Tactici abile de fidelizare a consumatorilor si, deopotriva, de largire a bazei de clienti, campanii publicitare sustinute, lansari de noi produse, extinderi ale liniilor de productie sau atacarea de noi segmente de piata – pare ca nimic nu le mai scapa din vedere celor trei competitori. Ofensiva impetuoasa a multinationalelor Coca-Cola si Pepsi, incalzita de cresterea puterii de cumparare a romanilor, incepe sa zgaltaie fotoliul de lider al rivalului autohton European Drinks. Conform Canadean, companie britanica de cercetare a pietei, specializata pe bauturi, European Drinks a pierdut anul trecut sase procente din piata, pe care a ajuns sa detina o pondere de 26%. Din spate a venit puternic Coca-Cola, care si-a marit cota cu cinci procente. Dar ce s-a intamplat anul trecut? „Atunci, European Drinks si-a mutat partial atentia spre segmentul de bere, pe care tocmai intrase, iar bauturile racoritoare nu au mai reprezentat o preocupare preponderenta. De asemenea, concurentii sai si-au intensificat eforturile de a castiga cote de piata cat mai mari. In plus, devine tot mai clara tendinta romanilor de a se indrepta spre marci”, explica Angela Preoteasa, consultant la Canadean. Grupul detinut de fratii Micula a investit in ultimii ani sute de milioane de euro in platformele de productie amplasate in depresiunea Beiusului. Distributia eficienta, dar mai ales preturile accesibile ale produselor au propulsat compania in pozitia de lider, unde s-a si mentinut ani de-a randul. „Aceste atuuri sunt valabile si in prezent, insa acum exista o diferenta mult mai clara intre marcile de prestigiu si marcile locale. Pretul produselor ramane un element determinant in optiunea consumatorului, dar nu mai reprezinta un criteriu exclusiv”, spune Angela Preoteasa. Studiul Canadean arata ca in 2003 European Drinks a inregistrat scaderi ale cotei de piata in toate segmentele soft drinks. Conform acestuia, pe piata de bauturi carbonatate, European Drinks a fost detronat din pozitia de lider de catre Coca-Cola. Grupul se mentine pe prima pozitie in topul vanzarilor de juice, in pofida unei reduceri de trei procente a cotei sale, iar la nectaruri a pierdut pozitia a doua, tot in favoarea Coca-Cola. si in piata de still drinks (bauturi cu concentratie de fruct de pana la 25%), European Drinks a avut un recul de cinci procente, dar sta in continuare pe locul al treilea. Insa Ioan Micula, presedintele grupului, spune ca vanzarile se incadreaza in graficele stabilite, iar in primele sase luni, in ciuda vremii nefavorabile, a fost consemnata o crestere de 25% in dolari, incluzind si berea. „Cele mai mari vanzari le inregistreaza marcile Frutti Fresh si Adria, ale caror cote de piata le plaseaza printre liderii pietei in volum, conform ACNielsen Retail Audit Data”, afirma Ioan Micula. Dupa cresterea de 19% cu un an in urma, in 2003 Coca-Cola Romania si-a majorat vanzarile cu 33%, iar obiectivul sau pentru 2004 este de a depasi acest record. Pana acum, multinationala a investit in Romania circa 400 de milioane de euro in opt fabrici, unde imbuteliaza bauturi racoritoare si apa minerala. „Piata romaneasca a devenit pentru Coca-Cola una dintre cele mai importante din aceasta regiune”, spune Irina Ionescu, marketing manager Coca-Cola pentru Romania, Bulgaria si Republica Moldova. In acest an compania va pune la bataie aproape 40 de milioane de euro pentru extinderea fabricilor de la Vatra Dornei si Ploiesti, innoirea flotei auto si imbunatatiri tehnice. si pentru Quadrant Amroq Beverages (QAB), imbuteliatorul Pepsi in