete pe produs a scăzut cu 0,5 puncte procentuale în varianta provizorie (2) comparativ cu varianta provizorie (1), de la 104,5% la 104%.

Categorii de utilizări

Din perspectiva utilizării Produsului Intern Brut (PIB), au fost înregistrate diferențe semnificative în contribuția la modificarea PIB între cele două estimări, astfel:

  • Cheltuiala pentru consumul final al gospodăriilor populației a fost revizuită de la +4,7% la +4,5%, ca urmare a scăderii volumului său cu 0,2 puncte procentuale, de la 107,6% la 107,4%.
  • Cheltuiala pentru consumul final individual al administrațiilor publice a fost ajustată de la +0,2% la -0,2%, ca urmare a diminuării volumului său cu 4,7 puncte procentuale, de la 102,4% la 97,7%.
  • Consumul final colectiv efectiv al administrațiilor publice a crescut de la +0,1% la +0,3%, datorită creșterii volumului său cu 2,7 puncte procentuale, de la 100,7% la 103,4%.
  • Formarea brută de capital fix a fost revizuită de la +1,4% la +0,8%, ca urmare a scăderii volumului său cu 2,1 puncte procentuale, de la 105,3% la 103,2%.

De asemenea, Produsul Intern Brut a fost revizuit pentru perioada 2007-2023 pentru a asigura implementarea unor măsuri formulate de Eurostat în urma ciclului de verificare a Venitului Național Brut. Aceste măsuri se referă la următoarele aspecte: asigurarea consistenței cu datele din sectorul „Administrații publice”, îmbunătățirea estimărilor privind Sistemul de Întreținere a Fondului Imobiliar (SIFIM), îmbunătățirea estimărilor pentru calculul asigurărilor și realizarea de îmbunătățiri parțiale ale consumului final al gospodăriilor populației.