Economia germană a înregistrat un avans de 0,4% în trimestrul doi din 2015, după o creştere de 0,3% în primele trei luni ale acestui an. Comparativ cu cel de-al doilea trimestru al anului trecut, PIB-ul Germaniei a crescut cu 1,6%.
Carsten Brzeski, economist şef la ING Germania, a apreciat că actuala criză a refugiaţilor şi 'şocul Volkswagen' reprezintă noi riscuri la adresa economiei germane. Este neclar care va fi impactul crizei VW dar economia va fi afectată, ţinând cont de mărimea companiei. VW este 'unul dintre cei mai importanţi campioni globali ai Germaniei şi un motor de creştere semnificativ al economiei', susţine Brzeski.
Şi Jennifer McKeown de la Capital Economics a apreciat că scandalul Volkswagen reprezintă un nou risc la adresa activităţii economice din Germania, alături de încetinirea din China.
După ce au scăzut sub 100 de euro, pentru prima dată în aproape patru ani, miercuri titlurile VW înregistrau o creştere de 2,5%, la 108,5 euro. Luni şi marţi, acţiunile celui mai mare producător auto din lume au scăzut la Bursa de la Frankfurt cu 20% şi, respectiv, 17%. Din cauza declinului acţiunilor, VW a pierdut săptămâna aceasta aproape 25 de miliarde de euro (28 miliarde de dolari) din capitalizarea de piaţă.
Reprezentanţii landului german Saxonia Inferioară, care deţine o participaţie de 20% în Volkswagen, au anunţat marţi că investigaţiile demarate de autorităţile din SUA au sporit îndoielile referitoare la acurateţea datelor privind poluarea publicate de toţi producătorii auto. În 2007, Saxonia Inferioară a cumpărat acţiuni Volkswagen în valoare de 41 de milioane de euro pentru a-şi menţine participaţia la 20%, în urma căreia îşi păstrează nivelul maxim al drepturilor de vot.
Olaf Lies, ministrul Economiei în Saxonia Inferioară şi membru al Board-ului de supraveghere al Volkswagen, a cerut extinderea investigaţiilor, ale căror rezultate ar putea avea consecinţe în cazul în care se constată că directorii companiilor auto sunt găsiţi vinovaţi de nerespectarea standardelor referitoare la poluare.
'Sunt convins că toată lumea este interesată dacă nivelul emisiilor măsurate a fost cel real. Această problemă nu va afecta doar Volkswagen ci şi alte companii, având loc o dezbatere publică intensă', a apreciat Olaf Lies.
'Piaţa se aşteaptă ca problema să nu se limiteze la SUA', a apreciat Ingo Speich, manager de fond la Union Investment, care deţine mai puţin de 1% din Volkswagen.
Volkswagen este acuzat că ar fi manipulat rezultatele testelor autorităţilor SUA legate de emisiile vehiculelor comercializate de grupul german prin instalarea unui software care permitea maşinilor să îndeplinească standardele referitoare la poluare în timpul testelor dar nu şi în timpul operaţiunilor normale. Din acest motiv nivelul poluării era mai ridicat, susţine Agenţia pentru Protecţia Mediului din SUA (EPA).
Reprezentanţii VW au recunoscut că au falsificat datele la testele din SUA privind emisiile vehiculelor şi au anunţat că 11 milioane de vehicule diesel vândute în întreaga lume au fost echipate cu sisteme electronice speciale, pentru evitarea standardelor referitoare la poluare.
Numai în SUA, amenzile totale ar putea ajunge la 18 miliarde de dolari (16 miliarde de euro) sau 30.000 de dolari per vehicul.
Reparaţiile vor fi efectuate de VW, ceea ce va majora costurile companiei. Sunt vizate modelele produse în ultimii şapte ani, inclusiv Jetta, Beetle, Golf, Passat şi Audi A3. AGERPRES