Romania, 2003 a fost un an de varf: a reusit o crestere in volum de 34% si o majorare de aproape 46% a cifrei de afaceri. Pe fondul cresterii cererii, compania a decis sa investeasca 4,5 milioane de dolari intr-o noua linie de productie la fabrica din Bucuresti, dupa ce in 2003 a alocat circa sapte milioane de dolari pentru modernizarea si extinderea capacitatilor de imbuteliere. „Piata actuala este un oligopol, caracterizat prin cei trei mari jucatori care controleaza impreuna aproape doua treimi din vanzarile totale. Cei trei sunt legati intre ei, astfel ca atunci cand unul face o mutare, obligatoriu trebuie sa faca si celalalt”, spune Eusediu Margasoiu, marketing manager la QAB. De altfel, compania a si demonstrat ca nu scapa din vedere miscarile rivalilor. De exemplu, dupa ce in 2002 Coca-Cola a preluat producatorul de ape minerale Dorna Apemin, QAB a anuntat ca va investi intr-o noua fabrica la Covasna. Inaugurata in aceasta vara, fabrica aduce in competitia de pe segmentul apelor minerale un nou brand, Roua Muntilor. Piata apelor minerale este dominata in continuare de European Drinks, cu brandul Izvorul Minunilor.

european drinks
· Atuuri: reteaua nationala de distributie puternica, preturile accesibile ale produselor, adaptarea la cerintele consumatorilor
· Un alt punct forte este sistemul de productie integrata, care ii permite sa fabrice de la dopuri de plastic, pana la ambalaje de tip PET si etichete
· Cele mai bine vandute marci de bauturi racoritoare din portofoliul sau sunt Frutti Fresh si Adria
· In primavara 2002 a inceput constructia unei fabrici de bere la Draganesti, jud. Bihor, cu o capacitate initiala de un milion de hectolitri pe an
· Noua fabrica si-a demarat activitatea spre sfarsitul anului trecut, cu doua marci de bere – Meister si Burger
· Strategia pentru acest an este consolidarea, respectiv finalizarea investitiilor incepute, imbunatatirea distributiei si lansarea de noi produse.

coca-cola
· Compania are opt fabrici, dintre care trei sunt amplasate la Vatra Dornei, unde imbuteliaza apa minerala, iar cinci (la Bucuresti, Ploiesti, Timisoara, Iasi si Oradea) imbuteliaza bauturi racoritoare carbonatate, necarbonatate, juices, nectaruri, precum si Nestea
· Strategia sa vizeaza dezvoltarea unui portofoliu de produse echilibrat, prin consolidarea marcilor, dezvoltarea de noi canale de distributie si identificarea unui mix optim de ambalaje
· In 2002, Coca-Cola Hellenic Bottling Company, impreuna cu The Coca-Cola Company, a preluat producatorul de ape minerale Dorna Apemin. Achizitia a schimbat raporturile de forte pe piata apelor minerale
· Unul dintre marile sale atuuri este reteaua nationala de distributie.

QUADRANT AMROQ BEVERAGES
· Imbuteliator autorizat al Pepsi in Romania
· A investit sapte milioane de dolari intr-o fabrica la Covasna
· Va investi inca 4,5 milioane de dolari intr-o noua linie de productie la fabrica din Bucuresti
· La mijlocul anului trecut a intrat pe segmentul de piata al ceaiurilor reci
· Un atu important este sistemul de distributie. La sfarsitul anului 2002, a investit 4 milioane de dolari pentru achizitionarea a 90 de camioane
· Anul trecut a lansat in Romania brandurile Mountain Dew si Pepsi Blue Cola, iar gama Mirinda a fost largita prin lansarea a trei noi arome
· Marca Prigat si-a consolidat pozitia de lider pe piata sucurilor naturale si a nectarurilor
· In 1998, compania avea o cota de piata de 4%, ajungand in 2004 sa controleze 19%
· Anul trecut, QAB a inregistrat cea mai mare crestere, de trei ori peste avansul pietei.

