Cu o estimare de majorarea a PIB-ului în al treilea trimestru cu 0,7% față de trimestrul al doilea, ceva mai slabă decât în perioada aprilie – iunie (2,2%) față de ianuarie – martie, economia Germaniei rămâne pe un trend pozitiv extrem de promițător. Revenirea impresionantă de după criza din 2009 a fost, conform datelor statistice, condusă în special de exporturi însă, pe lângă acestea, surpriza a fost generată de evoluția importurilor.
„Valul de importuri a fost unul dintre factorii subestimați de majoritatea analiștilor”, consideră Andreas Rees, econimist la UniCredit în Munchen.
„Fără ascensiunea Germaniei, atât investițiile cât și ocuparea forței de muncă din statele vecine, ar fi rămas în criză. Țările din est au beneficiat în special din cauza importanței lanțurilor de furnizori ai companiilor germane”, continuă analistul. Ulrich Ackermann, expert în comerț exterior la VDMA spune chiar că „a existat întotdeauna o legătură emoțională mai puternică a Gemaniei cu statele estice decât cu, să spunem, Portugalia sau Irlanda. Peste asta, este știut că aceste țări au o lungă tradiție în dezvoltarea utilajelor de construcții, încă de pe vremea comunismului”.
Investiții cu efect
Investițiile făcute de germani în economiile din ECE par a da roade ajutând atât Germania cât și statele respective. Conform Financial Times, acesta este unul dintre motivele pentru care țările din Europa Centrală se comportă acum mai bine decât cele de la periferia Europei. Un element favorizant a fost și extinderea infrastructurii de autostrăzi și telecomunicații din Polonia, Ungaria sau Cehia dar, mai ales, înglobarea acestora în Uniunea Europeană.
Dacă faptul că economia germană crește continuu este destul de clar, devine tot mai vizibilă și revenirea statelor din Europa Centrală grație exporturilor către Germania. De exemplu, industria auto poloneză a exportat nu mai puțin de 97% dintre cele 479.000 de mașini produse în acesta an, iar volumul total al exporturilor din cel mai mare stat din regiune către Germania s-au majorat cu 8,6% în primele nouă luni ale lui 2010. Ca urmare, Germania este acum ținta a peste un sfert din totalul exporturilor poloneze. Fapt ce va ridica economia acestei țări, conform analiștilor, cu circa 3,5% în acest an. Situații similare se observă și în Ungaria sau Slovacia. „Germania este cu siguranță cheia creșterii Poloniei” spune Janusz Jankowiak, economist polonez.
În Cehia, după primele nouă luni din 2010, exporturile au crescut cu 17,7%, cu cel mai mare avans dat tot de vânzările către Germania. Acestea s-au majorat cu peste 2,5 miliarde de euro. „O mulțime de producători de componente nemți s-au relocat în Cehia grație proximității”, menționează drept cauză Jiri Kyncl, purtător de cuvânt al Asociației Industriei Auto din Cehia. Iar rolul acestor companii este determinant. Spre exemplu, proiducătorul de componente Brose, spune că peste două treimi din producția uzinei sale de lângă Ostrava are ca destinație Germania. În Slovacia, succesul german este privit cu multă bucurie interesată. „Suntem o economie foarte deschisă care plutește pe valul succesului Germaniei”, spune Jozef Sikela, CEO al Slovenska Sporitelna, cea mai mare bancă din țară și membră a Erste Bank din Austria.
Teama unor analiști germani în privința unei eventuale stopări a creșterii este însă legată chiar de colaborarea strânsă cu statele din ECE. Dacă în perioada în care în Germania era în toi programul „Rabla”, piața era invadată de mașini ieftine produse de Fiat, Dacia sau Suzuki, acum, după finalizarea acestuia, Germania importă din greu componente pentru a își susține ritmul de creștere a exporturilor către alte continente. Dependența de aceste economii este, în opinia unora, de natură să îngrijoreze.