Coca-Cola vs PepsiCo
The Coca-Cola Company a inceput sa-si dezvolte reteaua globala in anii ‘20, fiind acum prezenta in peste 200 de tari si producand sute de milioane de portii pe zi. Anul trecut, veniturile operationale nete ale The Coca-Cola Company au depasit 21 de miliarde de dolari, fata de 19,56 miliarde de dolari cu un an in urma. In august 2000, in urma fuziunii dintre compania elena Hellenic Bottling Company si Coca-Cola Beverages plc., a fost infiintata Coca-Cola HBC, care a devenit astfel unul dintre cei mai mari imbuteliatori de bauturi nealcoolice din Europa. Coca-Cola HBC are operatiuni in 26 de tari, inclusiv in Romania. Compania a incheiat anul trecut cu un profit operational (EBIT) de 258 milioane de euro, cu 39% mai mult decat in 2002. In acelasi timp, profitul net s-a triplat, de la 35 de milioane de euro la 115 milioane de euro. Vanzarile au inregistrat un avans de cinci procente, cifrandu-se la 4,06 miliarde de euro. In Romania, volumul vanzarilor a crescut cu 33%, in 2003, la 97,7 milioane de unitati, performanta marcand un an exceptional, sustinut de soliditatea operatiunilor de baza si de contributia apei minerale Dorna, introdusa recent in portofoliu.rn
rnCu vanzari in 2003 de circa 27 de miliarde de dolari, un profit net de 3,56 miliarde dolari si mai mult de 143.000 de angajati, PepsiCo este principalul competitor mondial al Coca-Cola. Marca Pepsi, dar si alte produse Pepsi-Cola, ocupa aproape o treime din vanzarile de bauturi racoritoare din SUA, o piata a carei valoare totala se ridica la circa 60 de miliarde de dolari. PepsiCo a fost infiintata in 1965, in urma fuziunii dintre Pepsi-Cola si Frito-Lay. In 1998, compania a preluat, pentru 3,3 miliarde de dolari, producatorul de sucuri naturale Tropicana, iar in 2001 a fuzionat cu The Quaker Oats Company, producatoare a celei mai populare bauturi energizante din lume – Gatorade, in cadrul unei tranzactii evaluate la 13 miliarde de dolari.rn
rn
rnPIATA BAUTURILOR RACORITOARErn
rn• Valoarea pietei, calculata dupa vanzarile realizate in magazine, este estimata la 500 de milioane de eurorn
rn• Daca se adauga in calcul si vanzarile realizate in restaurante, valoarea pietei ajunge la 1,9 miliarde eurorn
rn• Anul trecut, piata a crescut cu 10,4%, volumul total ajungand la 2,09 miliarde de litri de bauturi racoritoarern
rn• Vanzarile de bauturi carbonatate s-au cifrat la 906 milioane litri (fata de 868 milioane de litri in 2002)rn
rn• Vanzarile de apa imbuteliata s-au ridicat la 1,02 miliarde litri, cele de juice – 14 milioane litri (12,5 mil. litri cu un an in urma), nectaruri – 37 milioane litri (34,5 mil. litri in 2002), iar cele de still drinks – 82 milioane litri (64 mil. litri in 2002)rn
rn• Apa imbuteliata are cea mai mare pondere in volumul pietei de soft drinks (circa 50%) si cea mai ridicata rata de crestere, in vreme ce bauturile carbonatate reprezinta peste 40% din volumul pieteirn
rn• Initial, pentru 2004 se anticipa o crestere a pietei de 10,5%, insa este posibil ca estimarile sa fie revizuite din cauza vremii nefavorabile din trimestrul al doilearn
rn• Pe ansamblu, piata a fost dominata de Coca-Cola HBC Romania si European Drinks, care controlau la nivelul anului trecut cate 26% din totalul vanzarilor rn
rn• Fiecare dintre cei doi jucatori a vandut peste 550 de milioane de litri de bauturi.